איטריידר: "70% רווח בדקות - בלי ניסיון"; ומה במציאות?

פלטפורמת המסחר באופציות בינאריות, etrader, מבטיחה ללקוחות בפרסומיה רק רווחים ■ אצלה אין סיכונים, לא צריך ידע או ניסיון בתחום, וגם אם אתה לא "טייס מת"א", כל האופציות פתוחות בפניך להרוויח בענק ■ למדריך אופציות

היכן עובר הגבול הדק שבין פרסומת שיווקית לגיטימית להטיית - שלא לומר הטעיית - הצרכן? אין ספק שמדובר בתחום אפור, אך נראה כי לאחרונה החליטה חברת etrader, המציעה ללקוחותיה פלטפורמת מסחר באופציות בינאריות, לבחון שוב את הגבולות המטושטשים גם ככה בכל הנוגע לשיווק מוצרים פיננסיים וגיוס לקוחות לשוק ההון.

מסחר בשוק ההון הוא עניין מסוכן. הבורסה נתפסת כקזינו בו אנשים הפסידו ומפסידים הון עתק. לא בכדי נקבעו כללים לייעוץ והשקעה בשוק, ומתקיימת בו רגולציה קפדנית. מסחר באופציות נחשב לחלק המסוכן ביותר בשוק ההון, נחלתם של שחקנים מקצועיים וגם של מהמרים.

אך מסתבר שבעולם של etrader, זה לא כך. מהקמפיינים האגרסיביים הרבים של החברה, המעטרים את אתרי הכלכלה המקומיים בחודשים האחרונים, עולה כי בישראל יכול משקיע להמר במסחר רוחבי על מטבעות, סחורות ומדדי הבורסה, ורק להרוויח. בעולם של etrader אין הפסדים וגם לא נדרש כל ידע קודם או ניסיון - רק תתחיל להשקיע ותרוויח. "הלוואי שהבורסה תיפול", מכריזה אחת המודעות האינטראקטיביות של החברה. "בוא להרוויח 70% בדקות בודדות, גם בשוק יורד. אין צורך בניסיון", מובטח שם.

זאת אמנם פרסומת חוקית, אך כזו שעליה נטבע המושג "כשר אבל מסריח". etrader מעודדת את תאוות הבצע של הלקוח ובוחרת במופגן להבליט את הסיכוי של המשקיע - דרכה כמובן - להשיג רווח קל ונקי, תוך התעלמות אלגנטית מהסיכוי הגבוה להפסד שטמון במסחר בכלל ובמסחר באופציות בפרט.

בין שדה הקרב לזירת המסחר

חברת איטריידר הוקמה ב-2007 במטרה לספק ללקוחות פרטיים מוצר חדש בשוק ההון הישראלי - זירת מסחר מקוונת באופציות דיגיטליות. אתר החברה תוכנן ועוצב במטרה לפשט את הליכי המסחר באופציות על מדדי מניות, שערי מט"ח (צמדי מטבעות), שערי מניות ומחירי סחורות, כך שכל אחד יוכל לבצע השקעות קצרות מועד. השקעות אלו מפתות בתשואה גבוהה ובסכומי כסף נמוכים משמעותית מהמינימום הנדרש על ידי חברות לניהול תיקים, או חדרי עסקאות בבנקים.

הנה עוד פרסומת של etrader: "'אני אוהב ריגוש והצלחות מיידיות, ובעיקר לקחת החלטות מהירות. החלטתי להשקיע בצורה מדורגת בסכומים משתנים. כיום אני משקיע באופציות שמניבות רווח של 5,000 שקל בתוך דקות', יוני, טייס, ת"א". מה מסיק מפרסומת שכזו הלקוח הסביר? יוני הוא ילד מוצלח, טייס שגר בתל אביב, ואם טייס שיודע לקבל החלטות ולשקול סיכונים בשדה-הקרב משקיע בשוק ומרוויח אלפי שקלים תוך דקות, הוא ודאי יודע מה שהוא עושה, לא?

זהו שלא. אופציות הן מכשיר השקעה ספקולטיבי, תנודתי ומסוכן, שנמצא בשימוש אצל משקיעים מתוחכמים. בהגדרה, אופציה היא נגזרת פיננסית של נכס בסיס (נייר ערך), שמייצגת חוזה בין מוכר (כותב האופציה) לקונה (מחזיק האופציה). החוזה מציע לקנות אופציות (Call) או למכור אופציות (Put) במחיר ובנקודת זמן שהוסכמו מראש.

אך בניגוד לאופציות המונפקות על ידי הבורסה, ב-etrader סוחרים באופציות דיגיטליות המכונות גם אופציות בינאריות, אשר מועד הפקיעה והתשואה שלהן קבועים מראש. במועד הפקיעה הלקוח לא מקבל את נכס הבסיס של האופציה, אלא סכום כספי בהתאם לתשואה הקבועה מראש. השם "בינארית" נובע מכך שלאופציה שתי תוצאות אפשריות: רווח או הפסד.

