הצרות של GMF עוברות לידי מחזיקי האג"ח

שנה וחצי לאחר הסדר חוב שביצעה חברת המימון GMF מול מחזיקי האג"ח שלה, צפויים הללו להפוך בקרוב לבעלי השליטה בחברה

שנה וחצי לאחר הסדר חוב שביצעה חברת המימון GMF מול מחזיקי האג"ח שלה, צפויים הללו להפוך בקרוב לבעלי השליטה בחברה. לפני כמה ימים דיווחה חברת המימון, שבשליטת קרן RP של רפי ברבר (המחזיקה ב-63% מהמניות) ופועלים אי.בי.אי (36% מההון), כי הלוואה אחת מתוך חמש שנותרו לה לגבות, מחברת SAKARAS, לא תוחזר במלואה.

מדובר בהלוואה בסך 5 מיליון דולר (שכבר תפחה ל-6 מיליון דולר) שניתנה לחברה רוסית בתחום המחשוב, כחלק מקונסורציום מלווים שהעמידו לה מימון בהיקף של 30 מיליון דולר. אחד התשלומים, בסך 750 אלף דולר, היה אמור להיות משולם בסוף אוגוסט, אולם SAKARAS הודיעה כאמור כי לא תעמוד בו ו-GMF דורשת ממנה כעת פירעון מיידי.

GMF, שבניהול ג'רי מנדל, ואשר בדירקטוריון שלה יושב לו סילבר, גייסה אג"ח בהיקף של כ-90 מיליון שקל בתחילת 2007. את תמורת ההנפקה השקיעה בעשר הלוואות שונות, שחמש מתוכן נפרעו במלואן עד סוף 2008. מספר הלוואות נוספות נפרעו באופן חלקי. במקביל, בוצע תשלום הקרן הראשון לבעלי האג"ח, אולם התשלום השני, שהיה אמור להיות משולם ביוני 2009, לא שולם עקב אי עמידה של חלק מהלווים בפירעון ההלוואות מ-GMF, והיא נאלצה לפעול להשגת הסדר חוב.

בהסדר נקבע הין היתר, כי בעלי המניות ב-GMF יעמידו לחברה ערבות של 25 מיליון שקל, שתפחת כנגד התשלומים שישולמו לבעלי האג"ח. עוד נקבע, כי לחברה יינתנו שנתיים לגבות את החובות ולעמוד בתשלומי האג"ח, כשבסופן יעברו כל מניותיה לידי מחזיקי האג"ח.

גורם בחברה התייחס היום למחיר בו נסחרת האג"ח של GMF - כ-30 אגורות - ואמר ל"גלובס" כי "כל משקיע שקנה איגרות חוב בהנפקה, יקבל עד סוף השנה את סכום ההשקעה שלו, כולל מימוש ערבויות הבעלים. ביחס לכל קרן מזנין אחרת, המשקיעים צריכים להיות מאוד מרוצים".

מאז ההסדר, גבתה ושילמה GMF למחזיקי האג"ח שלה מעל 21 מיליון שקל, אולם סיכוי קלוש שהחברה תצליח לגבות את יתרת ההלוואות שטרם הוחזרו, ולכן בתום השנה יעברו מניותיה לידי נאמן האג"ח. או אז יצטרכו בעלי האג"ח, שיתרת החוב כלפיהם עומדת על 36 מיליון שקל, לממש את הנכסים הקיימים (ההלוואות מובטחות בשעבודים) או לחתום על הסכמי מימון חדשים מול נוטלי ההלוואות.

בינתיים, את תוצאות GMF ממשיכה ללוות הערת "עסק חי" עקב הפסד של 2.4 מיליון דולר במחצית 2011, גירעון של כ-7 מיליון דולר בהון וגירעון בהון החוזר בסך 9 מיליון דולר. ההפסד נגרם ברובו מרישום חשבונאי של הריבית האפקטיבית בהסדר, בגובה 49%.

כמו כן, במהלך תקופת הדוח המשיכה החברה להפריש לחובות מסופקים: במחצית היא הפרישה 360 אלף דולר (לעומת 947 אלף דולר במחצית המקבילה), לאחר הפרשה של כ-1.5 מיליון דולר ב-2010 כולה.