מה ההבדל בין יועץ, מאמן וסוכן קריירה - וכמה זה עולה?

התחרות המטורפת בשוק העבודה גורמת לרבים לחפש אנשי מקצוע שיתעלו את האנרגיות שלהם לתהליך חיפוש אפקטיבי ■ מה יש ליועצי, מאמני וסוכני קריירה להציע, וכמה הם עולים?

בנקודת זמן כלשהי בעשור האחרון, חדרו לשפה מטבעות לשון מצלצלים כמו "פיתוח קריירה", "מסלול קריירה" ו"בניית קריירה", שהחליפו באחת מושגים ישנים זוהרים פחות כמו "עבודה" או "תעסוקה". במקביל לזה התפתחה תעשייה שלמה של אנשי מקצוע, שתפקידם ללוות אנשים בתהליך בניית הקריירה ולסייע להם לדלג בחן אל המשרה הנחשקת הבאה.

על-פי-רוב, צרכני השירותים הללו הם אנשים בדרגות בכירות יחסית ובחתך גילאים של 45 וצפונה, שחשים כי הם מצויים על פרשת דרכים בקריירה שלהם. איך קרה שהתחלנו לצרוך את השירותים הללו ולהזדקק להם, כאשר רק לפני עשור וקצת חיפוש עבודה נעשה באופן עצמאי? מדוע יותר ויותר בכירים חשים היום שהם נזקקים לשירותים של איש מקצוע שילווה אותם בבחירות הללו?

חלק מכך מונח בוודאי באופנה מערבית אמריקנית שהגיעה גם לארץ, אבל גם בצרכים אמיתיים שנולדו מתוך השוק: תחרות עסקית מטורפת, שמקשיחה את תנאי סינון של העובדים המגויסים, מעלה כל הזמן את סף הקבלה וגורמת למועמדים לחפש אנשי מקצוע שילטשו אותם, ישחיזו אצלם את היתרונות המובהקים ויתעלו את האנרגיה של חיפוש העבודה כך שהתהליך יהיה אפקטיבי ככל שניתן.

הוסיפו לכך את הקווים הבולטים בצרכים של בני דור Y למימוש עצמי, הגשמה ורווחה - והנה קיבלנו את המצע שעליו פרחו מקצועות כמו "יועץ קריירה", "מאמן קריירה" ועכשיו גם - "סוכן קריירה".

מה בדיוק עושה כל אחד מהם? מהי המתודולוגיה העומדת מאחורי התפקיד שלהם? כמה עולים השירותים שהם מעניקים? ומה מבדל כל אחד מהם מהאחר? שלושה אנשי מקצוע, שמלווים בכירים בתהליך בניית הקריירה, מסבירים ל"גלובס" ובנוסף, מצביעים על השגיאות המרכזיות של לקוחותיהם הבכירים בתהליך.

איריס שטרסמן, מאמנת קריירה:

"אני לא מחפשת מה מציאותי ובר-השגה, אלא להגשים את החלומות של המתאמן"

איריס שטרסמן, מאמנת קריירה / צלם תמר מצפי
 איריס שטרסמן, מאמנת קריירה / צלם תמר מצפי

- מה זה מאמן קריירה:

"אל מאמן קריירה מגיע לרוב עובד בכיר שנמצא בצומת דרכים. תהליך האימון מסייע לו לפרוס את מרחב האפשרויות והאלטרנטיבות, ולמפות תועלות ומחירים בבחירה של כל אופציה. המתודולוגיה נעשית על-ידי סט בדיקות וכלים, שחלקם אינטואיטיביים וחלקם מובנים כמו דמיון מודרך, הצפת שאלות, בניית תכנית עסקית אישית (לעובד כמותג), כתיבה חופשית ועוד. המתאמן יוצא עם משימות בין פגישה לפגישה ולומד לפרק אותן למטלות קטנות כדי להתקדם אל היעד שנבחר והוצב לו".

- מה ערך השירות שלו:

"בהירות שבאה מבפנים. אחרי סדרת אימון קריירה מוצלחת, המאומן יוצא עם בחירת נתיב קריירה שלא נשענת רק על שיקולים שכליים רציונליים, אלא גם על מקומות פנימיים יותר, כמו ערכים, חזקות ותשוקה אמיתית. בשעה שייעוץ קריירה פונה בעיקר לשכל, אימון קריירה פונה לגם לבטן".

- כמה הוא עולה:

"סדרת אימון קלאסית אורכת 12 מפגשים בני שעה. מחירה של כל פגישה עשוי לנע בין 350 שקל ועד 600 שקל לשעה, בהתאם למאמן".

