המחאה עובדת: הוקפאה העלאת תעריפי מעונות היום

שרי התמ"ת והאוצר סיכמו שמחירי מעונות היום והצהרונים לא יועלו עד לגיבוש ההמלצות של ועדת טרכטנברג

הישג נוסף למובילי המחאה החברתית: שר התמ"ת שלום שמחון ושר האוצר יובל שטייניץ הגיעו להסכמה כי תעריפי מעונות היום והצהרונים לא יעלה כמתוכנן עד לגיבוש ההמלצות של הוועדה לשינוי כלכלי וחברתי בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג.

התכנון המקורי היה להעלות את התעריפים בחודש ספטמבר, על רקע החלטת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתמ"ת. על פי החלטת הוועדה, מחיר הצהרונים היה אמור לעלות ב-7% ומחיר מעונות היום היה צפוי לעלות ב-5%. הקפאת המחירים שהוסכם עליה רלבנטית למאות מעונות ומשפחתונים הפזורים ברחבי הארץ ונמצאים בפיקוח משרד התמ"ת.

מוסדות אלה מופעלים בידי רשתות, ובהן ויצ"ו, נעמ"ת, אמונה וגופים נוספים, ואמורים לשמש מסגרת לכ-100 אלף ילדים. המחיר המלא שנדרשים לשלם הורים על מסגרת של תינוק או ילד בצהרון, מעון יום או משפחתון בפיקוח ממשלתי נע בין 1,500 לכ-2,000 שקל בחודש. לעתים המדינה נוהגת לסבסד את העלות, בהתבסס על מבחני הכנסה.

מצטרפים למחאה

בחודש האחרון הצטרפו לגל המחאה הורים המוחים על התייקרות כללית של מסגרות לילדיהם, כמו פעוטונים וגני ילדים. קבוצות מחאה של הורים התארגנו באמצעות פייסבוק ויזמו שורה של פעולות מחאה ברחבי הארץ ובמרכזן "צעדות עגלות" שבהן קראו להוזיל את המחיה ולהוזיל את העלויות הכרוכות בגידול ילדים.

אחת הטענות המרכזיות שהעלו, מתייחסת למחיריהן הגבוהים של מסגרות היום לילדיהם. עוד קוראת תנועת המחאה של ההורים להכניס את מוצרי יסוד לתינוקות, כמו טיטולים, לפיקוח ממשלתי; להחיל חוק חינוך חינם כבר מגיל שלושה חודשים; להאריך את חופשת הלידה ולבטל את החיוב של הורים לשלם תשלום נוסף על הכנסת עגלות של תינוקות לאוטובוסים בתחבורה הציבורית. ביחס לדרישה האחרונה, רשמו ההורים הישג כשחברות התחבורה הציבורית הודיעו כי לא יגבו כסף במקרה של עלייה עם עגלת תינוק פתוחה.

במסגרת דיוניה, שומעת ועדת טרכטנברג את עמדות הציבור, ועל רקע עבודתה בחרו שמחון ושטייניץ להקפיא את העלאת המחירים המתוכננת. העלאת המחירים תעלה לדיון מחודש רק בחודש אוקטובר, אחרי שוועדת טרכטנברג תמסור את המלצותיה.