אירופה סגרה בעליות חדות בעקבות נתוני מאקרו חיוביים

הבנקים באירופה מפטרים כ-40,000 עובדים ■ נתונים מדאיגים מאירופה וגרמניה ■ נתון מאקרו מפתיע לטובה בארה"ב ■ סוכנות הדירוג מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של יפן ל-Aa3 מדירוג של Aa2, עם תחזית דירוג יציבה

המסחר באירופה התנהל היום (ד') בעליות שערים חדות, בעקבות נתון מאקרו מפתיע לטובה שפורסם היום בארה"ב. בורסות אירופה עולות כבר 3 ימים ברצף למרות נתונים מאקרו-כלכליים לא מעודדים, אך בציפייה לנאום יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי בסוף השבוע, אשר עשוי להכריז על צעדים חדשים לתמרוץ כלכלת ארה"ב. למרות העלייה במדד Stoxx Europe 600 השבוע, המדד רשם צניחה של 22% מאז השיא שרשם השנה ב-17 בפברואר.

העליות האחרונות נרשמות למרות מידע מדאיג שמגיע מכיוונם של הבנקים הגדולים באירופה, שמודיעים אחד אחרי השני על פיטורים נרחבים, על מנת להתמודד עם המשבר שפוקד אותם. רק אתמול הודיע הבנק השוויצרי UBS על פיטוריהם של 3,500 עובדים, מה שמעלה את מספר המפוטרים בבנקים ברחבי אירופה ל-40,000 איש. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

באירופה פורסם היום על ידי סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, שחלה ירידה של 0.7% בהיקף ההזמנות התעשיתיות ברחבי אירופה בחודש יולי, לעומת עליה של 11.1% בתקופה המקבילה אשתקד. האנליסטים באירופה חזו שהיקף הייצור יעלה ב-0.5%.

גם מדד הביטחון העסקי שפורסם היום בגרמניה ממחיש עד כמה גרמניה מושפעת מהמשבר שפוקד את אירופה, כשהמדד נקבע על רמה של 108.7 לעומת רמה של 112.9 בחודש יולי. המדד ירד לרמה הנמוכה ביותר שלו מזה שנה, עקב ההאטה בכלכלות העולם ומשבר האשראי באירופה שמעיבים על תחזיות הצמיחה.

העיניים נשואות לכיוון ארה"ב

"המשקיעים בארה"ב ובאירופה מצפים למשהו טוב שיאמר יו"ר הפד ברננקי בסוף השבוע", אמר לסוכנות בלומברג קמרון פיקוק, אנליסט ב-IG Markets. "עם זאת, צריך לזכור שהאיסור על ביצוע פעולות שורט יפוג על כמה ממניות הבנקים בסוף השבוע, כך שגם אם נאומו של ברננקי יהיה חיובי, יש חשש מירידות נוספות".

היום פורסם נתון הזמנות המוצרים ברי קיימא בארצות הברית לחודש יולי, והתוצאות טובות הרבה מעבר לציפיות, כשהנתון הראה עליה של 4% , לעומת תחזיות שדיברו על עליה של 2.5% בלבד, והיו אפילו שחזו שתהיה ירידה לעומת חודש יוני.

מבין 303 החברות שנסחרות במדד ה-Stoxx 600 שהגישו את דוחותיהם מאז ה-11 ביולי, 142 חברות פספסו את תחזיות האנליסטים לרווח למניה, בעוד 137 מניות הציגו ביצועים טובים יותר מהתחזיות. אולם, שווי החברות במדד ה-Stoxx 600 כמכפלה של ההכנסות החזויות שלהן, ירד לרמה של 9.4, הרמה הנמוכה ביותר מאז מארס 2009

המניה של יצרנית הבירה הייניקין, רשמה ירידה חדה. מדובר בירידה החדה ביותר מאז יוני 2003. הירידה באה בעקבות דוחות שהראו שההכנסות של החברה מהחצי הראשון של השנה עמדו על 1.26 מיליארד אירו, לעומת תחזיות שדיברו על הכנסות של 1.37 מיליארד אירו.

אסיה: ירידות על רקע הורדת דירוג ליפן

המסחר בבורסות באסיה ננעלו הבוקר (ד') בירידות שערים חדות. סוכנות הדירוג מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של יפן; כלכלני סוכנות הדירוג מוטרדים מרמת החוב במדינה, מסיכויי הצמיחה ביפן ומהשפעותיה של רעידת האדמה על הכלכלה היפנית. נזכיר כי ב-5 באוגוסט ספגה הכלכלכה הגדולה בעולם הורדת דירוג מצד S&P, ארה"ב איבדה את דירוג AAA וגרמה לטלטלה בשווקים.

סנטימנט שלילי באסיה הבוקר ובבורסת הונג קונג נרשמו מימושים בעיקר בהובלת חברת הביטוח הסינית. מדד ההנג סאנג איבד מוקדם יותר כ-1% וכך גם מדד הקוספי בדרום קוריאה. נזכיר כי בוול סטריט ננעלו המדדים בעליות חדות מאוד ואפטימיות רבה ניכרת באוויר לקראת נאום ברננקי. לפי שעה הורדת הדירוג ביפן ותוצאות כספיות מאכזבות בסין מונעות מבורסות אסיה את אנחת הרווחה מכיוון וול סטריט.

כאמור, סוכנות הדירוג מודי'ס חתכה אמש את דירוג האשראי של יפן ל-Aa3 מדירוג של Aa2, עם תחזית דירוג יציבה. על פי כלכלני סוכנות הדירוג, הגורמים שהובילו למהלך הורדת התרכזו בגירעון התקציבי והחוב הממשלתי הממשיך לתפוח מאז 2009. בנוסף רעידת האדמה הקטלנית שפקדה את יפן במארס האחרון דחקה את הצמיחה ויצרה תנאים דפלציוניים. יצויין כי זו הפעם הראשונה מאז 2002 שיפן סופגת הורדת דירוג מצד מודי'ס.

עוד ביפן, המדינה מתמודדת עם התחזקות המטבע המקומי מול הדולר מה שפוגע ביצואניות הגדולות ביפן. שר הכספים היפני הציג היום מספר צעדים בהם מתכוונת יפן לנקוט במטרה להחליש את הין. המוסדות הפיננסיים ביפן יאלצו לדווח על פוזיציות במט"ח המוחזקות ע"י ספקולנטים. בנוסף הכריז שר הכספים היפני על מנגנון חירום לאשראי בסכום של 100 מיליארד דולר במטרה לתמוך בחברות היפניות. התוכנית מיועדת לשנה בלבד ומטרתה לסייע לחברות לנצל את התחזקות הין מול הדולר.

מדד ההנג סאנג מאבד גובה

China Life Insurance Co רשמה צניחה חדה של למעלה מ-10% בעקבות דוחות מאכזבים לרבעון השני. התוצאות המאכזבות גררו מימושים חדים גם במניות נוספות כמו Ping An Insurance Group Co .

Okuma Corp מרכזת ענין ביפן ורושמת עליות שערים על רקע ההתאוששות בסטור היצרני במדינה.