שמועה לגבי יהדותה של מישל בקמן עוזרת לה בגיוס כספים

מישל בקמן, יהודיה? תורמים יהודיים בארה"ב סבורים כך ■ בקמן מתמודדת על מועמדות המפלגה הרפובליקנית ■ הסבר אפשרי לשמועה: בילתה קיץ בקיבוץ, ב-1974 ■ בקמן: "אני נוצריה, אבל המורשת שלי יהודית"

בחוגים יהודיים בארה"ב נפוצה שמועה שמישל בקמן, מעמודי התווך של מסיבת התה ואחת מהמתמודדות המובילות על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, היא יהודייה. שמועה זו מניעה תורמים יהודיים להזרים כספים לקמפיין שלה, מגמה שפוגעת במתמודד מוביל אחר, מיט רומני, שזוכה לפופולריות רבה בקרב הציבור היהודי בגלל עמדותיו הפרו-ישראליות.

לפי ידיעה שמתפרסמת היום (ג') ב"ניו יורק פוסט", מתקשה רומני לגייס כספים אצל תורמים יהודים מסוימים, שמעדיפים לתרום לפוליטיקאי "משלנו". רומני, מורמוני, דווקא נהנה מאהדה בקהילה היהודית, אך "יהדותה" של בקמן גוברת. מבחינת רומני, שעד לפני זמן לא רב נחשב בעל הסיכויים הרבים לזכות במועמדות הרפובליקנית, זה קושי נוסף, שמעצים עוד יותר את האתגר המרכזי שלו: העליה המהירה של ריק פרי, מושל טקסס, שהצטרף למירוץ רק באחרונה וזינק למקום הראשון במידרג הפופולריות בקרב בוחרים רפובליקניים.

"זו בעיה של ממשל", אמר לעיתון אחד מהפעילים שמגייסים תרומות לרומני. "אנחנו עובדים קשה מאוד בקהיליה היהודית בגלל הבעיה הישראלית של אובמה. העובדה שיש יהודים שמאמינים שבקמן יהודיה הפתיעה אותנו".

כמו רוב המתמודדים הרפובליקניים, מנסה רומני להפיק הון פוליטי ממה שה"פוסט" מכנה "התמיכה המידלדלת" של בוחרים יהודיים באובמה. העיתון טוען שהתכווצות התמיכה היהודית נובעת ממדיניותו של אובמה כלפי ישראל.

אבל רומני, אולי יותר ממתמודדים רפובליקניים אחרים, מיהר למצב את עצמו כאלטרנטיבה לאובמה בקרב תורמים יהודיים עם ארנקים תפוחים במדינות בעלות ריכוזים יהודיים גדולים: ניו-יורק, ניו-ג'רזי, פלורידה וקליפורניה. בבחירות לנשיאות ב-2008, גבר אובמה על יריבו הרפובליקני, ג'ון מקיין, בהפרשים גדולים בקהילות היהודיות במדינות אלה.

רומני מנסה לשווק את עצמו לבוחרים יהודיים כמנהיג שמונחה על-ידי שכל ישר, תומך בעסקים ותומך חזק בישראל. האסטרטגיה הזו סייעה לדחוף אותו למקום הראשון ברשימת המתמודדים הרפובליקניים עד כניסתו של ריק פרי לתמונה.

בעקבות ההצלחה של בקמן לגייס תרומות מעשירים יהודיים, תמהים עתה פעילים במחנה של רומני האם בקמן ובעלי בריתה אינם דוחפים את השמועה שהיא יהודיה כדי לסייע לה לצבור כספים להמשך ההתמודדות.

בקמן נהנית מפופולריות אצל בוחרים יהודיים, להערכת העיתון, אולי מפני שהיא מרבה לדבר על שהותה בקיבוץ במהלך ביקור בישראל בקיץ 1974. בנאום לפני איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אשתקד, סיפרה בקמן כיצד חיילי צה"ל הגנו עליה ועל מתנדבים אחרים שעבדו בקיבוץ: "כאשר עבדנו, החיליים הסתובבו לידינו וניסו לאתר מוקשים; באמת למדתי הרבה דברים בישראל".

היא אמרה באותו אירוע: "אני נוצריה, אבל המורשת שלי היא יהודית, מפני שזה הבסיס, השורשים של אמונתי כנוצריה". בקמן סיפרה, שהיא ומשפחתה דואגים לכך שבכל שנה הם ילכו לסרט או הצגה עם נושא יהודי.

דובר של בקמן, דאג סאקטלבן, אמר ל"פוסט" כי אינו מודע לשמועות על "יהדותה" של מעסיקתו, אך ציין שבקמן זוכה לתמיכה חזקה בקהילה היהודית בגלל "תמיכתה החזקה במדינת ישראל", לא מפני שהיא יהודיה.

גם אם בקמן נהנית זוכה לאהדה בחוגים יהודיים מסוימים, היא נחשבת במגזרים רבים של הקהיליה היהודית, ובציבור הכללי, כדמות מרכזית במחנה הימני הנוצרי, שנעשה מוקד דומיננטי במפלגה הרפובליקנית. מחנה זה נתפס כמי שמנסה לכרסם בחומה שמפרידה בין דת למדינה בארה"ב כשהמטרה הסופית היא להפוך את ארה"ב לתיאוקרטיה נוצרית.

באסיפת בחירות בפלורידה, כשסופת ההוריקן איירין השתוללה לאורך החוף המזרחי, אמרה בקמן, כי הסופה היא רמז מאלוהים לפוליטיקאים לקצץ בתקציב. "אני לא יודעת מה עוד צריך אלהים לעשות כדי לזכות בתשומת ליבם של הפוליטיקאים", אמרה בקמן. "היתה לנו רעידת אדמה. יש לנו הוריקאן. אלוהים אומר, אולי תתחילו להקשיב למה שיש לי לומר"?

דובר של בקמן אמר מאוחר יותר, כי הדברים נאמרו כבדיחה.