הראל: "בניגוד ל-2008, הציבור לא מגיב כיום בפאניקה"

כך אומר שמעון אלקבץ, מנכ"ל משותף בקבוצת הראל ■ קבוצת הביטוח והפיננסים סיימה את הרבעון השני ברווח של 95 מיליון שקל

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל , שבשליטת משפחת המבורגר ובניהולם המשותף של מישל סיבוני ושמעון אלקבץ, הציגה היום דוחות טובים ומאוזנים. החברה דיווחה על רווח נקי של 205 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2011, שמהווה עלייה קלה של כ-4% ביחס לתקופה המקבילה. ברבעון השני לבדו הרווח נסק ביחס לרבעון המקביל הגרוע, והסתכם בכ-95 מיליון שקל.

יחד עם זאת, בשקלול הפסדים שנזקפו לקרנות הון, הרווח הכולל של החברה הצטמצם בכ-54% ל-92 מיליון שקל במחצית, כשברבעון השני הציגה החברה רווח של כ-13 מיליון שקל. אם כי נראה כי הראל יכולה להתגאות בכך שהציגה רווח כולל חיובי.

"אלו תוצאות יחסית יציבות ומאוזנות שמראות את החוסן של הראל, שצומחת ומתרחבת בכל מגזרי הפעילות", אומר סיבוני. ושותפו, אלקבץ, מוסיף ש"אנו רואים היום את התוצאות לצעדים שנעשו בשנים האחרונות - כגון הכניסה לגמל ב-2006 - שמקטינים את התלות של התוצאות הכוללות בשוק ההון".

בהראל מדווחים כי בעוד שנכון לסוף יוני ה"בור" בדמי הניהול המשתנים של הקבוצה בפוליסות המשתתפות ברווחים עמד על כ-52 מיליון שקל, הרי שנכון ל-18 באוגוסט כבר מדובר בסכום של כ-148 מיליון שקל. בנוסף, החברה מעריכה כי ירידות הערך בתיק ההשקעות הסחיר שלה מסוף הרבעון השני ועד אמצע אוגוסט, הפחיתו מהון החברה כ-118 מיליון שקל.

עם זאת, בהראל מציינים שהירידות בשווקים בקיץ הנוכחי אינן זהות למשבר 2008 מבחינת התנהלות הציבור. "ב-2008 הייתה פאניקה וראינו שינוי חד בתיקי ההשקעות של הציבור, בעוד שכעת הפניות אלינו אמנם מעל הנורמה אבל לא ברמה שמשקפת פאניקה", אומר אלקבץ.

"צעדי המפקח - בכיוון הנכון"

בהתייחסו לצעדים מרכזיים שמוביל כיום הפיקוח על הביטוח, אומר סיבוני כי "צעדי המפקח, בשילוב כיסויים ביטוחיים לסיכונים בקופות הגמל, וכן בנושא הביטוח הסיעודי הקבוצתי - הם חשובים ובכיוון הנכון. יחד עם זאת, המפקח יצטרך למצוא פתרון למאות אלפי לקוחות בביטוח סיעודי קבוצתי שיצטרכו לשלם בקרוב עד פי 5-6 מהפרמיה כיום. להערכתי, כרבע מהם הם גמלאים שחלקם בוודאי יתקשו בכך, ועלולים להישאר ללא כיסוי ביטוחי סיעודי כשהם צריכים אותו. הפתרון הנכון לאותם אנשים הוא קרן פנסיה סיעודית".

בשל אי גביית דמי הניהול המשתנים והתשואות בשוקי ההון במחצית, רשם תחום ביטוח החיים הפסד של 23 מיליון שקל ברבעון השני, כך שמתחילת השנה הוא הניב רווח כולל של כ-31 מיליון שקל, בצל גידול של 12% בפרמיות. עיקר הרווח במגזר החיסכון לטווח ארוך הגיע במחצית מתחום הגמל - 33 מיליון שקל - כשתחום הפנסיה הניב רווח של כ-20 מיליון שקל.

בתחום הבריאות החברה רשמה רווח כולל של כ-85 מיליון שקל מתחילת השנה (ירידה של 18%), לצד רווח כולל של כ-14 מיליון שקל בביטוח כללי (צניחה של 86%), והפסד צפוי של כ-14 מיליון שקל ביוון ותורכיה. בתחום הפיננסים ושוק הון נרשם רווח של 18 מיליון שקל (עלייה של 17%) ועלייה של כ-10% בהכנסות, שהסתכמו בכ-123 מיליון שקל.