כלכלן: "הכלכלה הגלובלית מתקדמת למשבר אשראי נוסף"

סטייאט דאס, מומחה לניהול סיכונים ושוקי אשראי, ל-CNBC: "התפניות האחרונות במשבר החוב באירופה שלילות במיוחד, תוכנית החילוץ של יוון עשויה לא לעבוד"

"הכלכלה הגלובלית מתקדמת לעבר משבר אשראי נוסף", סבור הכלכלן סטייאט דאס (Satyait Das), מומחה לניהול סיכונים ושוקי אשראי, אשר כתב את רב המכר Extreme Money, בריאיון ל-CNBC.

לדעתו של דאס, "התפניות האחרונות במשבר החוב באירופה שלילות במיוחד". לדבריו, ישנה אפשרות כי תוכנית החילוץ השנייה שליוון לא תצלח - לאור הדרישה של פינלנד לערבויות מצד יוון לקראת הלוואותיה, דרישה אליה דאס חושש כי יצטרפו מדינות נוספות מגוש האירו.

"השמועות בדבר מדינות נוספות שעוקבות אחר דרישת פינלנד ליוון לערבויות - דוגמת אוסטריה, הולנד וסלובקיה - בטענה כי החשיפה שלהן לנכסים ביוון קטנה ביחס למדינות כמו צרפת וגרמניה, עשויה להוביל לקריסת ההסכם", דברי דאס.

דאס מסביר כי כיוון שליוון אין יכולת להעניק ערבויות כאלה, היא תידרש ללוות את הכסף - משהו שיהיה לה קשה לעשות לאור התשואות הגבוהות על האג"ח היווניות. "במצב כזה, כל תוכנית החילוץ של יוון נהפכת ללא אפקטיבית. צריך לקחת בחשבון מצב בו המשבר ביוון לא מגיע לכדי פיתרון".

דאס מזהיר כי "המצב בשווקים מצביע על סיכון מוגבר. אם תהיה קריסה נוספת, זה יהיה שונה וחמור יותר מאשר במשבר הקודם. סביר להניח שפשוט לא יהיה מספיק כסף כדי למנוע קריסה של כל מוסד וכל מדינה שיזדקקו לחילוץ".

"התרחשותו של משבר אשראי נוסף אפשרית בהחלט, אבל התזמון והטריגר שיוביל לכך - עדיין לא ידועים", סיכם דאס.