גלן בק יישא נאום "פרו ישראלי" בי-ם; "הכישרון שלו מסוכן"

השדרן הפרובוקטיבי גלן בק, שלא מפסיק להרגיז הגיע לירושלים לעצרת "השבת האומץ" ■ האם אנשי הארגון האמריקני השמאלני "מדיה מטרס פור אמריקה" יסגרו לו את המיקרופון?

כששדרן הרדיו פופולרי גלן בק יעלה ביום רביעי הקרוב על במה בגן הארכאולוגי במרגלות הדרומיים של חומת ירושלים, וינסה לשכנע את הקהל במקום ואת ציבור מאזיניו בארה"ב שהם עומדים להקשיב ולחזות בהתגלות אלוהית, יהיה מי שישב בוושינגטון מול מסכי מחשב, יצפה בכל מחווה של האיש הכריזמטי הזה, ירשום כל מעשה חריג שלו ויצטט את אמירותיו המוזרות והמופרכות.

והדברים הרי ידועים. גלן בק, שדרן רדיו פופולרי ועד לאחרונה אחד המנחים הבולטים ברשת פוקס ניוז, הוא פרובוקטור מקצועי וכמי שמחשיב את עצמו אוהב ישראל הוא הודיע כבר מראש שעצרת "השבת האומץ" (Restoring Courage) שלו בירושלים תהיה "אירוע שישנה את מהלך העולם" וכי יש אפשרות ש"במהלך העצרת יופיעו עמודי אש" וכן ש"שערי גן העדן ייפתחו".

בק, אשר אינו מוכר מאוד בישראל, מתארגן לקראת יומו הגדול בירושלים, כאילו מדובר באירוע מכונן ומייחס לו חשיבות נוצרית ופוליטית עצומה. אך מתנגדיו ומבקריו בארה"ב משוכנעים שמאז שפוטר מרשת פוקס ניוז השמרנית, הוא מנסה להשתמש במדינת ישראל כדי לזכות בלגיטימציה ובהכרה מחדש להיותו איש תקשורת חשוב ומרכזי.

למרות שבארה"ב אמירותיו השערוריות של בק זוכות לחשיפה גדולה (כלומר ויכוחים צעקניים) ועל אף שעד ממש לאחרונה היו לו מיליוני מאזינים וצופים ברדיו ובטלוויזיה, לא ברור מה כוח המשיכה שלו בישראל. אולי הוא מרתיע את הציבור הישראלי כי אינו דובר עברית, או שמא כי הישראלים, אפילו הציבור הנוטה ימינה, נרתעים מן המסרים הקיצוניים של אדם זר, נוצרי, שמטיף לערכי שנאה וגזענות קיצוניים.

בק מדבר נחרצות נגד הקמת מדינה פלסטינית, נגד חלוקת ירושלים ומאשים את האסלאם הקיצוני כמעט בכל דבר רע שמתרחש בעולם. למרות שקל לפטור אותו כפנטזיונר, יש בארה"ב רבים שרואים בו אדם מסוכן ואפילו אנטישמי חבוי, שאינו מהסס להשוות כל דבר רע לנאציזם ולהיטלר, וזאת רק כדי למשוך תשומת לב.

רק באחרונה, אחרי הטבח הנוראי בנורבגיה של נערים שיצאו למחנה קיץ פוליטי, הכריז בק בתוכנית רדיו שלו כי מחנה הקיץ הפוליטי הזה דומה למחנה של נוער היטלראי. "מי הולך ועושה מחנה לילדים שהוא פוליטי. זה ממש מטריד אותי", אמר.

ארגון ממומן היטב

עם הגיעו לישראל לפני כשבועיים, הכריז שמחאת האוהלים מזכירה לו את הקומוניזם ברוסיה. "מי הם 200 אלף האיש שדורשים שינוי ברחובות תל-אביב ויוצאים נגד נתניהו? מי הם האנשים האלה?" הוא שאל בתוכנית הרדיו שלו "הם אנשי השמאל הקיצוני", השיב לבק השדרן-שותף שלו, סטיב בורגייאר, וציין שרק ברוסיה של פעם נתנו פתרונות כמו שמחפשים המפגינים הישראלים. בק מיהר לפתור את מצוקת הנדל"ן של הישראלים באמצעות התשובה המתבקשת "בישראל אין קרקעות שלא עברו פיתוח. אבל יש קרקעות שלא עברו פיתוח ביהודה ושומרון, המקום הזה שעכשיו קוראים לו הגדה המערבית, אבל השם האמיתי שלו הוא יהודה ושומרון".

אם יש קבוצה אחת מיוחדת שבק מטריד אותה מאוד, זהו ארגון "מדיה מטרס פור אמריקה". אנשי הארגון ישבו במהלך העצרת ויעקבו אחרי כל מילה שלו. בסיום השידור (בק מתכנן להעביר הכול בשידור חי באינטרנט וברדיו), ישלפו אנשי "מדיה מטרס" את האמירות המופרכות, את המעשים המשוגעים ויעלו באתר שלהם מידע הסותר את דבריו. כך הם נוהגים כלפי בק וכלפי כל שדרן רדיו/טלוויזיה ימני בשנים האחרונות.

