מה חושבות חברות הביטוח על האוצר ושינוי מבנה העמלות?

הדוחות לרבעון השני של 2011 מספקים הצצה לעמדות חברות הביטוח באשר לשינוי מבנה העמלות שהן מקבלות ■ מנורה: "היעדר יכולת לשלם עמלות היקף מוגדלות עלול להביא לירידה במכירות"

הסוכנים זועקים וכועסים על כוונות האוצר להגביל ולשנות את מבנה העמלות שהם מקבלים, אבל עד כה לא ידענו מה חושבות על כך חברות הביטוח. מצד אחד הן תלויות בסוכנים ומורגלות לתגמל אותם עבור כמה שיותר מכירות; ומנגד הן תהיינה בין הנהנות המרכזיות מהפחתה "מלמעלה", מהטעם הפשוט שיצטרכו לשלם פחות למתווכים חיצוניים עבור הסחורה שתגיע אליהן (דבר שיגדיל מן הסתם את רווחיהן).

כעת, הדוחות לרבעון השני של השנה מספקים לנו לראשונה הצצה לעמדתן של חברות הביטוח בנוגע לאחד הצעדים המרכזיים שמוביל כעת אגף שוק ההון באוצר.

בכלל ביטוח ציינו בדוחות כי "טיוטת תקנות דמי העמילות עשויה לתמרץ סוכני ביטוח למכור את כל המוצרים במידה שווה ובאופן שיתאם את צרכי הלקוח (...). מאידך, היעדר היכולת לשלם עמלות היקף תוך עידוד מוצרים מסוימים, עלול להביא לירידה במכירות של מוצרים רווחיים על חשבון מוצרים אחרים. בנוסף, הגבלת התגמול בשנים הראשונות עלולה ליצור קשיים מימוניים אצל הגורמים המפיצים, נוכח הוצאות המכירה הגבוהות, וכפועל יוצא עלולה להביא לדחיקת מקומם של סוכנים קטנים בענף".

במנורה מבטחים אמרו כי "היעדר יכולת לשלם עמלות היקף מוגדלות בשנת המכירה הראשונה, עלול להביא לירידה בהיקף המכירות של מוצרים אשר עלות המכירה שלהם אצל הסוכן גבוהה יותר, וכן ליצור קשיים מימוניים אצל הגורמים המפיצים וכפועל יוצא להביא לדחיקת סוכנים קטנים מהענף".

במגדל ציינו כי "טיוטת תקנות העמלות, ככל שתתקבל, תשליך על מודל התגמול והתמרוץ של סוכני הביטוח". בהראל לא הפליגו בתיאורים בדוחות, וציינו רק כי "טיוטת התקנות נמצאת בדיונים בין המפקח לגופים המוסדיים". לכן פנינו לחברת הביטוח, שמסרה: "הרגולציה בעניין זה הלכה רחוק מדי, ומנסה להתערב בסוגיה מאוד מורכבת ומסובכת, שאינה יכולה להיפתר אלא במערכת היחסים העסקית שבין הסוכן לחברה. בשלב זה, ולאור מורכבות הנושא, איננו יכולים להעריך ההתפתחויות, שכן ישנן סוגיות משמעותיות שמעלים סוכני הביטוח והגורמים בענף, שהרגולטור עדיין לא נתן להן מענה".