אובמה מברך על נפילת קדאפי: טריפולי משתחררת מהעריץ

"עתידה של לוב נמצא עתה בידי העם הלובי" ■ אך פקידי ממשל אומרים בשיחות פרטיות: יעברו ימים ואולי שבועות לפני שקדאפי וחוגו הקרוב ינטשו את המאבק

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מברך הבוקר (ב') על נפילתו הצפויה של שליט לוב, מועמר קדאפי. בהודעה שפרסם הבית הלבן אומר אובמה: "התנופה במאבק נגד משטר קדאפי הגיעה לנקודת מפנה. טריפולי נחלצת מאחיזתו של עריץ. משטר קדאפי מגלה סימני קריסה. העם הלובי מראה שהמאמץ האוניברסלי להשגת כבוד וחירות חזק הרבה יותר מאגרוף הברזל של עריץ".

אך בשיחות פרטיות אומרים פקידי ממשל רבים, כי ייתכן שיעברו כמה ימים, ואולי שבועות, לפני הקריסה הצבאית של קדאפי וחוגו הקרוב או לפני שהם יחליטו לנטוש את המאבק. הפקידים מצוטטים הבוקר ב"ניו יורק טיימס".

כפי שסדאם חוסיין ובניו עשו לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003, יוכל קדאפי לנהל מאבק מחתרתי ממקום מסתור גם לאחר נפילת טריפולי, אמרו פקידי הממשל. "כל ניסיון לנבא מה הברנש הזה יעשה הוא קשה מאוד מאוד", אמר קצין בכיר בצבא ארה"ב.

ארה"ב כבר מכינה תכניות ללוב שלאחר קדאפי

פקיד בכיר בממשל אמר, שבידי ארה"ב יש ראיות לכך שחברים מסוימים בחוג הפנימי של קדאפי מנהלים מו"מ עם המורדים על יציאתם מלוב, אך אין שום מידע אמין על מקום הימצאו של קדאפי עצמו או על הלך הרוח שלו. מנהיגי המורדים טוענים, שאחד מבניו של קדאפי נמצא בידיהם, אך בשלב זה אין ראיות עצמאיות לכך.

גם אם קדאפי יודח בפועל, אין למורדים שום תכנית ברורה לגבי המשך השלטון במדינה או שמירה על הביטחון הפנימי. "למנהיגי המורדים שעימם שוחחתי אין הבנה ברורה כיצד כל הסיפור הזה יסתיים", אמר הקצין הבכיר.

ארה"ב כבר מכינה תכניות ללוב שלאחר קדאפי. ג'פרי פלטמן, עוזר שרת החוץ האמריקנית, ניהל שיחות עם מנהיגי המורדים בבנגזי בסוף השבוע והדגיש את הצורך במעבר שלטוני שיהיה מושתת על הליכים דמוקרטיים. (פלטמן הגיע אתמול לקהיר, כדי להפיג את המתיחות בין ישראל למצרים בעקבות התקפות הטרור ליד אילת בשבוע שעבר).

פקיד ממשל אמר שארה"ב רוצה להעביר למורדים מסר ברור, שחילופי השלטון חייבים להיות כוללניים ולהקיף את כל רכיבי החברה הלובית. "גם כאשר אנו מקדמים בברכה את העובדה שימיו של קדאפי ספורים... אנו רוצים גם לשלוח מסר שהמטרה צריכה להיות הגנה על אזרחים", אמר הפקיד.

בהודעתו מהבוקר מדגיש אובמה: "ברגע היסטורי ומכריע זה, המועצה הלאומית הזמנית (הנהגת המורדים) צריכה... לכוון את לוב לקראת שלטון חדש שיכבד את זכויות העם הלובי, יימנע מגרימת אבדות לאוכלוסיה האזרחית, יגן על המוסדות הממלכתיים וישאף לשלטון דמוקרטי הוגן וכוללני".

המורדים לא היו מגיעים לטריפולי בלעדי הקמפיין האווירי של כוחות נאט"ו נגד משטר קדאפי. בשלבים האחרונים של הקמפיין כוננה ארה"ב מערך תצפית אווירי מעל טריפולי שקיים מעקב מתמיד אחר השטחים המעטים שנותרו תחת שליטתו של קדאפי. מערך התצפית החיש ללא ספק את נפילתו של שליט לוב. עד שבת, ביצעו מטוסי נאט"ו 7459 גיחות ותקפו אלפי מטרות בלוב, ממשגרי רקטות ועד מרכזי פיקוד. האפקט המצטבר של ההפצצות לא רק השמיד את התשתיות הצבאיות של לוב אלא גם פגע קשות ביכולתו מפקדי הצבא הנאמנים לקדאפי לשלוט על כוחותיהם.