מדוע הזהב עולה והאם יגיע ל-2,500 דולר לאונקיה?

תכירו את המאמינים החדשים של הזהב, מנוע הצמיחה האמיתי שמאחורי המתכת הצהובה

הם לא רוצים לקנות במחיר גבוה ואחר כך למכור במחיר נמוך - זה הרי כלל אצבע בעולם ההשקעות, אבל משהו החל לכרסם בכלל שהעמידו לעצמם. הם צופים מהצד כיצד מחיר הזהב ממשיך באופן עקבי לעלות זה למעלה מעשור ביותר מ-542%. קוראים להם המאמינים החדשים של הזהב.

כל הסיבות להשקיע בזהב מונחות לכאורה על השולחן: ארה"ב נמצאת בהאטה כלכלית או מיתון, אבל יו"ר הפד כבר הודיע שהריבית האפסית על המטבע האמריקני היא פה כדי להישאר עד 2013; ויש כאלו שסבורים כי QE3 כבר בדרך - מה שמותיר סיכויים קטנים להתחזקות עתידית של הדולר.

"אנחנו לא יודעים אם התנודתיות הזו היא זמנית, האם המצב הנוכחי הולך להשתפר או שמא אנחנו בדרך למיתון וירידה נוספת של 30%-40% במחירי המניות. אז עד שיתפזר הערפל, עדיף להיות בטוח מאשר להצטער. זה לא הזמן להיות בנכסים מסוכנים", כך אמר המאמין נוריאל רוביני בראיון שהעניק באחרונה ל"וול סטריט ג'ורנל".

טענותיו של רוביני לא שונות מאלו של טוקבקיסטים אנונימיים. אחוזי אמוק הם נסים לעבר המתכת היקרה, כאילו בה טמונה הישועה למקלט בטוח לכספיהם. "ארה"ב הולכת לפשיטת רגל בגלל הדפסת הדולרים. הזהב עומד לטוס בגדול", כתב הטוקבקיסט "שוקי", כאשר הזהב נגע במהלך השבוע האחרון בשיא נוסף - 1,800 דולר לאונקיה.

המשקיעים נוטים למנטליות מקובעת, שמאפיינת אותם בייחוד בימים של שווקים רועדים וחוסר ודאות קיצונית - הם מחפשים מקלט. הסיבות תמיד יהיו שם: היום זה הפחד ממצבה של הכלכלה האמריקנית, משבר החובות הריבוניים המתפשט באירופה, וכמובן הרעב של סין והודו, צרכניות הזהב הגדולות בעולם, המהוות יחד למעלה משליש מהאוכלוסייה העולמית.

נכון, הביקוש לזהב בסין עולה זה 10 שנים רצופות. רק ב-2010 הוא זינק בכמעט 30% לעומת השנה שלפני, ובשוק התכשיטים בהודו הביקוש לזהב זינק ב-60% באותה תקופה.

אך לזהב כשלעצמו אין תשואה, והוא לא מחלק דיבידנד או קופון. מבחינת ההיצע שלו כמרבץ גולמי, 75% ממנו בעולם כבר נמצא בשימוש ומעל פני האדמה. ב-15 השנים האחרונות היצע הזהב ממכרות היה יציב ועמד על כ-2,500 טון זהב בשנה. בניגוד לתגליות של סחורות אחרות (נפט למשל), בשנים האחרונות לא נמצאו מרבצי זהב משמעותיים, למרות האטרקטיביות שלו בגין עליית המחיר.

האסטרטגיה המומלצת

אז למה הזהב עדיין עולה? אמונה. המאמינים החדשים הם למעשה מנוע הצמיחה העיקרי של המתכת הזו. לא משנה עוד כמה גבוה היא תנסוק, אם אכן תנסוק, הם יעלו על הרכבת מתודלקים בתחזיות שוריות, כמו זו למשל של ג'יי.פי מורגן, הצופה 2,500 דולר לאונקיה עד סוף השנה.

אם בחרתם גם אתם להאמין, או להאמין לאלו המאמינים, ואתם חוששים מהתנודתיות בשוק המניות - האסטרטגיה המומלצת לרוב היא הקטנה הדרגתית חודשית (יש הממליצים על 0.5%) של החשיפה למניות, לטובת רכישה הדרגתית של זהב באמצעות קרנות או תעודות סל. את אלו האחרונות קל יותר לקנות ולמכור, בהשוואה לקנייה ישירה של הזהב או להשקעה בחוזים עתידיים, הכרוכה במינוף ושכיחה פחות בישראל.

בארץ קיימות שתי תעודות שכאלה, קסם זהב ותכלית זהב. הן עוקבות אחר מחיר הזהב העולמי המפורסם על-ידי London AM Fix, וגובות דמי ניהול של 1%. מנגד נמצאת קרן הסל הגדולה בעולם לזהב, GLD, שמבקשת לעקוב במדויק אחר מחיר הספוט של הזהב; שכן היא לא רוכשת חוזים עתידיים על המתכת, אלא מגבה את יחידות הקרן ברכישה פיזית של אונקיות. קרן הסל גובה דמי ניהול של 0.4%.