"'מדיה מטרס פור אמריקה", גוף המגדיר עצמו כארגון בקרת התקשורת, הוקם בוושינגטון בשנת 2004, על-ידי דיויד ברוק, שהיה מוטרד מכמות הדיסאינפורמציה בתקשורת האמריקנית הימנית. אנשי הארגון שלו יושבים מול מסכי הטלוויזיה והאינטרנט, ומקשיבים לתוכניות הרדיו, ומפקחים על כל מילה ששדרני הימין אומרים. ביל אוריילי, גלן בק, ראש לימבו, רשת פוקס ניוז, ואתרי אינטרנט מן הימין הם ה"לקוחות" העיקריים של מדיה מטרס. ברגע שהם משדרים דברים לא מדויקים או מכפישים את הנשיא או את השמאל, מדיה מטרס מתקנים. באתר שלהם, במדיה החברתית, באמצעות הודעות לעיתונאים.

"עד שמדיה מטרס התחיל לעבוד, לא היה מי שיתקן את השגיאות ואת הדברים הלא נכונים שאנשי הימין מפיצים", אומר ל"גלובס" אם.ג'יי רוזנברג, האחראי על תחום המזרח התיכון בארגון בראיון טלפוני מוושינגטון. "אנחנו ארגון שממומן היטב, ואנחנו בודקים את העובדות של השדרנים הימניים כל הזמן וההוכחה שהפעילות שלנו מצליחה היא שאנשי הימין כל הזמן מדברים עלינו. הם לא אוהבים שבודקים אותם והם רק נהנים להפיץ שג'ורג' סורוס, שהוא אחד מן התורמים שלנו, היה נאצי. אבל אנחנו נמצאים בעסק של לתקן את השקרים של הצד השני באמצעות הצבת עובדות, דבר שאף אחד לא עשה קודם לכן."

* ההתמקדות שלכם בגלן בק, במיוחד בעצרת שהוא מתכנן בישראל, מעמידה אותו באור הזרקורים ומביאה לו פרסום. יכול להיות שאתם בעצם מקדמים אותו עם הפעילות שלכם.

"יכול להיות שזה מקדם אותו וזו תמיד הבעיה כשנותנים פרסום לחבר'ה הרעים. אבל לנו חשוב להבהיר לישראלים שהאיש הזה אינו חבר של ישראל. אנחנו רוצים שהישראלים יבינו שהוא מתייחס באופן קז'ואלי לנושא השואה. שהוא מזויף, ואני מעדיף להיות זה שמפרסם את המידע הרע לגביו מאשר זה שמתעלם ממנו".

* למה בעצם גלן בק מגיע לישראל לעשות כאן עצרת. כל הסיפור שלו נשמע כמו סיפור אמריקני פנימי, מה הוא מנסה להשיג כאן?

"אני מאמין שהוא פשוט מנצל את ישראל לצרכים שלו. מאז שהוא פוטר מן התוכנית שלו ברשת פוקס, הוא מחפש מטרה פופולרית להזדהות איתה, כדי לקדם את המוניטין שלו. מאחר שישראל מאוד פופולרית בקרב הצד הימני של הפוליטיקה בארה"ב, מה שהוא מנסה לעשות זה להשיג לעצמו משנה תוקף, למצב את עצמו מחדש, במיוחד בימים שמעמדו מאוד נחלש".

* ובכל זאת, הוא כל-כך פופולרי בארה"ב. אתה יכול לנסות להסביר את כוח המשיכה של האיש הזה?

"הוא מגדיר את עצמו כ'ליצן'. הוא אומר על עצמו 'אל תיקחו אותי ברצינות'. בשבילו זה הכול הצגה, לבוא לישראל, להרגיש שהוא בחזית, לשדר לנוצרים בארה"ב, הנה אני, ניצב כאן בירושלים ומדבר על כך שלעולם לא תחולק. זה משהו שלא עובר בקרב יהדות ארה"ב, אבל את הנוצרים זה מרשים. זה מושך את המאזינים באזורי המערב התיכון (ה'מיד ווסט'). זו הדרך שלו לבצע קאמבק".

* מה בדבריו מצליח לרתק את אנשי המרכז האמריקנים?

"האמונות שלו בתיאוריות קונספירציה. העובדה שהוא מפשט את העולם עבור האמריקני. הוא מדבר על קונספירציה אסלאמית להשתלט על העולם. אבל אנשים שמאמינים בקדמה, לא אוהבים לשמוע הסברים פשטניים ורדודים לבעיות העולם ובק, כל מה שהוא עושה זה לספק הסברים פשטניים. הוא היחיד שמחבר בין מרקסיזם לאסלאם, למרות שהם דברים הפוכים".

