פישר מזהיר: "השלכות פגיעה בסחר עם טורקיה - חמורות"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל: "טורקיה היא הכלכלה הגדולה באזור והיא גדלה במהירות; היא מתחילה להיות המדינה הכי יצרנית באירופה" ■ "כלכלת פלסטין רחוקה ממיצוי הפוטנציאל שלה; היא יכולה לצמוח ב-15%"

על רקע המשבר עם טורקיה הזהיר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כי התערערות היחסים בין שתי המדינות עלול לפגוע בישראל. "טורקיה היא שותפת סחר משמעותית של ישראל, וההשלכות של פגיעה בסחר עם טורקיה יהיו חמורות מבחינתנו", אמר היום פישר בוועידה לשיתוף פעולה אזורי בראשות המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, בתל אביב.

פישר הדגיש, שכיום כלכלת ישראל אומנם גדולה מזו של רוב הכלכלות השכנות לה, אולם טורקיה, עם תוצר של מעל 700 מיליארד דולר, הנה הכלכלה הגדולה באזור והיא מתקרבת להיות כלכלה גדולה גם במושגים עולמיים. "וטורקיה בונה מחדש את מעמדה כגורם מרכזי בסחר האזורי, הן מול מדינות אסיה, הן מול אירופה והן במזרח התיכון", הבהיר הנגיד.

"טורקיה היא הכלכלה הגדולה באזור והיא גדלה במהירות; היא מתחילה להיות המדינה הכי יצרנית באירופה", הוסיף פישר, כאשר דברים אלה נאמרים בימים שבהם יחסי ישראל-טורקיה הידרדרו עקב פרסום דו"ח פאלמר וישנו חשש לעתיד הסחר בין שתי המדינות.

לקראת ההכרזה על מדינה פלסטינית עצמאית באו"ם בסוף החודש, התייחס פישר לפוטנציאל של כלכלת פלסטין: "הכלכלה הפלסטינית מאוד רחוקה מאיפה שהיא יכולה להיות במצב של שלום מלא בין ישראל לפלסטינים. יש שם כלכלה מתוחכמת והנהגה מתוחכמת ואין סיבה שהכלכלה הזו לא תגדל ב-15% לשנה". לדבריו, ליחסי הסחר בין ישראל לפלסטינאים אין חשיבות רבה מבחינה מאקרו כלכלית עבור המשק הישראלי. עם זאת, יש לסחר בין שתי המדינות חשיבות פוליטית רבה.

"הכלכלה הפלסטינית רחוקה מאוד ממיצוי הפוטנציאל שיכול להיות לה בתנאים של שלום. פועלים בה קובעי מדיניות ואנשי עסקים מתוחכמים שיכולים לנצל את ההזדמנויות שיקרו בדרכם לטובת הכלכלה הפלסטינית. בתנאים של שלום הכלכלה הפלסטינית תוכל לצמוח בשיעורים גבוהים למדי - היות ורמת התוצר לנפש שלה מאוד נמוכה. לצמיחה מהירה של המשק הפלסטיני תהיה השפעה, גם אם לא משמעותית, על כלכלת ישראל, והשפעה חשובה מאוד על מערכות היחסים בין ישראל לפלסטינים", אמר פישר.

הנגיד שלח מסר ברור לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסוגיה הפלסטינית: חזון "השלום הכלכלי" לעולם לא יוכל להחליף את השלום המדיני. "אני לא מאמין שיחסי כלכלה מחליפים יחסי פוליטיקה; זה לא נכון, ושמעתי טיעונים כאלה גם באפריקה. אסור שנשלה את עצמנו. יחסים פוליטיים שיהיו להם גם בסיס כלכלי יהיו יציבים יותר", אמר.

הכנס, ביוזמת המשרד לשיתוף פעולה אזורי, עוסק בנושא "יחסים כלכליים כגורם לשגשוג ויציבות" ונערך במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס שבאומו התייחס לסוגיית ההכרזה על מדינה פלסטינית באו"ם ואמר: "לישראל אין סיכוי באו"ם בשאלת ההכרזה על הקמת מדינה פלסטינית, אך כל עוד האו"ם אינו מצליח למנוע מאיראן להטיל איום - מדובר בהצהרה בלבד".

פרס הוסיף שישראל תומכת עקרונית בהקמת מדינה פלסטינית. "אנו הצהרנו כבר שאנו בעד הקמת מדינה פלסטינית. איננו רוצים לשלוט בעם אחר, לא נולדנו שליטים, מספיק קשה לשלוט בעצמינו ולא נרצה לשלוט בעם נוסף. יש לכך הסכמה מקיר לקיר", אמר הנשיא.

"לישראל אין למעשה סיכוי בזירת האו"ם. מה שצריך וניתן לעשות הוא לגבש חבילה שתאפשר לצדדים לפתוח במו"מ. יש לבצע את המו"מ בדלתיים סגורות כיוון שבפומביות לא נצליח", הוסיף.