שלושה דולרים קטנים-גדולים

עד מתי וכמה ירד ערך הדולר האמריקני כנגד הקנדי, האוסטרלי והסינגפורי?

מתחילת 2010 ובמיוחד ב-2011 בזמן ששווקי המניות רועדים, הפכו "שלושת הדולרים הקטנים"- האוסטרלי, הסינגפורי, והקנדי - למטבעות חזקים לעומת הדולר האמריקני. גם הפרנק השוויצרי התחזק בתקופה זו בשיעור בולט.

ארבעת המטבעות התחזקו בשיעור של כ-20% בשנה החולפת מול השטר הירוק שהריבית עליו, כידוע, אפסית.

ב"שלושת הדולרים הקטנים" ישנה ריבית למפקידים ואולם לא מדובר בשיעור ריבית מפתה או חריג. רק בדולר האוסטרלי הריבית נעה סביב 4.5%, בפרנק השוויצרי הריבית אפסית. גם לעומת האירו רשם הדולר התחזקות של כ-12% בשנתיים החולפות.

בהנחה שהרבית אינה הסיבה להתחזקות מטבעות אלו מול הדולר האמריקני, ברור שהעלייה נבעה משעורי הצמיחה במדינות ומיציבותן היחסית, בעוד שהעולם רועד ממשבר למשבר. באוגוסט 2011 מתחבטים אנליסטים האם התחזקות ה"דולרים הקטנים" תימשך לתוך גם 2012 או שתיבלם והדולר ה"גדול" יבצע תיקון.

שאלת מיליון הדולר

משקיעים רבים בעולם וגם בישראל גיוונו את תיקיהם בתעודות סל צמודות מטבעות וכך זכו לתשואות וריבית מהדולרים הקטנים. לאחר רווח של יותר מ-20% ריבית מתחילים חלק מהמשקיעים להתלבט האם לחתוך ולממש רווח או שמא להמשיך בהשקעה שהייתה מוצלחת כמעט שנתיים, כשגם מול השקעות שקליות אלטרנטיביות סולידיות ה"דולרים הקטנים" הניבו תשואה נאה.

כלכלת אוסטרליה לדוגמה אמורה להמשיך לפרוח בהיותה מאגר המכרות והטבע של סין הצומחת. הסינים קונים באוסטרליה עפרות ומתכות, כימיקלים ומינרלים לתעשייתם צומחת בקצב שנתי של 8%. גם אם הצמיחה בסין תקטן, כפי שחוששים כלכלנים במערב, עדיין יהיה ביקוש סיני חזק ליבוא מאוסטרליה. לכן, לכאורה, אין סיבה נראית לעין להיחלשות המטבע האוסטרלי.

סינגפור מתמידה בצמיחה בעשור האחרון, מלבד בשנת 2002. גם שם לא נראית סיבה לזעזוע אפשרי, גם לא במישור הפוליטי שהוא אי יציבות כלכלי פוליטי. קנדה היא כלכלה חזקה שעוברת את המשבר העולמי בקלות יחסית אפילו בתחום הנדל"ן שהוכח כבעייתי. לעומת שאר המדינות, רק שוויץ, אשר סובלת במיוחד מחוזק הפרנק והימצאותה באירופה, נראית בעייתית.

נתרכז לפיכך ב"דולרים הקטנים" ופחות בשוויץ גם בגלל שכיוון הפרנק קשה לחיזוי לאור המשבר האירופאי.

שיפור בארה"ב - שיפור לטובה

עד עכשיו יצאנו מנקודת המבט של המשבר האמריקני והשפעתו על המטבעות. אם כלכלת ארה"ב תציג שיפור לקראת 2012 סביר שתהיה לכך השפעה חיובית גם על שלושת ה"דולרים הקטנים" ושלילית על הפרנק שעשוי להיחלש מול הדולר האמריקני: סין תמכור יותר לאמריקנים מכך תהנה אוסטרליה מייצוא מוגבר ושיפור כלכלי.

שיפור אמריקני יהיה טוב גם לשכנה מצפון, קנדה, שתהיה יעד להשקעות מארה"ב וגם לדולר הקנדי. סינגפור תמשיך לצמוח כך פועלת שם השיטה מאז ומתמיד. סינגפור תהנה גם היא מדולר אמריקני חזק לצרכי יצוא ובמידה רבה גם מחולשתו לגבי יבוא הנדרש למדינה בהיקף משמעותי.

לכן, ה"דולרים הקטנים" עשויים להמשיך להתחזק מול ה"דולר הגדול" ב-2012. לא בקצב שנתי של 10%-20%, אבל גם התחזקות נוספת של 5% בצירוף ריבית נמוכה באוסטרליה וקנדה מהווה אלטרנטיבת השקעה סולידית וראויה.

נראה שישנו היגיון כלכלי בהגדלת ההצמדות ל"דולרים הקטנים" שהופכים ליותר ויותר גדולים. הסיכון אינו נראה גדול מחד והיכולת לסחור במטבעות במהירות מאידך, אם חל שינוי מהותי במגמה, יוצרים בסיס השקעה סביר.

הכותר הוא מרצה לכלכלה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.