תערוכת IFA בברלין: כל החידושים באלקטרוניקה ובהיי-טק

בסוף השבוע תיפתח תערוכת הטכנולוגיה השנתית IFA ■ חידושי היי-טק מובהקים יעמדו השנה במרכז התערוכה, בניגוד לשנים שבהן הוצגו בה שואבי אבק ומכונות כביסה

שוק מוצרי הצריכה האלקטרוניים מצוי כיום במהומה-רבתי. אם עד לפני שנים ספורות, צרכנים היו יוצאים לחנויות מוצרי חשמל כדי למצוא לעצמם מקרר, מכונת כביסה, תנור אפייה או קומקום חשמלי, הרי שכיום נקודות השיווק בענף הופכות להיות למעין בזאר היי-טק, שגבולותיו נמתחים עד טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, מצלמות וטאבלטים.

גם המוצרים עצמם פולשים זה לתחומו של זה: הטלוויזיות האינטרנטיות רוצות לקחת נתח מהמחשב הביתי; הטאבלטים והטלפונים רוצים להחליף את השלט החכם; הסטרימרים מאיימים לקחת ביזנס ממכשירי הבלו-ריי וה-DVD; הטלפונים החכמים (שמתחברים גם לטלוויזיה) הופכים את מכונות המשחק ואת מצלמות הווידאו למיותרות; והנגנים האישיים מהדור האחרון מספקים את מרבית הפונקציות של הטלפונים החכמים. וכל זה רק על קצה המזלג.

גם התערוכות הבינלאומיות הגדולות של הענף - ובהן תערוכת IFA הענקית שתיפתח בסוף השבוע בברלין, בירת גרמניה - משקפות היטב את "הסלט" הענק הזה. עד לפני כמה שנים ניתן היה למצוא במרכז העניין של התערוכה חידושים מרתקים כמו שואבי אבק מתוחכמים ומכונות כביסה עתידניות.

כיום זו כבר תערוכת היי-טק לכל דבר, עם הכרזות בתחומי הסלולר, התוכנה והמחשוב האישי, שגוזלות כותרות מתערוכות מתמחות, ובהן CES ו-CEBIT. חלק הארי של ההכרזות ייחשף רק בימים הקרובים, ואולם כבר עתה ניתן לזהות כמה טרנדים חדשים ומרתקים.

הטלוויזיה כסוס טרויאני

תארו לעצמכם, שביום בהיר אחד ניגש אליכם בעל הפיצוצייה השכונתית, ומציע לכם הצעה עסקית: תמורת סכום נאה הוא יקים לכם סניף פרטי של הפיצוצייה באמצע הסלון הביתי שלכם, שבו אתם ובני המשפחה תוכלו לרכוש מוצרים במחירים מפולפלים 24 שעות ביממה. חוצפה? שערורייה? כך בדיוק מתחיל להיראות כיום המודל העסקי של ענף הטלוויזיות הביתיות-המתוחכמות.

אם פעם הפלישה המסחרית לפרטיות הסלון הביתי הסתכמה בפרסומות בטלוויזיה, שאותן אפשר לזפזפ, הרי שהטלוויזיות מהדור האחרון הופכות למעין באסטות אלקטרוניות, שמציעות לצופים פיתוי מתמיד של רכישת תכנים ושלשול הכנסות לכיסו של יצרן הטלוויזיות.

דוגמה טובה למודל "הסוס הטרויאני" מספקת סדרת הטלוויזיות הביתיות החדשה HX925 ממשפחת ה-BRAVIA של סוני. כמקובל כיום, מצוידת הסדרה בכל החידושים העדכניים: תמיכה מלאה בתלת-ממד; מעבד תמונה מתוחכם; מערכת קול איכותית וחיבור "פתוח" לאינטרנט, שכולל אפילו מצלמת HD מובנית לצורך שיחות סקייפ.

פרט לכך מציעה הטלוויזיה לצופים מגוון רחב של שירותים מובנים מראש לרכישת תכנים בתשלום, שמציעה סוני עצמה או ספקים שקשורים עמה עסקית.

