המוסדיים שכרו את רו"ח ברלב לחקור נפילתה של אגרקסקו

מוסדי בכיר: "המדינה צריכה להחליט מה יקר יותר - 150 מיליון שקל עכשיו, או העלייה במחירי החוב של חברות ממשלתיות"

הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח של אגרקסקו, שכרו את שירותיו של רו"ח יהודה ברלב כדי לחקור את התמוטטות חברת היצוא החקלאי, כך נודע ל"גלובס". ברלב, המתמחה בתחום הביקורת החקירתית, כבר החל בעבודתו וצפוי להגיש את מסקנותיו בימים הקרובים.

מבחינת המוסדיים, על ברלב לבדוק ולמצוא כיצד קרה שבמשך מספר שנים קיבלו מחזיקי האג"ח אינפורמציה חשבונאית שלא הצביעה בעוד מועד על קשיי החברה, ואז, ביום אחד "גילו להפתעתם שהחברה הפכה לחדלת פירעון". כך אומר גורם המקורב למהלך, שמוסיף כי המוסדיים רוצים שברלב "יסייע להם להבין כיצד הגיעה החברה למצב זה".

יום לאחר פרסום טיוטת הסדר החוב באגרקסקו, ששלח אמש הנאמן לחברה הנמצאת בהקפאת הליכים, עו"ד שלמה נס, דורשים המוסדיים תשלום מלא של החוב כלפיהם ומתכוננים למאבק. כצפוי, הם דוחים את הצעת הנאמן על הסף, דורשים שהמדינה תעמוד מאחורי חובות החברה שבשליטתה ומצפים שתדאג לתשלום מלוא החוב.

לא רק זאת, אלא שהם מעלים סימני שאלה לגבי החובות של חברות גדולות בהרבה מאגרקסקו, כגון חברת החשמל ומקורות. "על המדינה להחליט בינה לבין עצמה מה יותר יקר - ה-150 מיליון שקל עכשיו, או ההשפעה שתהיה להסדר חוב קיצוני באגרקסקו על מחיר החוב של חברות ממשלתיות גדולות יותר, שנהנות מגיוס אג"ח במחירים נמוכים המסתמכים על כך שהמדינה עומדת מאחוריהן", אמר לנו גורם מוסדי מרכזי.

"הסתמכנו על המדינה"

עוד קודם לכן התריעו המוסדיים, כי "התנהלותה המקוממת של המדינה נוכח קריסת אגרקסקו יוצרת משבר אמון עמוק ורחב בין המדינה לבין השוק המוסדי כולו". את הביקורת החריפה הזו כתבו המוסדיים המחזיקים באג"ח של חברת היצוא החקלאי, עוד קודם להצעת הנאמן אמש למחוק כ-85% מחוב האג"ח.

בית ההשקעות פסגות, ממחזיקי האג"ח הגדולים באגרסקו, מסר היום ל"גלובס" כי "הצעת הסדר החוב של אגרקסקו איננה מקובלת עלינו לחלוטין! ההצעה מתעלמת לחלוטין ממחזיקי האג"ח, ואינה עומדת בכל קנה מידה שפסגות מגדירה לעצמה.

"דברים אלו נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בחברה בבעלות המדינה, המנוהלת בפועל על ידי הממשלה. יש לציין כי המשקיעים באג"ח הסתמכו בעת השקעתם, בין היתר, על כך שמהמדינה תעמוד מאחורי החברה בעת צרה, אולם בפועל המדינה משתמטת מתשלום חובותיה. בכוונתנו לדרוש מהמדינה לעמוד מאחורי חובות החברה לבעלי האג"ח", הדגישו בבית ההשקעות.

בדצמבר 2007 הנפיקה אגרקסקו אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל. בסוף יוני השנה הגישה אגרקסקו בקשה להקפאת הליכים לביהמ"ש המחוזי בת"א, לאחר שהגיעה לחדלות פירעון. מחזיקי האג"ח מיוצגים על ידי עו"ד אברמי וול, ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות'.