"ביצועי חסר בקרנות המנייתיות יובילו לראלי עד סוף השנה"

JP מורגן: קרנות הנאמנות המנייתיות רשמו עד כה את השנה הגרועה ביותר משנת 1998 ■ "כשמנהלי קרנות מפגרים אחר מדד הייחוס, יש לשוק נטייה לעלות עד סוף השנה"

קרנות הנאמנות המנייתיות רשמו עד כה את השנה הגרועה ביותר ביחס למדד הייחוס (הבנצ'מרק) שלהן מאז שנת 1998, כאשר התנודתיות הגואה מקשה על מנהלי הקרנות בבחירת מניות, כך עולה מנתונים של בנק ההשקעות האמריקני JP מורגן-צ'ייס.

מבין 2,806 הקרנות אחריהן עוקבים ב-JP מורגן, 47% הציגו ביצועי חסר בשיעור של יותר מ-2.5% ביחס למדד הייחוס שלהן השנה, מדובר בשיעור הגבוה ביותר של קרנות שהציגו ביצועי חסר ב-13 השנים האחרונות אז נרשם שיעור של 55%. רק 13% מהקרנות המנייתיות הצליחו להציג ביצועי יתר בשיעור העולה על 2.5% ביחס למדד הבנצ'מרק. בבנק מציינים כי בחודש שעבר חלה האצה בהיקף תשואות החסר שהציגו הקרנות, כאשר הוכפלה כמות הקרנות המנייתיות העוקבות אחר המדדים (trailing funds) שהציגו תשואת חסר.

על פי נתונים שנמדדו עד ל-23 באוגוסט על ידי הבנק, התנודתיות במחירי המניות בארה"ב התרחבה בקצב המהיר ביותר מאז המפולת בשנת 1987, זאת כאשר המשקעים נעו בין החששות להאטה בצמיחה הכלכלית לבין הציפיה לתוכנית תמריצים שלישית של הפדרל ריזרב.

התנודתיות הרבה בשוק הובילה לכך שהיקף המסחר באופציות שבר שיאים והגיע ל-550.1 מיליון חוזים, על רקע הדרישה הגוברת לאמצעי גידור כנגד הפסדים בשוק המניות, כך עולה מנתונים שפירסמה הרשות המפקחת על תחום האופציות בשיקגו. נזכיר כי החל ב-8 באוגוסט ולמשך שלושה ימים נרשמו תנודות של יותר מ-4% במדד ה-S&P500.

הקרנות העוקבות צפויות להגדיל את החזקותיהן במניותיהן של חברות שרשמו את התנודה החזקה ביותר ביחס למדד הייחוס (את המניות האלה מכנים בשוק high-beta stocks) וזאת על מנת לשפר את ביצועיהן, מה שעשוי לבשר על ראלי לקראת סוף השנה, העריכו הכלכלנים של הבנק.

מאז שנת 1995 היו 9 שנים שבהן יותר קרנות עקבו אחר מדדי היחוס שלהן לעומת אלה שהצליחו להכות את מדדי היחוס שלהן בין ה-1 בינואר ל-31 באוגוסט. בכל השנים הנ"ל (פרט לשנת 2008) נרשם ראלי ב-4 החודשים האחרונים של השנה, ומדד ה-S&P 500 רשם בממוצע באותה התקופה עלייה של 8.5%, כל עולה מהמידע שניתחו כלכלני JP מורגן.

"כשמנהלי קרנות פעילים מפגרים אחר מדד הייחוס, יש לשוק נטייה לעלות עד סוף השנה. באופן אינטואיטיבי, כאשר יש יותר קרנות בפיגור יהיה באופן לוגי ניסיון גובר להתעלות לשפר את הביצועים, דבר אותו מניעים בעזרת הגדלת הסיכונים".