לאידלמן מגיע קרדיט גדול

זהו הסכם ציוני, לא פחות, שמעניק הטבות משמעותיות איפה שאסותא עדיין לא הגיעה

1. ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, משוכנע מזה תקופה ארוכה כי אילו רק היה חותם על הסכם שיעניק תוספת שכר גבוהה לכולם באופן אחיד, שום מתמחה לא היה מתפטר. שום מנהל בית חולים לא היה יוצא עם מגפון כדי להבהיר לרופאיו שאף אחד לא יכול לחייב אותם בשעון נוכחות.

אבל אידלמן חטא בנורא מכל: כשהוא יצא בקמפיין למען הצלת הרפואה הציבורית והרפואה בפריפריה, הוא באמת התכוון לזה. כולם חשבו שזו רק טקטיקה להגדיל את התוספות, גם כותב שורות אלה, אבל מסתבר שפיו ולבו של אידלמן שווים. הרופאים מאזור המרכז עושים לו עכשיו "כיפה אדומה", אבל לאידלמן מגיע קרדיט גדול.

2. זהו הסכם ציוני, וסליחה על הפומפוזיות. זה הסכם שמעניק תוספות שכר גבוהות במיוחד לרופאים שמתגוררים במקומות שאליהם אסותא עדיין לא הגיעה. הוא מעניק תמריצים של מאות אלפי שקלים למי שמוכן לעזוב את המרכז ולהעתיק את מגוריו לצפון או לדרום, אפילו לארבע שנים בלבד. רק שיבוא.

זה הסכם שמעניק תוספת של 54% לשכר של מומחה לפגים או לטיפול נמרץ, כי רופאים כאלה הולכים ונעלמים. הם נעלמים כי באסותא אין טיפול נמרץ ואין פגיות. כל עבודתם וכל פרנסתם נמצאת בבית החולים הציבורי, וסופסוף מישהו מצא לנכון לתגמל אותם בהתאם.

3. אידלמן לא היה חותם על הסכם כזה ללא רגולטור נחוש. זה לא פופולרי במיוחד לומר את זה, אבל המדינה התנהלה היטב במשבר הזה. ממשלת ישראל התכנסה בתחילת הסכסוך והצהירה כי מרב המשאבים יופנו בהסכם הזה לטובת הפריפריה ולטובת אותם רופאים במקצועות שבמחסור.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, חזר על העיקרון הזה שוב ושוב. גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העניק את הגיבוי הדרוש, אפילו לסוגיית שעון הנוכחות. בהסתדרות הרפואית הבינו שכללי המשחק השתנו: לא חשוב כמה זמן יימשכו העיצומים, המדינה תתעקש על העקרונות שלה. וזה, איך נאמר, נדיר במחוזותינו.

4. פרופ' יצחק פטרבורג, ששימש כמגשר בין הצדדים ועשה את הלא יאמן כמעט, מבין ללבם של הרופאים שהביעו את מחאתם נגד ההסכם.

"יש פה מצב מוזר שבו כולם צודקים", הוא אומר לי. "מתמחה, למשל, עובד קשה לכל הדעות, ואפשר וצריך לשפר את תנאי העסקתו. אבל מי שמצפה שאפשר לפתור את כל הבעיות באבחת חרב - אין חיה כזאת".

פטרבורג, לשעבר מנהל בית החולים סורוקה, מנכ"ל שירותי בריאות כללית וגם מנכ"ל סלקום, מבקש להסתכל על הדברים בפרופורציות הנכונות. "אני מאלה שמאמינים שמערכת הבריאות הציבורית בישראל היא מהטובות בעולם. זה לא אומר שאין מקום לשפר ולתקן, אבל בטח שלא ניתן לתקן הכל באמצעות המנגנון של הסכמי שכר. זהו אחד ההסכמים המורכבים שראיתי מימי, כולל בעולם העסקי. היה פה ניסיון לטפל בבעיות מבניות ולאומיות, בשורש של המערכת", הוא מוסיף.

פטרבורג לא יצליח כנראה לשכנע את הרופאים הזועמים. הם בטוחים שכולם טועים, שפטרבורג הוא דוגמה לרופא שהפך למנהל וחושב כמו מנהל. אבל מה לעשות שהמערכת הזו זקוקה למנהלים טובים, ופטרבורג הוכיח השבוע שהוא אחד כזה.