מבחן דרכים: ג'יפ קומפאס - מתנת פרידה

בטרם ירד סופית מהבמה, החליטה קרייזלר לממן עבור ג'יפ קומפאס מתיחת פנים ושדרוג הנדסי מקיף ■ התוצאה - חיית כביש קצת יותר מהוקצעת ועיצוב ייחודי, שנראה יקר ויוקרתי מכפי שהוא באמת

ההיסטוריה של קבוצת קרייזלר דינמית ורבת תהפוכות, ולכן פענוח ה-DNA של דגמיה עשוי להיות מבלבל מאוד. דוגמה טובה הוא רכב הפנאי "קומפאס", שנושא עליו בגאווה את הלוגו של מותג השטח המקצועי ורב-המוניטין "ג'יפ". מתחת לפני השטח הכלי מבוסס דווקא על פלטפורמה משפחתית תמימה שפיתחה קבוצת דיימלר-קרייזלר-מיצובישי בתקופת האיחוד, שהתפרק בעשור הקודם, שבין השאר משמשת גם את מיצובישי לאנסר הנוכחית.

ממיצובישי מגיעה גם התיבה הרציפה (CVT) של קומפאס, כשמנוע 2.4 הליטר בנזין שלו פותח דווקא על-ידי יונדאי הקוריאנית, במסגרת פרויקט מנועים גלובלי. חובבי הטריוויה ישמחו לדעת שגרסת הדיזל של הכלי (שמשווקת רק באירופה) מצוידת במנוע מתוצרת פולקסווגן. ואם לא די בכך, הרי שבשנתיים הבאות ירד קומפאס מהבמה ויוחלף, יחד עם אחיו ג'יפ פטריוט, בדגם שמבוסס על פלטפורמה אירופאית של פיאט.

בינתיים גילתה בעלת הבית החדשה נדיבות והסכימה לממן עבור קומפאס מתיחת פנים ושדרוג הנדסי מקיף, אולי כמתנת פרידה.

נוסח האח הגדול

חיצונית אפשר להכתיר את השדרוג כהצלחה יתרה. את מקום החרטום המכווץ בעל הפנסים העגולים והארכאיים, יש מי שיגיד הקלאסיים, מחליף חרטום מודרני לתפארת, נוסח האח הגדול גראנד-צ'ירוקי, עם פנסי היי-טק רחבים, גריל מאסיבי ופגושים עגלגלים ועוטפים. גם הזנב עוצב מחדש בקווים נאים, והרכב נראה כעת שרירי, יוקרתי ומגובש, ולא כמו ניסיון מאולתר ומלאכותי להלביש את "ערכי המותג" של ג'יפ על פלטפורמה משפחתית-קומפקטית. הציבור ברחוב מגיב היטב לשינוי ורכב ההדגמה השחור שלנו זכה למבטי חיבה ולליטופי כמיהה.

גם תא הנוסעים עבר מהפך מבורך. התא של קומפאס היוצא עוצב תחת הרעיון, שאם למותג הרכב קוראים "ג'יפ" הלקוחות יהיו מוכנים לקבל עיצוב פנים רבוע ומגושם, מתגים גסים ומשטחי פלסטיק נטולי חן. התא של מודל 2011 כבר מיישר קו עם העולם המודרני ומציע פתחי אוורור עגולים, מתגי תפעול קומפקטיים ואיכותיים, הגה נאה ועתיר מתגי תפעול ומשטחי דיפון, שאמנם עדיין עשויים מפלסטיק קשיח אבל מרגישים ונשמעים הרבה יותר איכותיים. פה ושם עדיין אפשר למצוא שרידים לקונספט "הקשוח", כמו מדף פתוח (ולא שימושי), נוסח ג'יפ רנגלר, במרכז עמדת הפיקוד המרכזי או תאי אכסון גמלוניים בין המושבים הקדמיים, אבל הרושם הכללי הוא של השקעה רבה באיכות ובידוד הרעשים המצוין מעניק לכך סימוכין.

מרחב הראש, הכתפיים והברכיים סביר בהחלט לארבעה מבוגרים, אך מרחב הרגליים של הנוסע השלישי מאחור מוגבל קשות בשל החלק האחורי של הקונסול המרכזי שבולט אל בין רגליו. תא המטען רחב, אבל לא גדול במיוחד וחובבי המטענים הגדולים יצטרכו לקפל את המושב האחורי או את חלקו. כמקובל אצל היצרנים האמריקנים האבזור התקני נדיב, אפילו ברכב ההדגמה ברמת האבזור הבסיסית שבו נהגנו.

אינפו: ג'יפ קומפאס 2011
 אינפו: ג'יפ קומפאס 2011

סביר-אך-לא-מסעיר

קומפאס היוצא היה חיית כביש לא מהוקצעת ושמחנו לגלות שמהנדסי קרייזלר לקחו את הביקורת לתשומת לבם, גם אם הם לא מודים בכך בגלוי. הקשיחות המבנית של השלדה שודרגה, בולמי הזעזועים כוילו מחדש עם מהלך ארוך יותר ועם שיכוך הדרגתי יותר, וגיאומטריית המתלה האחורי שונתה. התוצאה היא שיפור משמעותי בספיגת הזעזועים ובנוחות, הן על אספלט עירוני ובין-עירוני והן על דרכי עפר מזדמנות. גם ההיזון החוזר לנהג השתפר והכלי מפגין כעת נטיות גוף מרוסנות יותר מבעבר, אם כי הוא טרם נגמל מהרגלים אמריקניים קלוקלים כמו היגוי מעורפל במהירויות גבוהות על כביש בין-עירוני.

