נציג המורדים: נכבד את כל חוזי הנפט שנחתמו עם קדאפי

"החוזים בשדות הנפט קדושים", אמר אחמד ג'האני, נציג בכיר של המורדים בראיון לרויטרס ■ "כל החוזים החוקיים יכובדו, בין אם הם חוזים בתחום הנפט והגז או חוזי קבלנות"

ממשלת המורדים בלוב תכבד את כל חוזי הנפט שנחתמו בתקופת שלטונו של מועמר קדאפי, כולל ההסכמים עם חברות סיניות, מסר אחמד ג'האני, נציג בכיר של המורדים, בראיון לרויטרס.

"החוזים בשדות הנפט קדושים", אמר ג'האני אמש. "כל החוזים החוקיים יכובדו, בין אם הם חוזים בתחום הנפט והגז או חוזי קבלנות".

חברת הנפט האיטלקית Eni הובילה שלשום (ב') את הפלישה החוזרת ללוב, כאשר המורדים שחגגו את קיצו של משטר קדאפי הזהירו חברות סיניות ורוסיות שהן עלולות להפסיד עסקאות רווחיות מפני שממשלותיהן לא תמכו במורדים.

נפילת קדאפי פותחת מחדש את יתרות הנפט באפריקה בפני חברות זרות, ומעניקה לשחקנים חדשים, כמו חברת הנפט של קטאר וחברת המסחר ויטול הזדמנות להתמודד מול חברות הנפט הגדולות מאירופה ומארה"ב שכבר פעלו בלוב.

"אין לנו בעיה עם מדינות מערביות כמו איטליה, צרפת ובריטניה. יהיו לנו אולי כמה בעיות פוליטיות עם רוסיה, סין וברזיל", אמר עבדול ג'ליל מאיוף, מנהל התקשורת בחברת הנפט הלובית AGOCO שנשלטת על-ידי המורדים.

מניות הנפט עלו

מניית Eni האיטלקית, המפיקה הגדולה ביותר בלוב שלפני ההתקוממות נגד קדאפי, עלתה אתמול ב-7% כאשר היו"ר שלה, ג'וזפה רצ'י, אמר שמשלוחי הנפט והגז מלוב יוכלו להתחדש לפני בוא החורף.

גם מניות חברת האנרגיה האוסטרית OMV וטוטאל הצרפתית עלו אתמול ב-3%-5%, ומניות נפט ושירותים אמריקניות שפעלו בלוב הגיבו בהתאם.

שר החוץ האיטלקי פרנקו פרטיני אמר שעובדים של Eni כבר הגיעו ללוב כדי לבחון את מתקני הנפט. "המתקנים הללו נבנו על-ידי איטלקים, ולכן ברור ש-Eni תשחק את התפקיד הראשי בעתיד", אמר פרטיני לערוץ הטלוויזיה הממלכתי האיטלקי RAI.

לפני המלחמה סיפקה לוב כ-1.6 מיליון חביות ביום או 2% מתפוקת הנפט העולמית, והיתרות שברשותה מאפשרות לה לשמור על רמה זו במשך 80 שנה לפחות.