גורם מדיני בכיר: "אסור להיגרר למצב של מלחמה"

"בניגוד למה שהתפרסם בכל מיני מקומות, ישראל לא ניהלה מו"מ לא עם המצרים ולא עם חמאס. לא ענינו להם, לא בטוב ולא ברע" ■ "נגיב בכל התוקפנות אם תתחדש האש"

גורם מדיני בכיר דיבר היום בנוגע לסיבוב ההסלמה האחרון מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. הגורם אמר היום כי "בניגוד למה שהתפרסם בכל מיני מקומות, ישראל לא ניהלה מו"מ לא עם המצרים ולא עם חמאס. לא ענינו להם, לא בטוב ולא ברע. הממשלה החליטה שעוברים ל"מוד" שבו מסכלים כל פעולה אבל לא יוזמים פגיעה".

"יש במפורש הבדל בגישה שלנו בין שתי רמות התנהגות בכל הקשור לפיגוע וסיכולים: אנחנו מאוד נחרצים, הדוגמה הקלסית היא חיסול החוליה בעזה בלי לעשות חשבונות מה יגידו כי זה היה לאחר הפיגוע. זאת, לעומת פעולה שיכולה להוביל למבצע או מלחמה".

עוד אמר הגורם כי "מילות המפתח הן זהירות ואחריות. אסור לרוץ למלחמות, אסור להיגרר למצב של מלחמה בין אם הדבר נכון באותה עת או לא נכון. כל סוללת כיפת ברזל מוציאה עיר מהסכנה. זה משהו שצריך לשקול במבצע - סיכון של ירי על ישראל. צריך לזכור שבמבצע צבאי צריך לבדוק את כלל האירועים במזרח התיכון, לא רק לבחון את מוכנות הרובה ותותח הטנק".

"מלחמות זה לא דבר שרצים אליו או נכנסים אליו בחיפזון לכן מילת המפתח היא כשצריך לדון במבצעים רחבים שיכולים להוביל למחלמה אז צריך לדבר על מחשבה ואחריות. צריך להיות מוכן היטב לבצע מלחמה על בסיס הבנות עם הדרג הצבאי והמדיני. אנחנו לא מתכוונים ללכת למשהו שיתפרש כדו שיח ביננו לבין החמאס, אנחנו מגיבים למעשים בשטח. במו"מ אתה מגיב, לא היה שום מו"מ איתם, האלוף שנשלח לשם זה במסגרת מערכת היחסים הקבועה איתם. השינוי הגדול הוא לא מה שקרה בדרום חצי האי סיני, יש שם שינויים ורק עיוורים לא רואים אותם. העולם השתנה".

בנוגע לדברי השר אהוד ברק לאחר שכוחות צה"ל פגעו והרגו שוטרים מצריים אמר הגורם כי "לא היתה התנצלות בשום שלב, הבעת צער היא לא התנצלות. נעשה תחקירים יחד עם המצרים ואז נראה מה נעשה ואז יהיה אפשר לשקול מה לעשות. אין שום הבטחה מה עושים, אנחנו לא יודעים מה היה כל מידע שיכול להביא לסיכול. תמיד במקרים האלה יש ויכוח באיזה מידע להשתמש ובאיזה לא העיקרון הוא שאנחנו נסכל כל מה שהגורמים המקצועיים יגידו שאפשר לסכל".

"האמריקנים ידעו בכל שלב מה אנחנו עושים המצרים מבינים את המגבלות שלנו ואנחנו את שלהם ולכן היה קל מאוד להביע צער כששוטרים מצריים נהרגים על עצם התוצאה אף אחד בישראל לא שמח".

לגבי הצפוי בעתיד אמר הגורם כי "האם יהיו לנו את כל התשובות? השאלה היא לא אני לא מתייחס לשאלה ספציפית הכל יישאל באומץ לב אנחנו נסכל כל אירוע שיראה כמו פעולת טרור אבל לא ניזום כל פעילות. אנחנו מסכלים בנחרצות כל פיגוע במצבים שבהם זה לא שחור לבן. נגיב בכל התוקפנות שאנחנו יודעים אם תתחדש האש. ישראל מוכנה למלחמה ואם נצטרך נעשה את זה בצורה פנטסטית. כל ההיסטוריה הצבאית מעידה שמי שנגרר למלחמה ולא תכנן אותה מצבו היה פחות טוב ולכן אנחנו מוכנים ואם תכפה עלינו המלחמה נלך אליה, אבל ברגע שאתה יכול צריך לקבל את ההחלטה מתי לעשות את זה".