ארי רבין-האבט, "סמנכ"ל מדיה מטרס פור אמריקה" מספר ל'גלובס הערב' על המאמצים שהוביל הארגון שלו כדי להוריד את בק מן האוויר לפני כמה חודשים. "גלן בק הוא אמנם עניין אמריקני פנימי" הוא אומר "אבל הוא הכניס את ישראל לתמונה בכך שהחליט לערוך את האירוע שלו אצלכם ולחנך את הישראלים. 'מדיה מטרס' לא תכננו להפוך את ישראל לזירת התגוששות. אם הוא היה עושה את האירוע שלו בגרמניה, היינו מנסים להסביר לתקשורת בגרמניה מי זה גלן בק".

המפרסמים גויסו למאבק

* אתם אחראים לכך שהתוכנית שלו ברשת פוקס ניוז ירדה מן המסכים?

"'מדיה מטרס' לא לוקחים קרדיט על הפעולה הזו לבד. זו הייתה עבודה בשיתוף פעולה עם ארגונים אמריקנים נוספים, בראש ארגון בשם 'קולור אוף צ'יינג'', שזהו ארגון של שחורים וגם עם ארגון רבנים גדול שנקרא 'ג'ואיש פאנד פור ג'סטס'. 400 רבנים מכל הזרמים של היהדות פרסמו מודעה ענקית נגד בק ב'וול סטריט ג'ורנל' ובה הם טענו שפוקס ניוז ("וול סטריט ג'ורנל" ופוקס ניוז, שניהם מוחזקים על-ידי אותו ענק תקשורת, רופרט מרדוק, ט"ש) ביחד עם בק עושים שימוש תדיר מדי בנושא השואה והנאצים כדי לצאת נגד כל מי שדעתו אינה מקובלת עליהם".

* אם כך, הפעילות של כל הקבוצות האלה הצליחה להוריד את גלן בק מן המסך?

"לפי דעתי זה היה שילוב של מפרסמים שאליהם העברנו מידע שלא כדאי להם להיות מקושרים אליו, הייתה לו גם ירידה ברייטינג, פחות רווחים מהתוכנית שלו וברגע מסוים פוקס ניוז הבינו שהוא יותר נטל מאשר נכס עבורם ופיטרו אותו".

* מי יידע את המפרסמים שלא כדאי להם לעבוד עם התוכנית של גלן בק?

"זה חלק די מדהים של הסיפור. אנחנו במדיה מטרס העלנו כל הזמן מידע לאתר שלנו בנוגע למי מפרסם בדיוק בתוכנית שלו. וגם פנינו ישירות באי-מיילים ותכתובת למפרסמים, אבל הדברים התחילו ממש לזוז כאשר בחור צעיר, בשם אנג'לו קרוסון, שהיה סטודנט למשפטים, פתח חשבון טוויטר בשם stopbeck@ והתחיל ממש להפגיז את המפרסמים בציוצים שלו נגד בק. התחילו לעקוב אחריו אלפי אנשים וכל דבר שהוא היה מעלה נגד המפרסמים היה זוכה להד גדול. הוא הפעיל המון לחץ על כל אחת מחברות הפרסום, שחלקן אפילו לא היו מודעות בהתחלה לכך שהתשדירים שלהם רצים במהלך התוכנית של גלן בק. וכל הפעילות שלו יצרה המון השפעה. אגב, אנחנו לקחנו בסופו של דבר את קרוסון לעבוד עבור מדיה מטרס וכיום הוא איתנו".

* אז יצרתם חרם מפרסמים אפקטיבי וזה מה שהוביל להורדת התוכנית?

"כן. בזכות קרוסון ובזכות העובדה שאנחנו עקבנו אחרי כל דבר שגוי שהוא אומר בתוכנית. וגם בזכות גלן בק עצמו, כי אחד הרגעים הקשים ביותר היו כשהוא האשים את הנשיא ברק אובמה שהוא גזען. האמירה הזו שלו הרגיזה הרבה מאוד אנשים בארה"ב. הרבה אנשים כתבו מכתבים לרשת, מחו נגדו, מפרסמים משכו את עצמם מהתוכנית, הרייטינג ירד ובסוף לרשת פוקס לא נותרה ברירה אלא להוריד את התוכנית".

* הייתם מרוצים כשהצלחתם להוריד אותו?

"הרגשנו שהשגנו משהו חשוב. זה היה רגע משמעותי עבור הארגון שלנו כי למרות שיש בארה"ב חופש ביטוי, חופש הביטוי מגיע יחד עם אחריות להפעיל את ההיגיון הבריא כשמתבטאים ומאחר שבק היה מתבטא בצורה חסרת אחריות מדי יום, אנחנו כמובן שמחנו כשהתוכנית שלו הורדה".

* אם גלן בק כל-כך בעייתי, איך אתה מסביר את הקהל הגדול שמאזין לו?

"כי הוא אדם מוכשר והכישרון שלו הוא הדבר המסוכן, כי כל מה שהוא מחפש זה לקדם את עצמו. ולצערי הרב, יש שוק מאזינים גדול להטפות שנאה. אמירות שנאה הן דבר פופולרי".

תגובת גלן בק לא התקבלה עד כה.