קרן של האיחוד האירופי תתמוך בסטארט-אפים, גם מישראל

פרויקט יוריקה של האיחוד האירופי ומשרד המחקר והחדשנות של האיחוד יקימו קרן בהיקף 240 מ' אירו - שתתמוך בחברות צעירות ■ ככל הנראה, הפרויקט יהיה פתוח גם לחברות ישראליות

פרויקט יוריקה של האיחוד האירופי ומשרד המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי מתכננים להקים קרן בהיקף 240 מיליון אירו שתתמוך בחברות צעירות, העוסקות בפרויקטים המבוססים על טכנולוגיה חדשנית. כך נודע ל"גלובס". ככל הנראה, הפרויקט יהיה פתוח גם לחברות ישראליות.

יוריקה היא תוכנית לעידוד שיתופי פעולה בין 40 מדינות אירופיות, בהן ישראל. כיום תומכת החברה בתוכניות שת"פ בין מדינות האיחוד במגוון תחומים. מדינת ישראל מונתה כמובילת פרויקט יוריקה לשנת העבודה 2010-2011. ד"ר אלי אופר, עד לפני כשנה המדען הראשי במשרד התמ"ת, כיהן כיו"ר הפרויקט במהלך השנה החולפת.

יוריקה משקיעה סכומים גבוהים בחברות בעלות אוריינטציה תעשייתית, עם דגש על תחום הקלינטק וטכנולוגיות המידע, בהיקף כולל של 1.5 מיליארד דולר. בשנים האחרונות ישראל מקבלת תקציבים הולכים וגדלים מן הפרויקט.

כעת בוחנת יוריקה את האפשרות להקים מיזם ייעודי להשקעה בחברות צעירות, אשר לא היו במוקד פעילותה עד כה. אופר מינה את יגאל ארליך, לשעבר ראש קרנות יוזמה - קרנות ההון סיכון הממשלתיות והפרטיות - לבחון את האפשרות.

"במשך חצי שנה עבדתי על הנושא מול מנכ"ל המשרד למחקר וחדשנות בנציבות האירופית", מספר ארליך. "לפני כחודשיים הוא חזר אליי עם מכתב רשמי, שלפיו משרדו מתכנן להקצות כ-120 מיליון אירו לתמיכה במיזמים קטנים וחדשניים כבר בראשית 2012, והוא מציע למדינות החברות ביוריקה להצטרף ולהשקיע עוד סכום שיצטבר ל-120 מיליון אירו נוספים". הסכום הכולל ישמש כערבות להלוואות שימונפו על ידי גופי השקעה במדינות החברות ביוריקה (כולל בנקים) ויינתנו לחברות צעירות.

"עדיין מדובר במיזם בשלביו הראשוניים", אומר ארליך, "אך הוא צפוי להגדיל את התמיכה של האיחוד האירופי בסטארט-אפים, וגם ישראל צפויה להיות אחת הנהנות במיזם".