האוכל הנפלא בירמיהו 7 מנצח את המיקום הבעייתי

איתן זנזורי - אקס שף של יועזר בר יין ביפו, פתח בירמיהו 7 את המסעדה הכי קרובה לביסטרו פריזאי שיש בתל-אביב

בואו נתלה את האקדח על הקיר במערכה הראשונה, ובואו לא נחכה עד המערכה השלישית ונירה בו כבר עכשיו.

אני הייתי השף הראשון של יועזר בר יין, כך קוראים לזה. אני מעדיף - הטבח הראשון. מעולם לא היה כנראה שף ביועזר. היה, ויש עדיין, את שאול. מי שמכיר את שאול, ואיזה חובב אוכל לא מכיר או לפחות שמע על שאול אברון בימינו - יודע שקצת קשה, ואולי גם יומרני, לקרוא לעצמך "שף" כששאול עומד מאחורי גבך. יש מעט מאד אנשים בעולם (כן, בעולם) שאוהבים ובעיקר מבינים באוכל כמו שאול. האיש יודע בעיקר מה הוא לא אוהב ומנחיל את התורה הזו למי שמצליח ללמוד ולהבין משהו מהמלמולים שלו בנושא.

עכשיו אתם מוזמנים לאכול לי את הראש בלי מלח. הטוקבקיסטים בגרסת האינטרנט יעשו זאת הרי ממילא, לא משנה מה אכתוב כאן. אז מוטב להודות באשמה ולעשות "גילוי נאות" כבר בהתחלה. הרי זה ממילא לא ישנה להם שעזבתי שם אחרי שנה אחת בלבד, שזה היה לפני 15 שנה, ושזה לא נגמר טוב. הם בכל מקרה יגידו שזה משחק מכור. העיתונות הרי בכיס של שאול גם אם היא לא חלק מהצוות לשעבר....תהיו בריאים.

אני כותב משמע אני קיים

איתן זנזורי היה הטבח שהחזיק הכי הרבה שנים ביועזר. עשור כמדומני שמתוכו לא פחות משבע שנים כטבח הראשי, השף כמו שאתם קוראים לזה, של בר היין המיתולוגי הזה בכיכר השעון ביפו. לא פעם טענתי באוזני כל מי שרצה או לא רצה לשמוע, שאצל איתן לא הייתי מספיק טוב אפילו בשביל לרחוץ כלים. ממש לא משנה לי שכמה מהמנות שלי ביועזר נותרו גם בתקופתו, וחלקן מככבות שם גם היום, ארבע שנים אחרי שעזב.

חלק מהמנות האלה פגשתי גם בירמיהו 7, המקום החדש בו מבשל זנזורי. כבוד גדול, אם תשאלו אותי.

ירמיהו 7 הוא אחד הלוקיישנים הכי בעייתיים בתל-אביב. ולוקיישן, כידוע, הוא הדבר החשוב ביותר בעסקי המסעדות. יותר מאוכל. למרבה השמחה, האוכל של ירמיהו 7 מנצח גם את המיקום הבעייתי.

הפריחה המחודשת שחווה עכשיו הרחוב הצפוני, עוד לא עברה את פינת בן יהודה לכיוון הים. החוקים הלא כתובים של מיקומי המסעדות קובעים שגם לא תעבור. איש לא הצליח כאן מאז ההיפופוטם של שאבי. אני מקווה שהפסקה האחרונה היא קשקוש בלבוש מפני שאם יש מי שמגיע לו להצליח זה איתן.

תקופה לא קלה עברה עליו אחרי שעזב את יועזר. האיש לא מצא את עצמו. סיפור שאני מכיר היטב. ארבע שנים הסתובב פה ושם, ורבים כבר היו קרובים להגדיר גם אותו בתואר המפוקפק, 'נעלם'. יש כאלה שעזבו את המטבח של שאול ובאמת נעלמו. אברהם מצליח למשל. או אני, שרק משום שאני כותב, לפעמים, אני עוד קיים. נגיד.

והנה, דווקא, כאן, במקום המוזר הזה ששנים ארוכות קראו לו "הנסט" (הקן) והוא שירת בעיקר את עולי חבר העמים, ושגם עכשיו היא שייכת לאותו אוליגרך רוסי סודי שבבעלותו הייתה גם הנסט, ובכן דווקא כאן, קם לו איתן לתחייה ומציג את מה שהוא אולי המקום שהכי קרוב לביסטרו פריזאי שיש בתל-אביב כיום. ביסטרו פריזאי אמיתי, כמו פעם, כמו בפריז. לא כמו בניו-יורק. כאלה יש אחרים. זה לא הקטע של איתן. תודה לאל.

זה מתחיל במפות הלבנות ובכיסאות העור הכהים ונגמר במקום החשוב מכולם. בצלחת.

קחו למשל את מנת סטייק הפילה עם הצ'יפס. מנה קלאסית של ביסטרו צרפתי.

אני, כמו כל חובב בשר שעמד על דעתו, לא אוכל סטייק פילה. אצלי זה אנטרקוט ואם אין ברירה אז סינטה. גם כאן לא הזמנתי פילה. הבן שלי עשה זאת במקומי. מזל. טעמתי, אם אפשר לקרוא להתחזרות שלי על הסטייק שלו כך, כמה ביסים מהפילה שלו. זה היה הפילה הכי טוב שאכלתי שנים. הוא הצליח אפילו להיות גברי. עשוי מדיום כמו שביקשנו, עבה אבל לא מאד, עסיסי ונוטף. הצ'יפס הגפרוריים שלצדו היו מושלמים. רוטב ציר הבקר, עוד אביזר מיותר בדרך-כלל לטעמי, היה עשיר, כבד וכל-כך טעים שלא ויתרתי אפילו עליו.

אני לעומת זאת בחרתי במנה שנשמעה לגמרי יועזר. תבשיל בשר לחי עם פולנטה אפויה בציר בקר. שוב ציר בקר. הלחי הייתה רכה ונהדרת, הפולנטה קצת דקה מדי (אלו היו קוביות פולנטה) ולא רכה מספיק אבל עדיין טובה. ציר הבקר הציל אותה. אם כל הטוב הזה לא מספיק לכם אולי תרצו לדעת שהוא עולה רק 47 שקלים. מחיר מצחיק.

לפני העיקריות קיבלנו כמה סלטים של עסקית. הכי לא יועזר בעולם - סלט חצילים טבעי עם קצת פלפל ירוק חריף, פלפלים קלויים, סלט גזר וכרוב, טחינה, חציל בתחמיץ. ולחם. שום דבר מסעיר והאמת קצת מוזר אבל גם טעים וזה כידוע העיקר.

הקרם קרמל לקינוח הזכיר לי נשכחות. הייתי מוכן להישבע שזה המתכון שלי מיועזר, הוא מוגש שם עד היום. אני לקחתי אותו מ"ספר הביסטרו" של פטרישיה וולס ואני שמח שהוא ממשיך להתגלגל הלאה. הוא היה מושלם. הבן שלי לא היה מוכן לתת לי יותר מביס קטן. אל תתנו למיקום להרוג את ירמיהו 7. ההפסד יהיה כולו שלכם.

מחירים

הלחי השנייה- (כך נקראת מנת הלחי) - 47 שקלים; סטייק פילה - 129 שקלים; קרם קרמל - 33 שקלים; בירה קטנה בצהריים (סטלה) - 15 שקלים.

ירמיהו 7. רחוב ירמיהו 7, 03-5461998 א'-ש' - 12:00-00:00