אין יורש לסטיב ג'ובס

נו באמת: לך תוריש טעם טוב. או אומץ-לב. לך תוריש את זה למישהו. כנ"ל בנוגע ליהירות

התמונה של סטיב ג'ובס ומחליפו טים קוק היא תמונה מצחיקה ועצובה גם יחד. הם יושבים שם, אחד ליד השני, לבושים בבגדי הג'ובס הרגילים: סניקרס, ג'ינס משופשף, חולצה שחורה חלקה. שני גברים בני אותו הגובה בערך, אותו הגיל פלוס מינוס, אותו המשקל פחות או יותר.

סטיב ג'ובס טים קוק /צלם: רויטרס
 סטיב ג'ובס טים קוק /צלם: רויטרס

ובכל זאת - הביטו שוב בתמונה הזו. אחד נראה אמיתי, אחד נראה חיקוי. גם כשהם לובשים אותו הדבר בדיוק, ג'ובס מצליח להיראות הכי קול בעולם - משהו בקיפול של השרוול, בדרך בה יושב עליו הג'ינס - בעוד מחליפו מצליח להיראות כמו חנון שירד מהגיהינום.

ג'ובס נראה כאילו תפרו את הג'ינס הזה בשבילו, כאילו ציירו את החולצה השחורה על גופו הצנום. קוק, נעבעך, נראה כאילו אמא שלו פתחה חבילה ששלחו הדודים מאמריקה והלבישה לו משהו שנשלח בכלל לאחיו הגדול.

התמונה הזו, אם יורשה לי, מסמלת את כל מה שיש לומר על חילופי הגברי באפל. ואגב, אני לא מאשים את קוק. אף אחד לא יכול להיראות קול ליד סטיב ג'ובס.

שילוב חד-פעמי

אומרים שג'ובס לא גידל יורש. זה כמובן נכון. אבל סטיב ג'ובס לא גידל יורש כי יש דברים שקצת מסובך להוריש. טעם טוב, לדוגמה. לך תוריש טעם טוב. או אומץ-לב. לך תוריש את זה למישהו. כנ"ל בנוגע ליהירות. אבל יותר מכל, איך תוריש למישהו את השילוב המנצח בין 3 התכונות הנ"ל? לא תוכל. הוא חד-פעמי.

מה גם שאדם שיש לו את 3 התכונות האלה - טעם טוב, יהירות ואומץ-לב - הוא ממילא אינדיבידואליסט קיצוני. אנשים מהסוג הזה לא מגדלים יורשים מהסיבה הפשוטה שהם לא מאמינים שמישהו באמת מסוגל לרשת אותם. סטיב ג'ובס התהלך בעולם כאילו הוא הסטיב ג'ובס היחיד שאי-פעם התהלך או יתהלך בעולם. והאמת, כנראה שזה נכון. יש דברים שאי-אפשר להחליף או להוריש אותם.

דרך על הדוושה

ג'ובס שינה את העולם כמו שלא הרבה אנשים עשו. הוא שינה אותו בלי לכבוש אף מדינה ובלי להרוג אף אחד (אם לא מביאים בחשבון את הפועלים שהתאבדו במפעלי אפל בסין עקב עומסי עבודה לא אנושיים). הוא שינה את העולם בעזרת 3 התכונות הנ"ל.

3 התכונות הנ"ל היו אצלו תמיד, אבל נדמה שהן הגיעו לשיא ובאו לידי המיצוי הטהור ביותר בשנים האחרונות, מאז שנתגלתה אצלו המחלה. נדמה כי מאז סטיב ג'ובס, שמעולם לא נסע ולו מטר אחד בניוטרל, פשוט דרך על הדוושה בכל כוחותיו. פתאום אצה רצה לו הדרך. פתאום הוא נהיה הרבה יותר הוא משהוא היה אי-פעם. הטעם שלו נהיה עוד יותר טוב, אומץ-ליבו הלך וגבר, ויהירותו שברה שיאים. ככל שהוא הלך ורזה, ככל שהוא הלך ונחלש, נדמה שיש יותר סטיב ג'ובס.

עכשיו הוא עוזב את החברה שהקים בפעם השנייה. הפעם הראשונה נגמרה לא טוב מבחינת אפל, והוא חזר אליה כמנצח. מהפעם הזאת מי יודע אם יחזור.