- למה דווקא הוא:

"בשעה שפסיכולוג נשען על כלים של בחינת העבר, אימון לקריירה מתחיל מהעתיד: מהשאיפות, המאווים והחלומות של המתאמן. בנוסף, באימון הדגש הוא על כך שהמתאמן מוצא את התשובות בעצמו. בשעה שיועץ, למשל, ממפה לפני הלקוח שניצב מולו מה מציאותי, מה בר-השגה, מה ריאלי ומה לא, הרי שבמתודולוגיית האימון, המתאמן הוא זה שפוקח את העיניים ומסיק בעצמו מה אפשרי ומה לא".

- מה הכשיר אותו למקצוע:

"קורס אימון בבית-ספר שמוכר על-ידי לשכת המאמנים. מדובר בקורס בסיסי שנמשך כחצי שנה, וכולל גם השתלמויות, סטאז' והכשרות. אך ההכשרה הזו אינה מספיקה. מאמן חייב להיות מעורה בתכנים מעולם העסקים והקריירה כדי לספק את שירות מיטבי".

- שגיאה נפוצה של לקוחות:

"לעתים אנשים בצומת דרכים בקריירה, במיוחד בגילאים היותר מבוגרים, נוטים ליפול לפרדיגמות שגויות כמו 'אני לא יכול'. הנטייה היא ללכת בנתיב חרוש. דווקא בקריירה, הדרך הנכונה היא לעתים ללכת צעד אחד לאחור, כיוון שאז הוא יגיע הרבה יותר רחוק".

אריה סיון, סוכן קריירה:

"אני לא מתמקד בנפש אלא בשאלה: במה היית מוצלח בעבר שינבא גם הצלחה עתידית"

אריה סיון, סוכן קריירה / צלם איל יצהר
 אריה סיון, סוכן קריירה / צלם איל יצהר

- מה זה סוכן קריירה:

"אדם שמגיע לסוכן קריירה יהיה על-פי-רוב בכיר שחש כי ארגונו הנוכחי מקרטע, ביודעו שהוא לא יוכל להישאר שם עד היציאה לפנסיה. לרוב מדובר באנשים איכותיים, מוצלחים ומנוסים, שמטרתם העיקרית עכשיו היא לדלג למקום עבודה אחר. סוכן קריירה עובד עם לקוח כזה במטרה לסייע לו למצוא את הארגון הבא - ממש כפי שסוכן של שחקן כדורסל מוצא עבור לקוחו את הקבוצה הבאה.

"זה נעשה דרך סדרת פגישות שמסייעת לעובד לגלות מה הוא 'שווה' בשוק העבודה, כאשר שאלות החקר המרכזית שננסה לברר מול הלקוח הן: מהו היתרון היחסי שלו בשוק העבודה? בגין אלו תכונות, חזקות, מאפיינים מקצועיים שלו המעסיק הבא ירצה להעסיקו? בשלב הבא אנחנו מייעצים לו איך אורזים את החזקות הללו בצורה נכונה ומניחים אותן באופן שיווקי על קורות החיים.

"שיטת העבודה נעשית דרך בניית רשימה של שמות מעסיקים שהלקוח מסמן כטובים עבורו. אחר-כן אנו מתמקדים בניסיון להגיע אליהם דרך רשתות חברתיות (לינקדאין ונטוורקינג אישי). למעשה, אנחנו יושבים עם הלקוח וממפים שמות של אנשי קשר (דירקטורים, שכנים, בעלי מניות, חברים מהצבא, סמנכ"לים וכדומה) שעשויים להכיר את המעסיקים שסומנו".

- מה ערך השירות שלו:

"המטרה היא שתוך שישה חודשים הלקוח יגיע לארבע עד חמש פגישות אצל מקבל ההחלטות בארגונים שהוא סימן, כדי שאלו יכירו אותו ויתוודעו לכישוריו. בנוסף, בתהליך זה סוכן הקריירה מלווה את הלקוח גם בשיחות משוב אחרי הראיונות ובניהול המשא ומתן על השכר לאחריהן".

- כמה הוא עולה:

"התהליך נמשך על פני ארבעה עד שישה חודשים. שלוש עד ארבע פגישות עולות ללקוח כ-1,500 שקל, כאשר בסופן יש לו מאגר מעסיקים, קורות חיים שיווקיים, סריקה של מעסיקים פוטנציאלים וייזום פגישות. אם הוא מתקבל בהמשך לעבודה הוא משלם לסוכן הקריירה בונוס שנע בין 20% ל-25% מהמשכורת הראשונה (אם מדובר בסכום גבוה מקזזים ממנו את הסכום הראשוני של 1,500 שקל)".

- למה דווקא הוא:

"אמנם גם לחברות השמה יש קשרים, אבל הן פונות רק למעסיקים שהכריזו כי הם מחפשים מנהלים. סוכן קריירה, לעומת זאת, פועל בצורה פרואקטיבית ופונה גם למעסיקים בפוטנציה שיתאימו ללקוח. דבר נוסף, בשעה שאנשי מקצוע בתחומים משיקים לנו עובדים על מבחני אישיות (האם מתאים לך לעבוד לבד? מול מכונות? עם אנשים? בארגון גדול? בארגון עם אווירה אינטימית? וכו'), סוכן קריירה לא מתמקד בנפש אלא בכישורים, במיומנויות ובשאלה: במה היית מוצלח בעבר שינבא גם הצלחה בעתיד".

