אזהרה מפסגות: "תשמרו תחמושת, הירידות עוד לא נגמרו"

שלומי ברכה מפסגות לא מצטרף לאופטימיות של כמה מעמיתיו: "להגיד שבגלל שבאוגוסט היו ירידות שערים, ספטמבר יהיה טוב - זה פשוט לא נכון, כי הגורמים לירידות לא מאחורינו" ■ "עד שלא יהיה פתרון פוליטי, לא יצליחו לפתור את הבעיות באירופה"

בניגוד לכמה מנהלי השקעות בכירים, שנשמעים אופטימיים לגבי מצב השווקים חרף הירידות החדות בחודש האחרון, שלומי ברכה, מנהל ההשקעות של קופות הגמל של פסגות, נשמע אחרת. "להגיד שבגלל שבאוגוסט היו ירידות שערים, ספטמבר יהיה טוב - זה פשוט לא נכון, כי הגורמים לירידות לא מאחורינו", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

עוד לא עבר שבוע מתחילת חודש ספטמבר (שסטטיסטית תמיד היה החודש הגרוע ביותר בבורסות בעולם), והשווקים נופלים: באירופה וארה"ב המדדים כבר איבדו יותר מ-3%, ובתל אביב נרשמו ירידות של יותר מ-4% (צניחה של כ-13.5% בחודש האחרון).

גורמים גלובליים

ברכה, המנהל את ההשקעות של חברת קופות הגמל הגדולה בישראל (48 מיליארד שקל), מסביר כי ירידות השערים נובעות משלושה גורמים מרכזיים, כולם גלובליים.

"יש כמה תופעות מטרידות בעולם", הוא אומר. "בראש ובראשונה מטריד המצב באירופה. כבר חודשיים מדברים שם על תוכנית חילוץ, שאמורה הייתה לטפל בחוב של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד, ת' ק'), ואנחנו מבינים היום ששום דבר לא קרה בגלל בעיות פוליטיות קשות. גם כשכבר נמצא פתרון, שיכול היה להקל את משבר החובות, לא מצליחים ליישם אותו. עד שלא יהיה פתרון פוליטי, שגם יאפשר לטפל במשבר החובות באירופה, וגם תהיה שם מדיניות מוניטרית אחידה - לא יצליחו לפתור את הבעיות באירופה".

בארה"ב פורסמו לפני מספר ימים נתונים חלשים על שוק העבודה, שלפיהם לא נוצרו משרות חדשות בחודש אוגוסט. אך ברכה מתרגש פחות מנתון זה, שהיווה טריגר משמעותי לגל הירידות האחרון. "לא הייתי נצמד לנתון המשרות, כי הוא מאד תנודתי. אני עדיין לא בטוח שארה"ב הולכת למיתון, שעליו כולם מדברים".

הגורם השלישי לירידות השערים החדות, לדעת ברכה, הוא השווקים המתעוררים. "מתחילים לראות האטה בצמיחה ובעיות מקומיות של משקים מתעוררים, שהיו מנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית בשנים האחרונות".

כדוגמה הוא מביא את ברזיל: "ניתן לראות שמורידים בברזיל ריבית, וזה מעיד על האופן שבו המקומיים תופסים את הכלכלה שלהם. הם כנראה מזהים האטה שלא רואים מבחוץ".

בהקשר זה ברכה מציין מדינה נוספת. "באחרונה יש גם בסין לא מעט סימנים, שמעידים על שיעורי צמיחה יותר נמוכים. אם כי אני חייב להסתייג ולומר שקשה לנתח את הנתונים משם, כי הרבה פעמים הם לא שקופים ומוטים כתוצאה מאינטרסים".

גורמים מקומיים

לצד הגורמים הגלובליים ברכה מציין גורמים מקומיים, שתרמו את חלקם לירידות החדות במדדים - המחאה החברתית המתמשכת, החשש מהכרזת מדינה פלסטינית הצפויה בסוף החודש, המתיחות הביטחונית בדרום בשבוע שעבר, ובימים האחרונים ניתן להוסיף גם את הידרדרות היחסים עם טורקיה.

את השפעת הגורמים הללו ברכה מבקש לסייג. "אם ירידות השערים המקומיות היו באות על רקע שוקי מניות טובים - המצב מול טורקיה והחשש מהכרזת המדינה הפלסטינית, היו משפיעים בשוליים. כבר ראינו איך בשבוע שנפלו טילים בדרום, השווקים תיקנו".

לדברי ברכה, "בניגוד למה שאחרים חושבים, מה שבאמת משפיע על השווקים הוא פגישת הפדרל ריזרב בסוף החודש, שבה מצפים לראות מה יוחלט לגבי תוכנית ההרחבה הכמותית - 3QE, וצעדים נוספים. עד אותו מועד, השווקים ימשיכו להתנהג בעצבנות, עם נטייה לירידות שערים".

- עד לאיזו רמה השווקים יכולים לרדת?

"כששווקים מתחילים להתנהג כמו שהם עכשיו, לניתוחים טכניים יש משמעות. למשל, אם מדד ה-500 S&P עצר בפעם האחרונה ברמה של 1,120 נקודות, וכעת הוא ב-1,175 נקודות - אז סביר להניח שהשוק ילך לבחון את הרמות הנמוכות שאליהן הגיע לפני שבועיים, כלומר ירד ב-5%".

- אז מה אתה ממליץ לעשות עם הכסף?

"במקום מי שנמצא בהחזקות שהן לטווח ארוך, אשר מתאימות לרמת הסיכון שלו, לא הייתי פועל כעת. מי שמחפש יותר הזדמנויות לטווח קצר, אני חשוב שיעשה בשכל אם ישמור לעצמו תחמושת לעתיד הקרוב, כי עוד לא נגמרו הירידות".