"המניות כיום זולות מכל שנת מיתון שהיתה מתקופת רייגן"

הפעם האחרונה שבה המניות במדד ה-S&P 500 נסחרו ברמה כל כך נמוכה היה בתחילת שנות ה-80 של העשור הקודם - באותו עשור המדד זינק ב-227%

המשקיעים משלמים היום על מניות הרבה פחות ממה שהיו משלמים בכל שנת מיתון שהיתה מאז כהונתו של הנשיא רונלד רייגן בשנות ה-80, כשגם אז היו חששות כבדים ממיתון נוסף. מדד ה-S&P 500 איבד 13% מערכו ב-5 השבועות האחרונים, מה שהוריד את היחס בין המחיר לרווח של המדד לרמה של 12.9. מדובר במכפיל נמוך בכ-3.5% מהמכפיל הממוצע שהיה ב-10 שנות המיתון מאז 1949.

יש מי שטוען שארה"ב עדין נמצאת בהאטה שהתחילה עוד ב-2007. בניגוד לתקופה של רייגן, שבה הנגיד דאז פול וולקר העלה את הריבית ל-20% במטרה להילחם באינפלציה, המצב היום הוא שהריבית עומדת על רמה אפסית (0%-0.25%), מה שנותן לפדרל ריזרב מעט מאוד כלים להתמודדות עם המצב.

"הפדרל רזרב השתמש כבר בתחמושת העיקרית שלו" אמר ברוס ביטלס, מנהל השקעות בחברת Robert W. Baird & Co, בראיון לסוכנות בלומברג. "עם המשך הירידות בתחזיות הרווח של החברות, היחס בין מחיר המניות לרווח ימשיך להיות נמוך מהציפיות".

לעומת זאת, יש מי שטוען שהסיבה ליחס הנמוך נובעת מהתנהגות המשקיעים, שמוכרים מניות ללא הבחנה עם כל סימן של האטה, כי הם מפחדים שזה יגרום לשידור חוזר של משבר האשראי מ-2008.

השווי של המניות ירד ב-2.3 טריליון דולר

כ-2.3 טריליון דולר נמחקו משווי השוק של מניות אמריקניות מאז השיא שרשם מדד ה-S&P 500 ב-22 ביולי שאז נתוני הייצור והדיור איכזבו, משבר האשראי באיחוד האירופי החריף וחברת דירוג האשראי S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב לרמה "AA+". הפעם האחרונה שבה המניות במדד נסחרו ברמה כל כך נמוכה היה בתחילת שנות ה-80 של העשור הקודם. באותו עשור המדד זינק ב-227%.

במהלך משבר האשראי, המשק האמריקני התכווץ בצורה הכי משמעותית מאז המשבר בגדול ב-1930, לפי נתונים של משרד המסחר. אולם הרווחים הרבעוניים של החברות במדד ה-S&P 500 כמעט הכפילו את עצמם מאז ספטמבר 2009.

"המניות נמצאות ברמות גבוהות מאוד ביחס לכלכלה הרעועה מאוד", אמר סרי קומאר, אסטרטג ראשי בחברת TCW, במהלך ראיון לסוכנות בלומברג. "כשהוצגה תוכנית התמריצים השניה (QE2) באוגוסט אשתקד, קיבלנו ראלי במחיר המניות, אולם לא הצלחנו לתרגם את הראלי הזה לצמיחה במשק האמריקני".