מתחדשים דיוני וועדת הריכוזיות: האם ישנן מסקנות ביניים?

חברי ועדת הריכוזיות יתכנסו מחר במשרד רה"מ לטובת הצגת מסקנות ביניים ■ המסקנה המרכזית: איסור אחזקה צולבת של נכסים ריאליים ופיננסים ■ מקורב לוועדה: "אין מסקנות. זה קשקוש"

חברי ועדת הריכוזיות יתכנסו מחר (ג') בבוקר במשרד ראש הממשלה לצורך חידוש הדיונים וגיבוש מסקנות הביניים, כך נודע ל"גלובס". לפי גורמים המקורבים לוועדה, הדיונים תמו והחל ממחר יתחיל שלב "גיבוש" מסקנות הביניים.

לפי אותם גורמים, הצוותים המקצועיים של בנק ישראל - האחראי על הפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסיים - ושל רשות ניירות ערך - האחראית על טיפול בפירמידות השליטה - סיימו את עבודתם.

יתרה מזו, לדברי הגורמים קיימת כבר "רשימת נפגעים" ראשונית מאותן מסקנות, שכן "ראש הממשלה מאוד לוחץ על החברים להגיע עם מסקנות מעשיות וקונקרטיות. הוא לא רוצה לשמוע מה הבעיות, אלא מה הפתרונות המעשיים", לשון מקורב לנתניהו. לפי החוק, התהליך הזה דורש שימוע שכן חובה על הממשלה לתת לאותם "נפגעים" פוטנציאליים של המסקנות, בעלי קבוצות השליטה, להשמיע את דעתם.

עם זאת, מסרו הגורמים, מסקנות הוועדה אינן ולא תהיינה שמיות. עוד נמסר כי מסקנות הביניים של הוועדה תהיינה מוכנות כבר בתחילת ספטמבר, בהתאם לבקשת רה"מ ומיד לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל בתהליך השימוע.

מקורב לוועדה: "אין שום מסקנות. קשקוש מוחלט"

מנגד, בשיחות עם חברים ומקורבים אחרים בתוך הוועדה, עולה תמונה שונה לחלוטין. "זה קשקוש מוחלט. אין שום רשימה ואין שום מסקנות. רחוק מזה", מסר ל"גלובס" מקורב לוועדה. חבר אחר בוועדה מסר כי "אכן היה קריטריון שהוצג בעבר, אשר על בסיסו הופקו תוצאות ראשוניות לגבי מי יושפע. עם זאת, הוא לא סופי ושני וגבאי (יושבי ראש הוועדה - א.פ) טרם סגורים עליו. למיטב ידיעתי, העבודה על פירמידות עוד רחוקה מסיום".

מצבם של שני היו"רים בוועדה שונה בתכלית. חיים שני, אשר התפטר מתפקידו בתחילת החודש על רקע חילוקי דעות קשים עם שר האוצר, יובל שטייניץ, הקדים את סיום חופשתו ומאז הגעתו ארצה עוסק אך ורק בענייני הוועדה, ולא בעניינים שוטפים. שני נחוש להגיש את מסקנות הביניים בהקדם האפשרי, שכן מאז שהתפטר מחפשים בנרות אנשי שטייניץ מחליף , עד כה, ללא הצלחה.

לעומת זאת, גבאי נמצא במרכז העניינים השוטפים מטעם ראש הממשלה ומשחק תפקיד מכריע ב"צוות טרכטנברג". על אף שגבאי היה שותף מלא לגיבוש המסקנות, הוא סבור כי בכל הנוגע לטיפול בפירמידות השליטה, יש למצות את הבדיקה ולהרחיב את הדיונים. עם זאת, כיוון שהוא הודיע מזמן על עזיבתו וצפוי לעזוב כבר בשבוע הראשון של ספטמבר, הוא אמר לאחרונה למקורביו כי אין זה ראוי שהוא ימשיך לעמוד בראש הוועדה ויגיש את מסקנותיו. לפי הערכות, אם תהיינה מסקנות ביניים, גבאי לא צפוי לחתום עליהן.

לפי שעה, המסקנה המרכזית של הוועדה תהיה איסור על אחזקה צולבת של נכסים ריאליים ופיננסים, אם כי לא ברור, איך הדבר ייעשה בצורה אופרטיבית, מי ייפגע, מה יהיו הקריטריונים להפרדה וכמה זמן יינתן לצורך מכירתם.

לגבי הטיפול בפירמידות, התקדמות ממוקדת בשלוש סוגיות מרכזיות. ראשית, נשקלת האפשרות לבצע שינויים בתיקון 16 לחוק החברות בנושא מגבלות על מיוני דירקטורים בתוך פירמידות. כמו כן, נבדקת האפשרות להגביל את משיכת הדיווידנדים מלמטה למעלה. סוגיה נוספת שנמצאת על שולחן הדיונים הינה ריכוזיות האשראי בתוך הפירמידות והאפשרויות להגבילה. יצוין כי סוגיית "פירוק" או "איסור" הפירמידות אינה נמצאת על הפרק.