מה גרם אמש לנפילה פתאומית של כ-5% בגולדמן זאקס?

שמועות על כך שהמנכ"ל לויד בלנקפיין שכר את שירותיו של סנגור צמרת חידדו את החשש מפני החקירה המתנהלת נגד גולדמן זאקס ■ לאחר סגירת המסחר קיבלו השמועות משנה תוקף בדיווחים בתקשורת

מנכ"ל גולדמן זאקס, לויד בלנקפיין, שכר עורך דין ידוע מוושינגטון, ריד וויינגרטן, לפי מקור בממשל, בעוד משרד המשפטים האמריקני ממשיך לחקור את התנהלות הבנק.

בלנקפיין, 56, מכהן זו השנה השישית כמנהל בנק ההשקעות הגדול והיוקרתי בארה"ב, שבשנתיים האחרונות נאלץ להדוף פעם אחר פעם האשמות על ניגוד עניינים ביחסיו עם לקוחותיו, כולל הונאה.

ההחלטה לשכור את וויינגרטן באה על רקע חקירת תפקודו של גולדמן זאקס במשבר הפיננסי של 2007-2009. הידיעה על כך הפחידה אתמול את המשקיעים, ומניית הבנק צנחה בדקות המסחר האחרונות אמש ב-4.7% לנעילה הנמוכה ביותר מאז מארס 2009, 106.51 דולר. אחרי המסחר הרשמי המשיכה המניה לרדת ל-105.45 דולר.

תת-הוועדה הקבועה לחקירות בסנאט פרסמה באפריל דו"ח חריף שמתח ביקורת על גולדמן ש"ניצלה לרעה" לקוחות על-ידי הכנסת הלוואות סאב-פריים (ללווים מסוכנים) לתיקי ההשקעות שלהם ללא ידיעתם. לפי הדו"ח, מנהליו הבכירים של הבנק הוליכו שולל את הקונגרס במהלך עדות שנתנו ב-2010.

גולדמן מסר שהוא חולק על רבות ממסקנות הדו"ח, אך מתייחס אליו ברצינות. משרד המשפטים האמריקני פתח בחקירה משלו בסוף אפריל.

אתמול פרסם הבנק הודעה שנאמר בה: "כפי שנהוג במצבים כאלו, מר בלנקפיין ועובדים אחרים שצפויים לעבור תשאול בקשר לחקירת משרד המשפטים של כמה נושאים שהועלו בדו"ח של תת-הוועדה לחקירות בסנאט, שכרו יועצים לפני כן". נגד בלנקפיין לא הוגשה עד כה כל תביעה פלילית או אזרחית.

רוברט הילמן, פרופסור למשפטים באוניברסיטת קליפורניה, אמר ששכירת וויינגרטן מראה שבלנקפיין "חושש במידה מסוימת מפעולה שצפוי כנראה לנקוט משרד המשפטים". אך הוא הוסיף ש"זה לא איתות שהוא אשם במשהו, או שהולכת להינקט פעולה כלשהי בוודאות".

וויינגרטן, שחוג לקוחותיו כלל בעבר מנהל חשבונות בחברה פושטת הרגל אנרון, שהה אתמול בבית משפט פדרלי בניו יורק לשמיעת גזר הדין של לקוח אחר, אנתוני קאטי, המנכ"ל לשעבר של רשת הדראגסטורים דואיין ריד, שהורשע בעבירות הונאה חשבונאית בשנה שעברה. קאטי נידון לשלוש שנות מאסר בתוספת קנס של 5 מיליון דולר.

וויינגרטן סירב להשיב לשאלות כתבים. גם משרד המשפטים סירב להגיב.

"זהו הדבר האחרון שגולדמן זאקס או כל מוסד אחר בסקטור הפיננסי צריך לשמוע", אמר מנהל חברת השקעות מניו ג'רזי על החקירה נגד הבנק. "יש כיום אפס סובלנות לסיכונים או מה שנראה כמו סיכונים".