בכירים ב'פד' צופים שהחולשה בכלכלה האמריקנית תימשך

מחלוקות עמוקות בדיונים על הריבית של ה'פד': רבים ב-FOMC טענו שיש לנקוט בצעדים משמעותיים יותר במדיניות הפיסקאלית בעוד אחרים אמרו כי אין בכך תועלת ■ 3 חברי ועדה התנגדו להחלטה הסופית להותיר את הריבית על כנה עד אמצע 2013

הפרוטוקולים מישיבת הריבית של הפדרל ריזרב שפורסמו הערב (ג') בשעה 21:00 (שעון ישראל) מצביעים על המחלוקות הרבות בבנק המרכזי. כמעט לגבי כל אלמנט כלכלי לא הייתה הסכמה מלאה בקרב חברי ועידת השוק הפתוח (FOMC), מה שמצביע על המחלוקות העמוקות לגבי עתידה של הכלכלה האמריקנית.

רבים ב-FOMC טענו כי יש לנקוט באמצעים משמעותיים יותר לאור ההאטה בצמיחה האמריקנית אך הסתפקו בינתיים בהבטחה לשמור על שיעור הריבית בשיעור אפסי של 0%-0.25% לפחות עד אמצע 2013 והסכימו לשקול צעדים נוספים בפגישה הבאה ב-20 וב-21 בספטמבר. עם זאת, נציין כי חלק מחברי FOMC אמרו כי הם אינם בטוחים שהריבית תישאר על כנה עד התאריך שנקב ברננקי.

במהלך הדיונים עלו מספר רב של הצעות במטרה להמריץ את הכלכלה האמריקנית, בין היתר עלתה ההצעה לבצע תוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3) - רבים טענו כי הכלכלה החלשה אף דורשת צעד שכזה.

עם זאת, חלק מחברי הוועדה טענו שאין לבנק המרכזי את הכלים הנדרשים כדי לסייע לכלכלה. "כתוצאה מכך, אותם חברים חשבו שהקלות מוניטריות נוספות יסכנו את יציבות האינפלציה מבלי לתרום לכלכלה", נכתב בפרוטוקולים.

3 חברי ועדה הביעו התנגדות מוחלטת לכל צעד שנובע מפחד, לטענתם, ויכול להביא לעלייה בשיעור האינפלציה, כולל הצהרת ברננקי על הותרת הריבית על כנה. נציין כי לראשונה מזה 20 שנה 3 חברי ועדה התנגדו להודעה הסופית. עוד עולה מהפרוטוקולים כי ה'פד', בשיתוף עם משרד האוצר האמריקני, פיתחו תוכנית למקרה שכלכלת ארה"ב תיכנס לחדלות פירעון.

נזכיר כי בשבוע שעבר ברננקי נאם בג'קסון הול ואמר כי אין בכוונתו להכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת או תכנית תמריצים מסוג כלשהו לפני הפגישה הבאה של הנהלת הפדרל ריזרב ב-20 וב-21 בספטמבר.

עם זאת, ברננקי הדגיש כי "ל'פד' יש מגוון רחב של כלים אותם הוא יכול להפעיל במידת הצורך. אנחנו דנו באפשרויות השונות בישיבה שהייתה באוגוסט ונמשיך לדון בהן גם בישיבה הבאה בספטמבר. אנחנו כמובן עוקבים אחרי ההתפתחויות האחרונות בשווקים, במשבר החובות באירופה וגם אחרי המגעים על העלאת תקרת החוב בארה"ב. קשה לאמוד כעת כיצד כל אלה השפיעו על הפעילות הכלכלית ועל משקי הבית".