כך למשל, משקיע באופציות הבינאריות צריך להחליט האם נכס הבסיס יהיה גבוה (Call) או נמוך (Put) משער האופציה, בשעה שהוא מעביר את ההוראה. אם נכס הבסיס עלה הוא ירוויח את התשואה שנקבעה בהוראה. אם ירד, תרד השקעתו - כולה או רובה המכריע, לטמיון. מהחברה נמסר כי התשואה המובטחת הקבועה במקרה של רווח ללקוח היא בין 65% ל-71%, ובמקרה של הפסד מאבד הלקוח 85% מסכום ההשקעה הראשוני.

נכון, גם מסחר במניות או באג"ח טומן בחובו סיכון, אלא שבניגוד לאופציות דיגיטליות, החזקה בני"ע אלו מעניקה למשקיע נתח מהבעלות או מהחוב של החברה ומאפשרת לו להשתתף ברווחים ולהשפיע על התנהלות החזקתו, וכן קיימת לו האפשרות למכור ולרכוש אותם בכל שעות המסחר. בנוסף, מסחר רגיל מפוקח באופן הדוק על ידי רשות ניירות ערך, ואילו על etrader אין כיום שום פיקוח.

הבטחות גדולות, אותיות קטנות

בהמשך לכך, ביקש "גלובס" לקבל מספר הבהרות מ-etrader:

האם הפרסום בו אתם נוקטים אינו מהווה לדעתכם הטעיה? "לא. הדברים מובהרים היטב באתר האינטרנט שלנו ובהסכם ההתקשרות", נמסר מהחברה.

ואכן, החברה דואגת לכסות עצמה מפני תביעות משפטיות, כאשר באתר מופיע באותיות קטנות מאוד המשפט "המסחר באתר טומן בחובו סיכון משמעותי. מומלץ לעיין בתנאים הכלליים לפני ביצוע השקעה". אז עיינו ב"תנאים כלליים", ואכן תחת סעיפי ההתקשרות מצוין כי "השימוש באתר מיועד למשתמשים מתוחכמים בלבד, המסוגלים לספוג הפסדים כספיים ומהירים, שעלולים להגיע לכדי סכומי ההשקעה ו/או הבטוחות". זאת אגב, בניגוד מוחלט למה שמוצג בפרסומות של etrader, שכאמור גורסות שאין צורך בניסיון קודם כדי להתחיל ולסחור וכלל לא מתייחסות להפסד.

ב-etrader סירבו להתייחס לפער בין ההבטחות בפרסומת לבין האזהרה באתר, אזהרה שספק אם הלקוח הסביר יגיע לקרוא אותה.

etrader מפרסמת באגרסיביות כי היא מרוויחה מכל פעולה של לקוח, כלומר מהמרווח - מהפער בין הרווח להפסד של המשקיעים. לכן צריכה החברה נפח מסחר גדול יותר, כלומר גיוס נרחב של לקוחות שיקיימו כמה שיותר פעולות כדי לקיים את המערכת שלה. זה לגיטימי, אך השאלה איך ובאיזה מחיר ללקוח.

שאלה נוספת היא הפיקוח - היכן המבוגר האחראי שמפקח על פעילות etrader ומוודא כי היא הוגנת ותקינה? התשובה העגומה היא שלרשות ני"ע אין כרגע סמכות להתערב, כך שמבוגר שכזה אין וגם לא יהיה בקרוב. מהחברה נמסר כי "etrader היא היחידה מבין אתרי המסחר באופציות שנמצאת בהליך רישוי מול רשות ני"ע, ותעמוד בכל התנאים שיוכתבו לה תחת 'תקנות ניירות ערך, זירת סוחר לחשבונו העצמי', העומדות להיכנס לתוקף".

הבעיה היא שהתקנות הרלוונטיות מתמהמהות ותקועות יותר משנה בדיונים בכנסת. לא מעט בגלל רשות ני"ע שלא מצליחה להשלים את גיבוש התקנות שבאחריותה.

בתגובה, נמסר ל"גלובס" מרשות ני"ע כי "הסדרת פעילות זירות המסחר הלא-בורסאיות בישראל היא תהליך שהוחל בו רק בשנים האחרונות. לאור ההיקף הגדל והולך של פעילות המסחר בזירות סוחר לחשבון עצמו, ובשל הצורך להבטיח כי מסחר זה יתנהל בהגינות תוך שמירה על ציבור המשקיעים, החלה הרשות לפעול להסדרת התחום ופיקוחו. תיקון חוק שיזמה הרשות בהקשר זה כבר אושר על ידי הכנסת, ולאחר שיאושרו התקנות יוחל ביישומו, לרבות ביצוע פיקוח שוטף על האופן שבו גופים אלה יוכלו לשווק את שירותיהם".

אז עד שזה יקרה, כדאי שתשמרו על הכסף שלכם, כי בניגוד לפרסומות - אופציות אינן רווח קל אלא משחק מסוכן ביותר.