עליות באסיה ואירופה: בורסת יוון זינקה לאור מיזוג בנקים

בורסת יוון זינקה 14% - הזינוק החד ביותר מזה 20 שנה ■ מניות שני הבנקים שמוזגו זינקו ב-30% ■ "המיזוג יסייע ליציבות המערכת הבנקאית ביוון" ■ עליות באסיה, פרט לסין

המסחר באירופה, למעט הבורסה של לונדון שסגורה עקב חופשה, ננעל היום (ב') בעליות חדות של יותר מ-2% במדדים המובילים, בהמשך למגמה החיובית שהתחילה ביום שישי בוול סטריט עקב נאומו של הנגיד האמריקני בן ברננקי בג'קסון הול, כאשר גם היום המסחר בוול סטריט נפתח בעליות אשר התחזקו עד סיום המסחר באירופה. גם נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב שהתפרסמו היום - ביניהם, מדד הצריכה הפרטית שרשם עליה של 0.8% מעל הצפי, תרמו לסנטימנט החיובי.

"המיזוג המדובר יסייע ליציבות השוק היווני ויתרום ונזילות של המערכת הפיננסית ביוון", אמרה מריה קנלופולו (Maria Kanellopoulou), אנליסטית בנקים ב-Euroxx Securities.

מניות הבנקים הובילו את אירופה לעליות כאשר אחד הגורמים המרכזיים לסנטימנט החיובי הוא מיזוג ענק בסקטור הבנקאות ביוון, אשר הקפיץ את הבורסה היוונית. הבנקים השני והשלישי בגודלם ביוון, EFG Eurobank Ergasias ו-Alpha Bank, הודיעו היום על כוונתם להתמזג על מנת להגדיל את הנכסים שלהם, במסגרת ההתמודדות עם החובות העצומים שלהם. המיזוג בין שני הבנקים יצור את הבנק הכי גדולה במדינה, עם נכסים בשווי 217 מיליארד דולר, 2000 סניפים ברחבי יוון, וכ-80 מיליארד דולר בהפקדות.

יוון, כידוע, נקלעה למשבר חוב חריף שאיים על היציבות הפיננסית במדינה, כך שמיזוג כה גדול בין הבנקים מסייע להרגעת הרוחות. ההודעה גרמה לעלייה החדה ביותר בבורסת יוון מזה 20 שנה, ושערי המניות של שני הבנקים מזנקים בכ-28%.

"מיזוגים בכלכלה המקומית זה דבר הגיוני מבחינה כלכלית בהתחשב במצב השוק", אמר דימיטריס גיאנוליס, אנליסט בכיר בדויטשה בנק לסוכנות בלומברג. "אנחנו מצפים שהשוק יגיב בצורה חיובית למהלך הזה, אולם נמשיך לנקוט משנה זהירות עד שתתבצע הערכה מחדש להון של הקבוצה הממוזגת".

חדשות טובות נוספות ליוון הגיעו מארגון ה-OECD, שהודיע כי למרות שהמשק היווני יתכווץ ב-3.6% עד סוף השנה, ב-2012 המשק צפוי לצמוח ב0.6%. בעקבות ההודעות הללו המדדים בבורסה ביוון זינקו, אולם המסחר במניות שני הבנקים הופסק זמנית, בעקבות ההודעה על המיזוג.

תחזיות שליליות מה-IMF

באירופה התעלמו מהודעת קרן המטבע הבינלאומית, שהכריזה היום כצפוי כי היא חותכת את תחזיות הצמיחה לכלכלה הגלובלית וכן לכלכלת ארה"ב וכלכלת גוש האירו: על פי התחזית העדכנית, צופים בקרן המטבע לצמיחה של 2% בארה"ב ב-2012, לעומת תחזית קודמת של 2.7%. בגוש האירו חוזים בקרן המטבע צמיחה של 1.9% לשנת 2011, לעומת תחזית קודמת של 2%. ב-2012 צופים כלכלני הקרן צמיחה של 1.4% לעומת תחזית קודמת של 1.7%.

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס ריכז עניין, לאחר שנודע כי על הבנק הוטל לחפש קונה לנכסי בנק NY. מדובר בחטיבת Alcentra של בנק אוף ניו יורק-מלון , אשר מנהלת הלוואות ואג"ח בתשואה גבוהה, בהיקף של 17 מיליארד דולר.

עליות גם באסיה, פרט לסין

הבנקים בסין גררו את הבורסה המקומית למגמה שלילית, בעיקר בצל דיווחים כי הבנק המרכזי במדינה עתיד להכריז על צעדים חדשים להידוק מוניטארי, במסגרתם הוא ידרוש מהבנקים המקומיים להפריש יותר כספים כרזרבות. נציין את China Merchants Bank, China Citic Bank ו-Industrial & Commercial Bank of China.

"שווקים שנמצאים במצב של 'מכירת יתר' בעקבות החשש מפני שקיעה של הכלכלה העולמית למיתון נוסף יחוו התאוששות", ציין Arnout Van Rijh, מנהל ההשקעות הראשי ב-Robeco בראיון ל"בלומברג".

ענקית הנפט והכימיקלים הסינית Sinopec זינקה לאחר שדיווחה כי רווחיה למחצית הראשונה של 2011 עלו ב-12% ל-41.17 מיליארד יואן (6.44 מיליארד דולר). אנליסטים ציפו לרווח חצי-שנתי של 31 מיליארד יואן. הכנסות החברה רשמו זינוק של 32$ ל-1.233 טריליון יואן. הדוחות של סינופק משכו מעלה גם את PetroChina ו-Cnooc .

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]