סטטיסטיקה במהירות האור

הנבחרת תנסה ביורובאסקט מערכת סטטיסטית חדשה שהייחוד שלה הוא המהירות. היא תאפשר לדגום קטעי וידיאו בזמן אמת, ולהקרין לשחקנים בהפסקה טעויות שביצעו שניות קודם לכן

שחקני נבחרת ישראל בכדורסל שיירדו הערב (ד') מהפארקט ב"שאולאי ארינה" בתום המשחק מול גרמניה באליפות אירופה, יצטרכו בתוך קצת יותר מ-12 שעות להשלים שעות שינה, להכניס שלוש ארוחות, להספיק אימון קליעות, מנוחת צהריים. ובתוך כל אלו גם להתיישב מול מסך 50 אינץ' שהובא להם במיוחד מהארץ, וללמוד לפרטי פרטים כמה שאפשר את נבחרת צרפת, היריבה שתתמודד מולם מחר אחה"צ.

יום לאחר מכן שוב, אותו דבר. הפעם הלימוד האינטנסיבי יכלול נבחרת אחרת (סרביה). איך בכלל אפשר לדרוש משחקנים להספיק לראות חומר רלוונטי ולהכיר את היריבה בפרק זמן קצר כך? או יותר גרוע, איך אמורים המאמנים להספיק להכין קבצי וידיאו, לעבד אותם, לברור מה חשוב, ולהוציא החוצה לשחקנים?

"שיעורי בית" לשחקנים

אז ככה, לאליפות אירופה הנוכחית יצאה נבחרת ישראל כשהיא מצוידת בכלי ייחודי חדש שמתאים במיוחד לטורנירים שמתנהלים בקצב מהיר: ניתוח וידיאו סטטיסטי שמוכן לצפייה שעה אחרי תום המשחק. המיזם הוא למעשה אינטגרציה בין שני אלמנטים מוכרים מאוד מעולם הסקאוטינג: דף הסטטיסטיקה והווידיאו של המשחק. ניר ויידמן, סמנכ"ל התפעול של "שגב סיסטמס", שפיתחה את המוצר מסביר שהרעיון נולד כדי לשרת בעיקר נבחרות או קבוצות שמשחקות הרבה משחקים בטווח קצר: "בליגה רגילה, יש לך שבוע או כמה ימים להתכונן למשחק ולכן אין בעיה יום אחרי המשחק, לצפות בווידיאו ולערוך אותו לקראת אסיפת השחקנים - יש פשוט המון זמן לעבוד על זה. במקרה של טורנירים, שבהם יש משחק יום אחרי יום, כלי שמאפשר לך לקבל וידיאו ערוך שעה אחרי המשחק, נותן לך יתרון עצום".

סקאוט הנבחרת, שי סגלוביץ', מודה שמבחינת חיסכון בזמן המערכת כבר הוכיחה את עצמה - כל עבודת הווידיאו שלו לפני גרמניה ארכה 8 שעות, במקום 48 שעות שלוקחת עבודה כזו במצב רגיל.

איך הסיפור עובד מבחינה טכנית? ובכן, אנשי חברת הסטטיסטיקה מזינים לתוכנה את כל מה שקורה במשחק. לדוגמה: סל לשלוש של נוביצקי בדקה השלישית, ריבאונד הגנה של גרין בדקה החמישית וסל לשתיים של אליהו עם הבאזר להפסקה.

כל הטיים-ליין של מה שקרה במשחק מוזן לסרט הווידיאו, ולמעשה הסקאוטר מקבל כבר סרט ערוך והוא יכול לבחור מה הוא רוצה להקרין מתוכו לשחקנים. "למעשה זה מאוד מפשט את התהליך - עוזרים למאמן למצוא את הקטעים שהוא רוצה להראות לשחקנים", אומר ויידמן.

אלמנט נוסף של המערכת הוא "שיעורי בית" לשחקנים. "הסרט כולו יעלה בסוף המשחק לענן מחשוב. משם יכול המאמן לשלוח לינק לכל שחקן שבו הוא מראה לו נקודות ספציפיות והוא יכול לצפות בסרטון בחדר שלו במלון", אם בלפטופ או באייפד. "המאמן גם יכול לסמן דברים על הסרט ולצרף קול. למשל, 'יותם, שים לב שהרכז שלהם תמיד מחפש לחדור מצד שמאל' ודברים מהסוג הזה".

לאליפות הביאו אנשי החברה מסך מגע של 50 אינץ' שיישב בחדר ההלבשה של נבחרת ישראל. עד כדי כך המהירות של יצירת האינפורמציה גבוהה, שלדברי ויידמן המסך עשוי לשמש לצורך תדרוכים אפילו בהפסקת המשחק, "להראות קטע אחד שניים מתוך המחצית הראשונה" שיחדד נקודות מסוימות לשחקנים.

ויש גם מודל עסקי

המודל העסקי של המערכת, לפי ויידמן, הוא קודם כל לתת את המערכת בחינם לנבחרת ישראל לאליפות הקרובה, "כי זו נבחרת ישראל ומדובר בסוג של טבילת האש של המיזם. אריק שיבק ודן שמיר, מאמנים עם אוריינטציה מאוד טכנולוגית, ושמחים להיות הראשונים שיכולים להשתמש בכלי כזה". בהמשך צפויה החברה להיפגש באליפות עם מנהל ה-IT של פיב"א ועם נציגים של נבחרות אחרות בכדי לנסות לעניין אותם בנושא, כאשר המערכת הוצעה גם למינהלת הליגה בכדורסל בישראל.

"בהמשך, ננסה גם לפתוח ערוץ עם ה-NBA ששם באמת משחקים כל יומיים ולכן מערכת כזו יכולה להיות מאוד שימושית".