בלחיצת כפתור על השלט אפשר, למשל, להתחבר לפורטל המוזיקה Qriocity, ולרכוש עשרות אלפי שירים ואלבומים של חברות שונות, ובהן סוני-מיוזיק (כמובן), יוניברסל ו-EMI. גם תחום הווידאו מכוסה היטב, באמצעות שירות LoveFilm המקוון, שמציע אלפי סרטים וסדרות טלוויזיה פופולריות.

למרות שהטלוויזיה היא מקור ליצירת הכנסות, היא אינה מסובסדת. באירופה עולה מסך 46 אינץ' כ-2,700 אירו. ומה עם הלקוחות שידם אינם משגת? גם אותם ישיגו היצרנים עם נגני בלו-ריי מחוברי רשת, שמצוידים בכל הקישורים הרלוונטיים.

סוני אינה הראשונה, ובוודאי לא האחרונה, שמתרגלת את המודל הזה. גם הקוריאנים ויפנים נוספים נמצאים חזק בעניינים. אמנם, בסופו של דבר הכול נתון לבחירת המשתמש, אבל אין ספק שמודל הטלוויזיה כמכונת-ממכר עומד לחבל קשות בהכנסות של זכייניות הכבלים והלוויין, שהיו עד עתה השליטות הבלעדיות בתחום התכנים-לפי-דרישה.

הטלפונים החכמים, חכמים יותר

עוד טרנד שמופיע בתערוכה זה שלוש שנים אך עדיין מתקשה להיקלט במיינסטרים של השוק הוא טכנולוגיית התלת-ממד.

מכשירי הטלוויזיה התומכים עדיין יקרים מדי בשביל הקהל הרחב, חוויית הצפייה באמצעות משקפיים אינה מתאימה לכל אחד וגם - ובעיקר - עדיין אין מספיק תכנים תומכי תלת-ממד, שיכולים להצדיק את רכישת הטכנולוגיה.

הבעיה מטרידה לא רק את יצרני הטלוויזיות ונגני הבלו-ריי תומכי התלת-ממד, אלא גם חברות שניסו למזער את הטכנולוגיה ולהתאימה לכל כיס, תרתי משמע.

אחת החברות הללו היא LG, שהשיקה באחרונה טלפון מגע חכם ממשפחת האופטימוס, שמצויד במסך תלת-ממד שאינו דורש שימוש במשקפיים ייעודיים.

אחד הגימיקים המרכזיים של הטלפון היה אמור להיות תמיכה במשחקי תלת-ממד, שתעניק חוויית גיימינג חדשה ותציע חלופה טלפונית למכונת המשחק 3DS של נינטנדו. אלא שהגימיק נתקע שיווקית, בשל העובדה הפשוטה שמשחקי תלת-ממד לטלפונים אינם קיימים בשוק.

הפתרון של LG - שיוצג בתערוכה - מבריק: עדכון תוכנה לטלפון, שמאפשר לו להמיר אוטומטית ועצמאית משחקים דו-ממדיים מקובלים לטלפון (בשפת Opengal בלבד, לפי שעה) למשחקים תלת-ממדיים מלאים.

לאחר התקנת העדכון, הטלפון סורק את המשחק המיועד להמרה, מתרגם את המיקום לממד עומק ומפצל את תמונת המסך לתמונות נפרדות - לעין ימין ולעין שמאל.

קוריאנית אחרת, סמסונג, תחשוף אף היא בתערוכה טלפון חכם חדש, והפעם נראה כי מדובר בפלישה של הטלפונים החכמים לטריטוריה של הטאבלטים.

לדגם-העל החדש ממשפחת ה-S2 של סמסונג יש מסך מגע בגודל של לא פחות מ-4.5 אינץ' - שיא חדש. יש לו גם מעבד כפול ליבה במהירות של 1.5 ג'יגה-הרץ - שאליה מעבדי טבאלט רבים עדיין לא הגיעו - אנדרואיד 2.3 ותמיכה בכל סוגי הרשת: החל ב-GSM, עבור ב-WCDMA וכלה ברשת הדור הרביעי LTE. עכשיו נותר רק להמתין לטאבלטים-טלפוניים.