HSBC: מניות אמריקניות ואירופיות יכולות לשגשג בקיפאון

גארי אוונס, האסטרטג הראשי לאקוויטי גלובלי: "רווחי החברות עשויים לגדול בקצב מהיר יותר מהצמיחה הכלכלית המקומית" ■ "המתאם בין ביצועי המניות לבין הצמיחה הכלכלית הוא חלש - שווי השוק חשוב הרבה יותר והוא נמוך מאד כיום באופן היסטורי ברבות מהמניות בשוק"

"שוק המניות בארה"ב ובאירופה יכול לשגשג, על אף שבשנים הקרובות צפויות כלכלותיהן של שני הגושים הגדולים לעסוק בהפשרה מהקיפאון בו הן מצויות", כך מעריך היום (ו') גארי אוונס, אסטרטג האקוויטי הגלובלי הראשי בבנק HSBC ומציג בכך גישה שורית לא אופיינית, ביום בו רושמות הבורסות משני צידי האוקיינוס האטלנטי ירידות חדות על רקע דוח התעסוקה הקשה שפורסם בארה"ב.

אוונס מבקש מהמשקיעים לעשות הפרדה ברורה בין המצב הכלכלי לבין שווין של המניות ומציין, "אני לא בטוח שהמשמעות של סביבה כלכלית קשה באירופה ובארה"ב הינה בהכרח מעידה על ביצועי חסר של המניות הנסחרות שם, אולי דווקא המניות הן שיציגו ביצועים די טובים במהלך תהליך ההפשרה, כמו סוגים שונים של עצי אשוח שמשגשגים בעת קרה. זאת, כל עוד הצמיחה בשווקים המתפתחים תמשיך לפרוח".

להערכת אוונס, רווחיהן של חברות אמריקניות ואירופיות עשוים לגדול בקצב מהיר יותר לעומת הצמיחה שיציגו הכלכלות המקומיות מהן הן באות. אוונס ציין במחקר שפורסם היום כי החברות הגדולות צפויות להציג רווחיות חזקה בהרבה מהחברות הקטנות ומהעסקים הפרטיים שמצויים תחת לחץ כבד יותר מבחינת האפשרויות לנטילת אשראי.

אוונס הבהיר כי לדעתו המתאם (קורלציה) בין ביצועי המניות לבין הצמיחה הכלכלית הוא חלש. "שווי השוק חשוב הרבה יותר. שווין של מניות רבות כיום מצוי מתחת לרמות בהן היו בתחילת שנות ה-80'. כל עוד הריבית נמוכה, חלוקת הדיבידנד מתומחרת בדיסקאונט - המודלים לתמחור מניות מצביעים על כך שהמניות נראות זולות במיוחד".

כאשר המצב הכלכלי בארה"ב ובאירופה מהווה מראה למה שקרה ביפן בשנות ה-90' וה-2000, אוונס מאמין שביצועי המניות יהיו שונים מהביצועים שהפגינו המניות הנסחרות במדד הניקיי היפני בשני העשורים האחרונים. "מנקודת המבט של שוק המניות, ישנם הבדלים גדולים. 4 שנים לאחר שהמשבר הפיננסי ביפן החל, השוק שם עדיין ננסחר במכפיל רווח של 60, לעומת זאת מכפיל הרווח בארה"ב כיום עומד על 12" ומוסיף, "החברות היפניות הגיבו באיטיות לרה-ארגון והרווחיות שלהן לא התאוששה לרמות השיא במשך 14 שנה".