נדחה פס"ד ראשון בפרשת רמדיה: "לא נמצא קשר נסיבתי"

ביהמ"ש המחוזי מרכז דחה תביעה נזיקית של משפחה שבנה סובל מאוטיזם, כנגד חברת "רמדיה", "הומנה" ומשרד הבריאות ■ התובעים חוייבו בהוצאות משפט בסך 15 א' ש' בלבד

פסק דין ראשון בתביעות האזרחיות שהוגשו בעקבות פרשת רמדיה: בית המשפט המחוזי מרכז, דחה היום (ד'), תביעה נזיקית של משפחה, שבנה בן ה-11 סובל מאוטיזם, כנגד חברת "רמדיה", "הומנה" ומשרד הבריאות, וקבע כי לא קיים קשר סיבתי בין צריכת הפורמולה הצמחית של רמדיה על ידי הילד, לבין האוטיזם ממנו הוא סובל.

התובע, קטין בן 9, הסובל מאוטיזם, והוריו, הגישו בעקבות התפוצצות "פרשת רמדיה", תביעה נזיקית כנגד חברת רמדיה, הומנה, ומשרד הבריאות. בתביעה נטען כי הילד צרך בגיל שנה פורמולת רמדיה צמחית כמזונו העיקרי, וכתוצאה מכך נגרם לו נזק בלתי הפיך כאשר בגיל שנתיים וחצי הוא אובחן כסובל מהפרעה התפתחותית נרחבת (אוטיזם). כמו כן נטען כי הילד סובל מבעיות נוירולוגיות קשות, ובין היתר, התפתחות איטית, בעיות מוטוריות, בעיות בדיבור ובעיות אורטופדיות.

חברות רמדיה והומנה, באמצעות ע"י עוה"ד יוסי אשכנזי, משה יעקב ויעל צ'רבינסקי, ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן ושות', טענו מנגד כי הילד כלל לא סבל ממחסור ברכיב התיאמין בתקופה הרלבנטית, וכי לא הוכח קיומי של קשר סיבתי בין הנזקים הנטענים לבין צריכת הפורמולה.

יצוין כי התביעה היא אחת מכ-20 נזיקיות שהגיש עו"ד אסף נוי בשמן של משפחות שטענו שילדיהן נפגעו מהפורמולה הצמחית.

השופטת אסתר דודקביץ' קיבלה את עמדת רמדיה והומנה וקבעה כי לא הוכח קשר סיבתי בין האוטיזם לבין צריכת פורמולת רמדיה. השופטת קיבלה את חוות דעתו של פרופ' אברהם שטיינברג, נוירולוג ילדים בכיר מביה"ח שערי צדק בירושלים, לפיה אין קשר סיבתי כאמור, ודחתה את חוות דעתו הנגדית של הנוירולוג ד"ר אלי היימן. עוד התייחסה השופטת למחקרה של ד"ר אביבה פתאל, המצביע על קשר אפשרי בין צריכת הרמדיה לבין בעיות התפתחות שונות, וקבעה כי מדובר במחקר הלוקה בפגמים מהותיים, ואינו יכול לשמש אסמכתא לחוות דעת רפואיות המוגשות לבית המשפט.

השופטת חייבה את התובעים בהוצאות משפט בסך של 15 אלף שקל בלבד, תוך שהיא מדגישה כי היא עושה עימם חסד לאור מצבו הרפואי הקשה של הילד.

עוה"ד יוסי אשכנזי, משה יעקב ויעל צ'רבינסקי, ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן ושות', המייצגים את החברות רמדיה והומנה מסרו בתגובה כי: "חברות רמדיה והומנה דבקות במדיניות של פיצוי לאותם הילדים שאכן נפגעו כתוצאה מצריכת הרמדיה הצמחית. אנחנו מברכים על התוצאה, שכן היה ברור מלכתחילה שהתובע בתיק זה לא סבל מחסר בתיאמין ולכן לא היה מקום כלל להגשת התביעה".