"האמנה החברתית" של לפיד: לא לחובות, לא לנקר עיניים

יאיר לפיד פרסם 10 עקרונות המהווים טיוטת אמנה חברתית שתעצב את החברה בישראל כראות עיניו, ומזמין את הציבור להשלים עימו את האמנה

העיתונאי ומגיש החדשות יאיר לפיד פרסם אתמול (ו') בעיתון "ידיעות אחרונות" ובעמוד הפייסבוק שלו את "האמנה החברתית - טיוטה ראשונה", מסך שחיבר המתאר את חזונו למדינת רווחה, ברוח ימי המחאה העוברים על ישראל. בטיוטה הוא מציין 10 עקרונות שיעמדו בבסיס החברה שהוא רוצה לראות בישראל, ומזמין את הציבור לנהל איתו דיאלוג באשר להמשך חיבור ועריכת האמנה.

בין העקרונות שמפרסם לפיד ניתן למצוא עקיצות לעבר הטייקונים והעשירים, כמו למשל העיקרון של "לא ננקר עיניים", המכוון לאירועים ראוותניים כמו למשל חתונת בנו של יצחק תשובה. הוא גם קורא ל"חלוקה הוגנת של משאבי הטבע שלנו", כשהוא מכוון בבירור לתגליות הגז.

אך לצד הקריאות החברתיות, לפיד מגלה גם אחריות פיסקאלית באמנה שלו וקורא לא לבזבז בהווה על חשבון העתיד ולא לצבור חובות שהדורות הבאים יצטרכו להחזיר: "עלינו להעניק לילדינו חירות מן העבר. לא נצבור חובות שהם לא יוכלו לשלם, לא נתחיל סכסוכים שיהיה עליהם לפתור, לא נתעלם מחובתנו לתת להם חינוך הולם המתאים לעולם בו הם גדלים. לא נגרום נזק למים שהם יצטרכו לשתות, לאדמה שעליה יצטרכו לבנות את בתיהם ולגדל את מזונם, לבעלי החיים שחיים לצידם. לא נהרוס את כדור הארץ עליו הם יצטרכו לחיות".

רבות דובר על הצטרפותו של לפיד לפוליטיקה בשלב מסוים, ובאמנה שהוא מפרסם אכן ניכרים לא מעט עקרונות פוליטיים, כמו למשל "לא נעשה רע בשם הצדק" (תוך שהוא מתייחס למלחמה בפלסטינים), "לא נעמיד פני קורבן" ו"לא נשבור את כללי המשחק הדמוקרטיים".