תנובה עלולה למנוע מפסגות לרכוש חברת ביטוח בישראל

מסקנות ועדת הריכוזיות עומדות לייצר מהומה גדולה בשוק ההון ■ עלולה לפגוע בתוכנית האסטרטגית הגדולה של זהבית כהן וביכולתה להשביח את פסגות ולמנוע ממנה להתרחב בתחום הביטוח

מסקנות הוועדה לעידוד התחרות במשק (הידועה יותר כ"ועדת הריכוזיות") עומדות לייצר מהומה גדולה בשוק ההון. מהמסקנות המסתמנות עולה כמעט בוודאות, כי צפויה הפרדה בכפייה של ההחזקות הריאליות והפיננסיות : לווים לצד אחד של החדר, מלווים לצד השני. כל בעל שליטה יחליט איפה הוא רוצה להיות - בצד של זה שנותן את האשראי או בצד של מי שמקבל אותו. ההפרדה לא תהיה גורפת אלא רק במידה שההחזקות "מהותיות".

שתי חברות ביטוח יעלו בוודאות על המדף - כלל ביטוח (תופרד מאי.די.בי) והפניקס (תופרד מדלק). איקאה היא כנראה אינה גוף משקי מהותי שיצור בעיה למשפחת ברונפמן, המחזיקה גם בבנק דיסקונט, אך לגבי חמישה גופים נוספים עולים סימני שאלה: שיכון ובינוי ובנק הפועלים של שרי אריסון, פז והבנק הבינלאומי של צדיק בינו, מליסרון ומזרחי טפחות של יולי עופר, החברה המרכזית למשקאות קלים ומזרחי טפחות של מוזי ורטהיים, וכן תנובה ופסגות של קרן אייפקס. כאן ייפתח קרב עז על הגדרת ה"מהותיות", קרב שיעסיק הרבה לוביסטים, עורכי דין ושופטים בשנה הקרובה.

ייתכן שזהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס, תידרש למכור את תנובה כתנאי להמשך החזקתה בפסגות, ויתכן שלא. אולם גם אם אייפקס תוכל להמשיך ולשלוט בתנובה במקביל להחזקתה בבית ההשקעות, עלולות מסקנות ועדת הריכוזיות לפגוע בתוכנית האסטרטגית הגדולה של כהן וביכולתה להשביח את פסגות.

כהן לא הסתירה מעולם את כוונתה להפוך את פסגות לגוף פנסיוני המנהל כספים לטווח ארוך, שהרי זה יותר רווחי ויותר יציב מפעילויות אחרות בשוק ההון. פסגות חזקה בגמל אך אין לה פנסיה וביטוחי חיים, לכן כניסה לשוק הביטוח היא מהלך מתבקש. כהן גם לא שמרה בסוד את האמצעי להגיע ליעד - רכישת חברת ביטוח. מנכ"ל פסגות, רונן טוב, אפילו נקב בתאריך יעד והצהיר כי רכישה תתבצע עד מארס 2012.

אולם, מאחר שהרגולציה צפויה לאמץ מדיניות המתנגדת להחזקות פיננסיות וריאליות בידי אותו בעל שליטה, איך ניתן לאפשר לפסגות לצמוח, ובכך להגדיל את כוחה של אייפקס, שבמקביל מחזיקה גם בתנובה? והממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, שהוא חבר הוועדה שממליצה על הפרדת החזקות ריאליות ופיננסיות - כיצד הוא יוכל לאשר לפסגות לרכוש חברת ביטוח?

מכה לאסטרטגיה

מבחינת אייפקס, זו עשויה להיות מכה בלתי הפיכה לאסטרטגיה שנועדה להשביח את פסגות. על רקע המחיר הגבוה לפיו רכשה את בית ההשקעות מלכתחילה - שווי של 2.7 מיליארד שקל - איסור לרכוש חברת ביטוח יהפוך את יעדי התשואה של אייפקס לחלום רחוק ולא מציאותי.

ועוד עניין: רכישת חברת ביטוח על ידי פסגות היא מהלך פרו תחרותי מובהק. פסגות כשחקן בענף הביטוח תגדיל את התחרות ותזעזע את שוק הביטוח האוליגופוליסטי; אבל קשה יהיה לרגולטורים ליישב את הסתירה שבין התרומה לתחרות לכך שבעל הבית של פסגות הוא שחקן ריאלי חשוב במשק. שריג יצטרך להחליט מה יותר חשוב - צמצום הריכוזיות במשק או הגדלת התחרות בענף הביטוח.