מנכ"ל ביה"ח שיבא על ההסכם: "אין בו בשורה"

פרופ' זאב רוטשטיין במכתב לרופאיו: המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה אשמה במצב הרפואה הציבורית ■ "ההסכם החדש איננו מציל את הרפואה הציבורית בישראל מהמשך השקיעה"

בזמן שמשרד הבריאות דורש מהמנהלים של בתי החולים במרכז לסייע בהסברת ההישגים שכלולים בהסכם שנחתם בסוף השבוע האחרון עם הרופאים ובהפחתת התסכול שמביעים הרופאים מהמרכז, נראה כי אלה עושים בדיוק את ההיפך.

באיגרת ששלח אתמול (ב') מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), פרופ' זאב רוטשטיין, לרופאיו, ושהגיעה לידי "גלובס", הוא כותב: "כמי שחי את הרפואה הציבורית כל חיי, יש דבר אחד אותו אני יכול לקבוע כבר עתה כמעט בוודאות: ההסכם החדש איננו מציל את הרפואה הציבורית בישראל מהמשך השקיעה".

לדברי רוטשטיין, הסיסמה של ההסתדרות הרפואית, "להציל את הרפואה הציבורית", פסחה על החלק הארי של הרפואה הציבורית. "אכן, יש בהסכם בשורה לרפואה בפריפריה, הישג לא מבוטל שיאפשר לבתי החולים שם לגייס רופאים ביתר קלות ולשפר את הרפואה המוצעת לתושבים. יש בהסכם גם 'אספירין' למקצועות במצוקה, אך במרכז הארץ, במקום בו הרפואה הציבורית ניגפת בפני הרפואה הפרטית, אין בהסכם כל בשורה שתשנה את ההליך ההרסני הזה. אין פלא שמי שפיתח ציפיות לשינוי מהותי של שכרו לאורך השביתה, כחלק מהבראת הרפואה הציבורית, מאוד מאוכזב מהתוצאה שהושגה".

רוטשטיין טוען באיגרת כי שכרם הנמוך לכאורה של הרופאים הוא תולדה של מוסריות ואחריות הרופאים למטופליהם, המנוצלת על-ידי אנשי האוצר, שלא ממהרים למצוא פתרונות יצירתיים לסיום מוקדם של סכסוכי עבודה, שיביאו לשכר הוגן יותר.

הוא מפנה אותם לדוח האחרון של מרכז טאוב, שמראה בבירור כיצד המימון הפרטי של שירותי הבריאות בישראל גדל דרמטית בעשור האחרון, בעוד המימון הממשלתי הלך והצטמצם. "הדוח מצביע על התופעה שכולנו צריכים להיות חרדים ממנה - הממשלה, בתפיסתה הניאו-ליברלית, ברחה ממחויבויותיה לציבור, לרבות מימון שירותי בריאות, והיא מסתמכת יותר ויותר על תשלומים של משקי בית - מהכיס של כולנו נטו".

קורא למתמחים שלא להתפטר

רוטשטיין שב ומציין כי הפתרון להצלת המערכת הציבורית טמון באפשרות שבתי החולים הציבוריים יוכלו לבצע ניתוחים פרטיים באמצעות הביטוחים המשלימים, כפי שנעשה כיום בבתי החולים הפרטיים דוגמת אסותא והרצליה מדיקל סנטר.

"המתנגדים העיקריים לפתיחת הביטוחים המשלימים גם לבתי החולים הציבוריים הם אנשי האוצר... היה במהלך הזה כדי להפיח רוח חיים במערכת הציבורית, ואפילו לפתור חלק מבעיית השכר של הרופאים עם תיגמול סביר של קבוצת המומחים, לרבות הצעירים שביניהם, המהווים את עמוד השדרה ואת עתיד הרפואה הציבורית", הסביר רוטשטיין.

הוא אף קרא תיגר של ממש על עצם נחיצותם של הביטוחים המשלימים: "יש להצטער על כך שהמאבק החברתי האקטואלי לא יוצר גל של מחאה נגד הביטוחים המשלימים עד כדי קריאה לביטולם תוך הכללת עיקרי הזכויות שבהם בסל הבסיסי".

רוטשטיין מזכיר למתמחים ולרופאים הצעירים כי כבר בתחילת המאבק הפנה להם "כתף אוהדת ואוזן קשבת", אולם הוא קורא להם למשוך את מכתבי ההתפטרות, שאמורים להיכנס לתוקף ביום א' הקרוב. "למרות האילוצים וההסכם נמשיך ביחד, ההנהלה והצוות הנפלא שלנו, בהגשמת החזון. מה שלא נפתר באמצעות ההסכם הקיבוצי, ננסה לפתור ולשפר בכוחות עצמנו".

רוטשטיין יינזף?

גורמים בממשלה שנחשפו לאיגרת של רוטשטיין טוענים כי הדבר שב ומוכיח כי מנהלי בתי החולים מהמרכז תרמו תרומה אקטיבית להתססת המתמחים, רק משום שההסכם הנוכחי מיטיב עם הפריפריה ואינו כולל את דרישתם להחזיר את שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) אל כותלי בתי החולים הציבוריים.

אותם גורמים טוענים כי ייתכן שרוטשטיין יינזף על הדברים, מעצם היותו עובד מדינה. במרכז הרפואי שיבא סרבו להגיב על הדברים.