מנוע 2.4 הליטר בהספק 174 כ"ס עודכן לטובת הפחתת הפליטה ותצרוכת הדלק, והוא מספק דחף סביר-אך-לא-מסעיר ברוב מצבי הנסיעה, וכושר שיוט רגוע במהירויות של 140 קמ"ש. הוא גם שקט יותר מבעבר, אם כי במצבי לחץ כמו בעת האצה בעלייה הוא חושף צדדים מחוספסים כמו נטייה לטפס לצלילים גבוהי טונים ולא הרמוניים. התיבה הרציפה, מדור שני, עושה את מלאכתה היטב ומספקת העברות חלקות ושקטות למדי ברוב מצבי הנהיגה הטיפוסיים. צריכת הדלק המוצהרת מדברת על יותר מ-12 ק"מ לליטר, אך צריך רגל קלה והרבה אופטימיות כדי להשיג את היעד. 9 ק"מ לליטר הוא נתון צריכה ריאלי יותר.

בארה"ב אפשר להזמין את קומפאס עם חבילת שטח, שראויה למותג ג'יפ ומעניקה לו יכולת שטח מכובדת. היא כוללת הילוך כוח מקצועי, מרווח גחון מוגבה בכמעט 2.5 ס"מ, צמיגים עמוקי חריצים, פלטות הגנה תחתיות ועוד. אולם הדגמים המגיעים לאירופה ואלינו מצוידים בחבילת "פנאי" טיפוסית לז'אנר: מערכת הנעה כפולה-קבועה נשלטת אלקטרונית ואפשרות לקיבוע באמצעות מתג. אפילו בתצורה בסיסית זו פוטנציאל השטח של הכלי טוב יותר משל כלים רבים בפלח, בשל מרווח גחון נדיב ותכנון חכם של הגחון. אבל עדיין לא היינו חורגים איתו משבילי קרן הקיימת או גיחה מזדמנת לחוף הים.

ג'יפ קומפאס בגרסת האבזור התקני עולה כ-189 אלף שקל, לפני הנחות מתבקשות. מחיר זה מציב אותו בין שתי גרסאות האבזור של יונדאי ix35 עם מנוע 2.4 בנזין והנעה כפולה, שהוא מוביל המכירות של פלח זה בארץ, ובתחרות ישירה מול דגמי בנזין מבוססים היטב כמו טויוטה ראב4, סוזוקי גראנד-ויטארה 2.4 ליטר, סובארו פורסטר ועוד. בתחרות צפופה זו, מול כלים עם מוניטין שמירת ערך סולידי יותר, מציע קומפאס 2011 עיצוב ייחודי, שנראה יקר ויוקרתי מכפי שהוא באמת, אבזור מכובד ואת המשיכה-שטרם-דעכה של המותג "ג'יפ".

מתחרות

עוד כמה פנאי-שטח חדשים ומחודשים שבדרך ארצה:

רנו קוליאוס 2012


קוליאוס יגיע בקרוב לישראל, לאחר שעבר מתיחת פנים מקיפה. יש לו עיצוב חרטום חדש וידידותי יותר, שנוטע את הרכב עמוק בפלח רכבי הפנאי, ותא נוסעים שעבר ריענון מקיף ומציע כעת חללי אחסון נוספים. באגף הדינמי עברו המתלים עידון והמנועים שודרגו לטובת פעולה חסכונית ונקייה יותר. כבעבר, מיוצר הרכב בקוריאה

מאזדה CX-5


אחרי שנים של היעדרות מפלח רכבי הפנאי, תיכנס מאזדה בתחילת 2012 לשוק הישראלי עם רכב הפנאי-שטח החדש שלה. הוא מציע עיצוב עדכני ורענן, תא נוסעים יפני ושמרני למדי, ממדים טיפוסיים לקבוצה ומנוע 2 ליטר בנזין בטכנולוגיה חדשה ומתקדמת מפיתוח עצמי של מאזדה, שמשודך לתיבה אוטומטית מתקדמת. המחיר טרם ידוע

סנגיונג קוראנדו


בסוכנות סנגיונג הרדומה מחכים בכיליון עיניים לקוראנדו החדש, שיחזיר אותה לתחרות בפלח התוסס של רכבי הכביש-שטח האופנתיים. העיצוב החיצוני של הכלי בוצע באיטליה (סטודיו ג'וגארו) ויש לו מראה נקי ופרופורציות מאוזנות. גם מתא הנוסעים נעלמו המוזרויות המסורתיות. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר דיזל חדש חסכוני וחזק, עם 175 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. יכולות השטח צנועות