הוארך איסור המסחר בשורט במניות פיננסים נבחרות באירופה

הוארך האיסור למסחר בשורט בצרפת, ספרד, איטליה וספרד - ב-60 מניות פיננסים נבחרות - עד סוף ספטמבר ■ המפקח האירופי על השווקים: האיסור "עדיין נחוץ כדי להקל על הפגיעות בשווקים"

הרגולטורים באירופה הסכימו היום (ו') להאריך את איסור המסחר בחסר (שורט) על מניות פיננסים נבחרות בחלק מבורסות היבשת - איסור אשר צפוי להימשך עד סוף חודש ספטמבר השנה, במטרה להקל על התנודתיות בשווקים וברקע ההמתנה לנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, הערב.

נזכיר כי האיסור למסחר בשורט נכנס לתוקף לפני כשבועיים, ב-12 לאוגוסט, וכלל מניות פיננסים נבחרות בצרפת, ספרד, איטליה ובלגיה. גם היום, הצהיר המפקח האירופי על השווקים (ESMA) כי האיסור "עדיין נחוץ כדי להקל על הפגיעות בשווקים". האיסור עצמו כולל מעל ל-60 מניות בארבעת הבורסות השונות.

עוד נמסר, במקביל להצהרה, כי הרגולטורים בארבעת המדינות צפויים לבחון מחדש את ההחלטה בסוף החודש הבא. "המטרה היא לבטל את האיסור ברגע שהמצב בשווקים יאפשר זאת", מסרה הרשות לני"ע הצרפתית (AMF), אשר ממשיכה לאסור מסחר בחסר של 11 מניות פיננסים שונות.

אחד הנתונים שהובילו להחלטה, הינו גידול של כמעט פי 5 מהממוצע במחזורי המסחר במניות הפיננסים בארבעת המדינות, במהלך השבוע האחרון - ככל הנראה מתוך חשש המשקיעים כי לאחר הסרת האיסור, תחל תנודתיות משמעותית בערך המניות הרלוונטיות. עוד נציין כי על פי נתוני "בלומברג", היקף המסחר בכלל המניות הכלולות באיסור צנח ב-62% מאז שנכנס לתוקף, לפני כשבועיים בלבד.

מכירה בחסר (שורט) הינה שיטה לעשיית רווחים כשנייר ערך נמצא בירידה. הסוחר מקבל בהשאלה נייר ערך מבעליו ומוכר אותו בשוק. לאחר זמן מסוים הוא רוכש אותו מחדש על מנת להחזירו לבעליו. אם בינתיים חלה ירידה בשערו של נייר הערך, הרי שמחיר המכירה גבוה ממחיר הקנייה, והעסקה הייתה רווחית.

לקריאה נוספת:

מומחים על השהיית המסחר בשורט: "לא מועיל בדבר"

האם עצירת המסחר בשורט תחזק הבנקים? לא בהכרח