הראל, פסגות וזלקינד ירכשו מקבצי דיור בארה"ב

תמורת 1.2 מיליארד שקל ■ הגופים המוסדיים יצטרפו לאלקו בעסקה לרכישת פורטפוליו נכסי מגורים בדרום מזרח ארה"ב ■ ייתכן שמשקיע נוסף יצטרף למהלך

הגופים המוסדיים ממשיכים להוציא כספים לחו"ל לרכישת נדל"ן מניב, כחלק ממאמץ לגיוון גיאוגרפי ונכסי בתיקי השקעות העמיתים שלהם, תוך ניצול רמות המחירים בעולם. הפעם מדובר בקבוצת הביטוח הראל ובבית ההשקעות פסגות, שחוברים לחברת אלקו לנדמארק (Elco Landmark Residential), מקבוצת אלקו של גרשון זלקינד, לצורך רכישת פורטפוליו נכסי מגורים בדרום-מזרח ארה"ב, בהיקף כולל של כ-338.5 מיליון דולר (כ-1.23 מיליארד שקל).

לפי שעה הצדדים נמצאים בשלב בחינת העסקה, והיא טרם "הבשילה לכדי הסכם מחייב, ולכן אין כל ודאות לגבי השלמתה". המתווה הנרקם כולל השקעה של הראל בהיקף של עד 49% מהעסקה, ושל פסגות בהשקעה בהיקף של 20%.

מדובר בעסקה לרכישת מקבצי דיור multi-family, הכוללים 5,600 יחידות דיור. אלקו לנדמארק צפויה להחזיק בכ-20% עד 31% מההשקעה הכוללת. לא מן הנמנע כי משקיע נוסף יצטרף - זר או מוסדי מקומי אחר - שייקח על עצמו חלק מהנתח של אלקו.

לפני כחודש דיווחה אלקו לבורסה על העסקה הנרקמת, וציינה כי היא תמומן בין היתר גם באמצעות הלוואת נון-ריקורס ממוסדות פיננסיים אמריקניים, בשיעור של כ-65% מסך היקף ההשקעה.

אלקו לנדמארק תנהל את ההשקעה המשותפת, ואילו הראל ופסגות צפויות להיות משקיעות פיננסיות, אם העסקה תושלם. אלקו לנדמארק רזידנשיאל (ELR) הוקמה ב-2008 במטרה לפעול בשוק הנדל"ן האמריקני, ולאתר בו הזדמנויות שנוצרו בעקבות משבר הסאב-פריים. עיקר פעילות החברה הנו באיתור מקבצי דיור בדרום-מזרח ארה"ב והשבחתם, והיא מנהלת אותם למגורים לתקופת שכירות של שנה בכל פעם.

אלקו תהפוך לגורם משמעותי בארה"ב

ELR הודיעה לפני כמה שבועות כי כבר חתמה על הסכם מחייב בדבר העסקה האמורה - שאליה עשויות להיכנס הראל ופסגות - מול המוכרת, Colonial Properties Trust, והיא צפויה להיסגר עד סוף 2011. עסקה זו תסייע לאלקו להפוך לגורם משמעותי בתחום הדיור בארה"ב, עם החזקה של כ-15 אלף יחידות דיור (בבעלות מלאה או חלקית) וניהול של 20 אלף יחידות, רובן בטקסס, פלורידה וג'ורג'יה.

מבחינת הראל מדובר בצעד נוסף בשרשרת עסקאות נדל"ן בכלכלות של מדינות מערביות הנמצאות בקשיים. באחרונה דווח כי הראל וכלל ביטוח חברו לרכישת בניין משרדים בלונדון, וקודם לכן היא ביצעה עסקאות במדינות ניו-ג'רזי וניו-יורק.

בעבר הרחוק יותר ביצעה החברה עם כלל שתי עסקאות משותפות בלונדון (בדצמבר 2010 ובמאי 2009). כמו כן חברה הראל גם למנורה, לרכישת בניין אחר בבריטניה, בשלהי 2009.

גדי בן חיים, מנהל תחום השקעות נדל"ן בקבוצת הראל, אמר לאחרונה בנושא זה (ובהקשר של עסקה אחרת), כי "מדיניותנו היא להמשיך להקצות משאבים להגדלת רכיב הנדל"ן בתיק ולרכוש נכסים בארץ ובשווקים בוגרים בחו"ל".

מבחינת פסגות, שאת השקעות הגמל שלה מנהל שלומי ברכה, מדובר בצעד ראשון בדרך שהעידה שתפנה בה: רכישות נדל"ן בחו"ל. בית ההשקעות ימשיך במימוש תוכניתו, והוא צפוי להמשיך בעסקאות נדל"ן בחו"ל בעתיד הנראה לעין.