הסדר המימון של החדשות המקומיות יוארך עד סוף 2012

ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה ראשונה הצעת חוק בנושא ■ עפ"י דברי ההסבר לחוק, "חדשות מקומיות אינן זוכות כלל לסיקור וטיפול מקיף במהדורות החדשות הראשיות"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (א') לקריאה ראשונה כי הסדר המימון של החדשות המקומיות יוארך עד סוף 2012.

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, הכינה היום לקריאה ראשונה את ההצעה להאריך את תוקף ההסדר המאפשר לבעל זיכיון (שיהפוך בעתיד לבעל רישיון) לשדר חדשות מקומיות, ולנכות מהתמלוגים שהוא משלם למדינה את הסכום שהוציא להפקת החדשות, עד לתקרה של 25.5 מיליון שקל בשנה.

לאחרונה הוארך ההסדר עד סוף השנה, ויוזמי ההצעה, היו"ר כרמל שאמה-הכהן וח"כ שלי יחימוביץ', מציעים להאריך את תוקף ההסדר בשנה נוספת, עד 31 בדצמבר 2012.

על-פי דברי ההסבר לחוק, "חדשות מקומיות ותוכניות מקומיות בענייני היום אינן זוכות כלל לסיקור וטיפול מקיף במהדורות החדשות הראשיות ואף לא בתוכניות טלוויזיה ארציות. בהיעדר הסדר חלופי ולנוכח קיומן של מטרות ציבוריות בשידורי החדשות המקומיות והתוכניות המקומיות בענייני היום, מוצע להאריך את ההסדר הקיים".

שאמה-הכהן הוסיף בדיון כי כל עוד אין פתרון קבע או הסדר אחר, צריך לקבע את ההצעה.

נציגת משרד המשפטים, דנה נויפלד, אמרה כי הממשלה תמכה בהצעת החוק בתנאי שהארכת הוראת השעה תהיה לשנה אחת בלבד. נויפלד הזכירה כי בעבר הוחלט בוועדת הכלכלה כי החל משנת 2013 לא ייגבו תמלוגים, ולכן אין טעם להאריך את הוראת השעה מעבר לכך, שכן לא ניתן יהיה לקזז את הסכום מהתמלוגים.

ח"כ נינו אבסדזה טענה כי במצב הנוכחי החוק מורה על העברת כספים כמעט באופן אוטומטי לחברה המפיקה את החדשות בערבית. "אנחנו נמצאים במצב שמחר-מחרתיים יקום בישראל ערוץ ערבי חדש, ולכן אני מבקשת ש-5 מיליונים שמיועדים לחדשות בערבית לא יועברו אוטומטית". לדבריה, יש לבחון את העברת התקציב הייעודי לחדשות המקומיות בשפה הערבית לטובת הערוץ הערבי.

יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ניצן חן, אמר בתגובה כי אין ויכוח על חשיבות החדשות המקומיות, אך יש ויכוח האם המדינה צריכה לממן אותם או לא. לדבריו, "הוויכוח הוא רק לגבי מימון. כרגע אנחנו עוד לא יודעים שיהיה ערוץ ערבי באוויר. ועדת הכלכלה נתנה רוח גבית לערוץ, אבל אני מציע להמשיך עם ההוראה כפי שהיא. אני מסכים שבהנחה שיהיה ערוץ ערבי, אין שום סיבה להעביר כסף גם ל-yes ולהוט וגם לערוץ הערבי".

היועץ המשפטי של המועצה לשידורי כבלים ולוויין אמר כי נציגי הערוץ הערבי, "הלא טי.וי", התחייבו להפיק חדשות החל מהשנה השלישית ללא שום תלות במימון תקציבי.

לדברי היועץ המשפטי של חברת הכבלים הוט, יורם מוקדי, "אם הם רוצים לקחת את המהדורה, הם רוצים לשדר את המהדורה שלנו - אז שיהיו בריאים, שישדרו אותה. זה כסף ציבורי".

נויפלד הוסיפה לדברים כי מדובר "בכספי ציבור שיועברו באופן חריג לגוף פרטי". לדבריה, יש הרבה דברים חריגים בחוק, כגון העובדה שהבחירה מי יפיק את החדשות היא לא של המדינה כפי שנהוג בתקציבים של המדינה. "יחד עם זאת", הוספיה נופלד, "צריך להזכיר כי מדובר בכספים ציבוריים, ולכן אפשר להעבירם לשידור גם בערוצים אחרים".

חן הסכים כי לא תהיה בעיה לשדר את המהדורה במקביל בכבלים ובערוץ הייעודי.

הוועדה אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה להאריך את הוראת השעה לשנה, עד 31 בדצמבר 2012.

שאמה-הכהן הבהיר כי במסגרת הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, תשוב הוועדה ותדון בסוגיית החדשות בערבית, ואם יתברר כי יש צורך לבצע שינויים - הם יבוצעו.