מחקר: ל-80% מחברי הקונגרס אין רקע אקדמי בכלכלה

בוועדת התקציב של הסנט, רק לחמישה מחוקקים, מתוך 23, יש השכלה אקדמית בכלכלה, חשבונאות או מינהל עסקים

אחד מתפקידיו החשובים ביותר של הקונגרס בארה"ב, אם לא התפקיד החשוב ביותר, הוא קביעת התקציב הלאומי ובמשתמע התוויית הנתיב הכלכלי של האומה. מי שקרא אי פעם עמודים ספורים בספר התקציב עב הכרס יודע שזה מסמך סבוך מאוד, שלא קל לרדת לעומקו. היה אפשר לצפות שלסנטורים ולצירי בית-הנבחרים תהיה השכלה כלכלית רחבה, שתאפשר להם לתרום לדיוני התקציב ולהשפיע על תוצאותיהם. עתה מתברר שזה לא כך.

מחקר חדש של המכון למדיניות תעסוקתית (Employment Policies Institute), מוסד שלא למטרות רווח, בעל קו שמרני, מגלה שלכמעט מ-80% מחברי הקונגרס, משני הבתים, אין רקע אקדמי בכלכלה או במינהל עסקים. רק ל-8.4% מכלל המחוקקים יש תואר בכלכלה, ורק 13.7% מחזיזים בתור אקדמי בחשבונאות או במינהל עסקים.

"לכמה מחברי הקונגרס יש רקע אקדמי שמעניק להם הבנה בסיסית של תהליכים כלכליים? התשובה, היא מסתבר, לא הרבה", כותבים מחברי הדו"ח. המסמך מתפרסם בראשונה באתר "פוליטיקו".

בוועדת התקציב של הסנט, רק לחמישה מחוקקים, מתוך 23, כלומר כ-20%, יש רקע אקדמי בכלכלה, חשבונאות או מינהל עסקים, אמר אחד ממחברי המחקר, מייקל סלצמן, ל"פוליטיקו". בוועדת התקציב של בית-הנבחרים, שמונה מחוקקים, מתוך 37, קצת יותר מ-20%, מחזיקים בתארים אקדמאיים בתחומים כלכליים.

אין זה סוד, שהתקציב מופק בעיקר במקלדותיהם של עוזרי המחוקקים. המחוקקים עצמם מסתפקים בשרטוט המתאר הכללי של חזונם הכלכלי, או יוצאים מתוך הנחה שעוזריהם צריכים לדעת בשביל מי הם עובדים. דוגמה אופיינית להלך הרוח של המחוקקים בסוגיית הידע הכלכלי שלהם היא תשובה ממשרדו של סנטור מייק קראפו, רפובליקן מאיידאהו, לשאלה של "פוליטיקו" לגבי מומחיותו הכלכלית.

לקראפו, חבר בתקציב התקציב של הסנט, יש תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת בריגהאם יאנג, ותואר במשפטים מהארווארד. כמו ליותר מ-75% מעמיתיו בוועדה, אין לו רקע אקדמי כלכלי. איך הוא מסתדר?

דובר של קראפו אמר, כי הדגש ששם המחקר על רקע אקדמי מתעלם מגורם פוליטי מכריע: האנשים שבחרו בסנטור. "סנטור קראפו מאמין, שהחלטות (כלכליות) צריכות להיות נתונות בידי המצביעים שבוחרים את נציגיהם בחברה דמוקרטית, כפי שצריך להיות", אמר הדובר.

המחקר העלה, שהמקצועות האקדמיים הפופולריים ביותר אצל המחוקקים בוושנגטון הם מדעי המדינה ומשפטים (38.4%) ומדעי הרוח (20.7%). ל-11.5% יש תארים בתחומי מדע וטכנולוגיה.