נאסר על קופ"ח כללית לספק ביטוח סיעודי קבוצתי לחדשים

תגובת קופ"ח כללית: "אנו במגעים עם האוצר לקראת פרסום המכרז. אנו מאמינים שהנושא יבוא לידי סיום עד למועד המתוכנן - בתחילת 2012"

קופת החולים הגדולה ביותר בישראל אינה רשאית לספק לחבריה החדשים את הכיסוי הקבוצתי למקרה סיעוד - דבר אשר מקשה על הצטרפות חברים חדשים לקופה. ל"גלובס" נודע כי משום ששירותי בריאות כללית מתעכבת בהוצאת מכרז הביטוח הסיעודי הגדול לחבריה, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר אסר על הקופה וחברת הביטוח המספקת לה שירות זה, למכור החל מ-1 באוגוסט את הביטוח הסיעודי של הקופה למבוטחים חדשים.

זאת, כך טוענים באוצר, משום שהכללית, בניהול אלי דפס, לא עמדה באבני דרך שקבעה בעצמה לגבי התקדמות המכרז עליו סוכם בין האוצר לקופה כבר לפני כמה שנים. מקורות יודעי דבר מציינים שבימים אלה יש מגעים מתקדמים בין הכללית והאוצר במטרה להגיע להסכמות

"כיוון שהכללית, נכון למועד מכתב זה, טרם סיימה לבצע את הדרוש לפרסום מכרז ולהשלמתו בבחירת מבטח, אנו סבורים כי ההחלטה לאפשר את הפעלת התוכנית למבוטחים קיימים ולאסור צירוף מבוטחים חדשים החל מה-31 בינואר 2011 הינה החלטה מידתית וסבירה", מציינים באוצר במכתב חריף ששלחו לאחרונה ושהגיע לידי "גלובס". באוצר מוסיפים כי "מתן ההיתר להמשך הפעלת התוכנית במתכונתה הנוכחית, בעייתי".

בסביבת לשכת הממונה על הביטוח מציינים כי "תוכנית הביטוח הסיעודי הקיימת של הכללית היא בעייתית" ומוסיפים שהם חוששים גם לגבי המבוטחים הקיימים בביטוח הסיעודי של הקופה. לגביהם, הם אומרים, "הפסקת הביטוח הקיים חמורה מהמשך קיומו". לפי שעה באוצר מאריכים את ההיתר להמשך הביטוח הסיעודי למבוטחים הקיימים עד 1 בינואר 2012.

הממונה פרופ' עודד שריג מציין במכתבו כי המועדים האמורים נקבעו בעבר לאור התחייבויות הכללית לשורת צעדים ובהם יציאה למכרז לבחירת המבטח הסיעודי של הקופה עד 1 באוגוסט השנה - דבר שלא קרה. באוצר מבהירים שמדובר במגבלה זמנית שתוסר בתלות בהתנהלותה של הכללית ועם השלמת ההליך המכרזי.

מנגד, בכללית רואים בצעד זה כצעד לא מידתי וחריף מדי. מהמכתב עולה שבקופה טענו שהצעד שבו נקט האוצר מהווה חסם מהותי להצטרפות חברים חדשים לכללית, משום שאינם יכולים להצטרף לביטוח הסיעודי של הקופה. כמו כן, בכללית הביעו חשש כי הוראת האוצר מהווה פגיעה בחוסנה האקטוארי של התוכנית הסיעודית לחברי הקופה. נדגיש כי הוראת האוצר רלבנטית גם לגבי חברי הקופה הקיימים שלא בוטחו עד כה בביטוח הסיעודי של הקופה, ומעוניינים להצטרף אליו כעת.

מהכללית נמסר: "הכללית במגעים עם האוצר לקראת פרסום המכרז. אנו מאמינים שהנושא יבוא לידי סיום עד למועד המתוכנן - בתחילת 2012".

הביטוח הסיעודי של חברי הכללית נעשה זה שנים בחברת הביטוח דקלה, שנמצאת בבעלותה המלאה של קבוצת הביטוח הראל. בעבר דקלה הייתה בבעלות משותפת של הראל (65%) והכללית (35%), כשהשינוי במבנה הבעלות שבה נעשה אגב המכרז. הביטוח הסיעודי של הכללית הוא הגדול בישראל. לקופה יש כ-3.8 מיליון חברים, מתוכם כ-1.9 מיליון חברים מחזיקים בביטוח סיעודי.