אנליסטים חוששים: תוכנית הצנע באיטליה תפגע בצמיחה

רה"מ איטליה אישר הרחבה לתוכנית הצנע הממשלתית, בהיקף של 45.5 מיליארד אירו ■ אולם, אנליסטים חוששים כי האצת הצעדים תיפגע בצמיחה: "מהווים סיכון ברור לכלכלה האיטלקית"

האצת צעדי הצנע באיטליה, כנגד רכישת אג"ח איטלקיות על ידי הבנק המרכזי האירופי (ECB) במטרה להוריד את עלות ההלוואות של הממשל האיטלקי, עשויים להתברר כחרב פיפיות: זאת, כאשר אנליסטים רבים מעריכים כי הצמיחה באיטליה תיפגע משמעותית כתוצאה מהחלת הצעדים, ולפיכך תקשה על איטליה לצמצם את גירעונה.

ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, נזכיר, אישר ב-12 באוגוסט הרחבה של תוכנית הצנע הממשלתית, בהיקף של 45.5 מיליארד אירו (66 מיליארד דולר), במטרה לצמצם ולאזן את הגירעון התקציבי עד שנת 2013. מטרה נוספת של התוכנית הינה לשכנע את המשקיעים ברחבי אירופה כי איטליה תוכל לרדד את יחס החוב-תוצר שלה, העומד על 120% - מדובר בשיעור הגבוה ביותר באירופה, אחרי יוון.

למרות שצעדי הצנע נועדו כדי לקצץ בהוצאות הממשלתיות, תקרת התקציב האיטלקי, הקיצוצים בהוצאות והעלאת נטל המס על הציבור עשויים כולם לפגוע בכלכלה המקומית, כאשר ברקע גם הצמיחה הגלובלית כולה מקרטעת. אולם, נציין כי הצעדים המדוברים במסגרת ההרחבה לתוכנית הצנע, עדיין טעונים אישור של הפרלמנט האיטלקי.

"יש סיכונים ברורים לפגיעה בצמיחה באיטליה, ברקע צעדי צנע כמו קיצוניים. זה עשוי להוביל את איטליה אפילו למיתון", אמר ולדימיר פילונקה (Vladimir Pillonca), אנליסט ב-SA בלונדון.