- מה הכשיר אותו למקצוע:

"לסוכן קריירה נדרשת רמה אקדמית מסוימת בתחומים של מדעי ההתנהגות או מדעי החברה, אבל הרבה יותר חשוב מהתואר הוא - שתהיה לו היכרות עם עולם התעסוקה בישראל ורשת נטוורקינג ענפה עם מקבלי החלטות מובילים בארגונים".

- שגיאה נפוצה של לקוחות:

"מועמד חושב כי כל המכרים והחברים שהוא פגש אי-פעם בחייו המקצועיים, יעזרו לו להגיע למשרה החלומית הבאה".

יעל מירון, יועצת קריירה:

"אני לא מתמקדת רק בניסיון הספציפי, אלא מעזה ללכת גם למקצועות ולתפקידים אחרים"

יעל מירון, יועצת קריירה / צלם עינת לברון
 יעל מירון, יועצת קריירה / צלם עינת לברון

- מה זה יועץ קריירה:

"יועץ קריירה עושה מספר דברים בו-זמנית: מחד, הוא ממפה אצל מי שיושב ממולו צרכים, יכולות מאוויים ורצונות, ובמקביל הוא עורך אבחון פסיכולוגי, מבחני אישיות, מיפוי חזקות ומיומנויות; מאידך, הוא בוחן את כל אותם תוצרים אל מול שוק העבודה ובוחן באלו מקומות יכולים להתרחש חיבורים. "תפקיד חשוב נוסף של יועץ קריירה הוא 'להוריד אנשים מהעץ'. "במילים אחרות, לשקף ללקוח את המציאות, להוריד אותו מפנטזיות קריירה לא-ריאליות ולחבר אותו לקרקע המציאות".

- מה ערך השירות שלו:

"לקוח של יועץ קריירה יוצא בתום סדרת הפגישות עם כיוון ספציפי וממוקד מאוד: הוא ידע באילו תחומים וענפים לחפש משרה, איפה השוק יקבל אותו, לאלו תפקידים הוא באמת מתאים, ובעיקר - באלו מקומות עליו לא לחפש, כדי לא לבזבז אנרגיה לשווא".

- כמה הוא עולה:

"מפגשים של ייעוץ קריירה משתנים מאדם לאדם. בממוצע, אצל יועץ קריירה איכותי מספר הפגישות יעמוד על חמש עד שבע פגישות, כאשר שעת ייעוץ כזו עולה בין 350 שקל ל-400 שקל".

- למה דווקא הוא:

"בשעה שמאמן קריירה, למשל, מתמקד אחד לאחד מול האדם שעומד מולו, יועץ קריירה, שגם עושה גם את התהליכים הללו, לא פועל בחלל ריק אלא בוחן את היכולות הללו מתוך התאמתם לעולם העסקי ולשוק העבודה. יועץ קריירה גם מסתכל על תמונה רחבה יותר.

"אם סוכן קריירה, למשל, מתמקד בניסיון הספציפי שיש ללקוח שלו עד היום וישווק אותו בתוך תחומים רלבנטיים ומתאימים להיסטוריה התעסוקתית שלו, הרי שיועץ קריירה יעז ללכת עם הלקוח אל מקצועות ותפקידים שונים. למשל, אם עומד מולו אדם שהיה מנהל שיווק ומתברר כי הוא הצטיין בתקשורת בינאישית, הוא עשוי להמליץ לו: 'עם היכולות הייחודיות שלך אתה לא חייב בהכרח להיות מנהל שיווק, תוכל להיות גם מנהל משאבי אנוש'. במילים אחרות, הוא פותח לו יריעת תעסוקה רחבה הרבה יותר".

- מה הכשיר אותו למקצוע:

"לרוב יועץ קריירה מצויד בתואר שני במדעי ההתנהגות או בפסיכולוגיה, אבל הדבר הכי משמעותי - הרבה מעבר לתואר אקדמי - הוא יכולת אבחונית גבוהה מאוד, עם חיבור חזק לעולם העסקי ולשוק העבודה".

- שגיאה נפוצה של לקוחות:

"דימוי עצמי נמוך. אני רואה את השגיאה הזאת כמשהו שעובר כחוט השני אצל אנשים בגילאי 45 וצפונה. אלו מגיעים מראש לשוק העבודה מעמדת נחיתות שמשודרת החוצה. הרבה פעמים התפיסה העצמית הזו פועלת כמו נבואה שמגשימה את עצמה, ועל כן מהסיבה הזו בגילאים המבוגרים יותר תמיד אמליץ לא לחפש קריירה 'מהבית', אלא מתוך כהונה בפועל".