טורקיה מגרשת את כל הסגל הדיפלומטי הישראלי הבכיר

על המהלך הודיע שר החוץ הטורקי ■ כעת יישארו בנציגות הישראלית באנקרה רק אישים דיפלומטיים בעלי דרגה זוטרה

שלושה ימים אחרי שטורקיה הודיעה על החלטתה לצמצם את קשריה עם ישראל ולנהל בין המדינות יחסים בדרג דיפלומטי זוטר, זומנה הערב (ב') סגנית השגריר הישראלי באנקרה, אלה אפק, למשרד החוץ המקומי, שם נמסר לה באופן רשמי כי היא ויתר הצוות הדיפלומטי הבכיר שם, ובו גם נספח צה"ל, מגורשים מטורקיה ועליהם לעזוב את שטחה תוך שתי יממות.

השגריר עצמו, גבי לוי, שוהה בישראל כבר זמן מה לרגל חופשת הפרישה שלו, ומשום שבמשרד החוץ העדיפו להימנע מתמונות מביכות של השגריר מגורש מטורקיה. כעת יישארו בנציגות הישראלית באנקרה רק אישים דיפלומטיים בעלי דרגת מזכיר שלישי ומטה - פקידים זוטרים באופן יחסי.

על המהלך הודיע שר החוץ הטורקי, אהמט דבוטאולו, במסיבת העיתונאים הדרמטית שערך ביום שישי האחרון - אולם שבוע העבודה בטורקיה החל רק היום, ולכן לא ננקט עד כה כל צעד בנושא.

במקביל לגירוש אנשי צוות השגרירות הישראלית, יעזבו גם הפקידים בשגרירות הטורקית בתל אביב את המקום עד ליום רביעי - ואת היחסים הדלים בין המדינות ינהל גם כן פקיד בעל דרגה זוטרה של מזכיר שלישי.

לעומת המהלך הדיפלומטי, מיהר אחר הצהריים שר החוץ של טורקיה אל מצלמות הטלוויזיה ובישר כי למרות חבילת העיצומים שהטילה ארצו על ישראל - בכוונתם לשמר את יחסי המסחר עמה כפי שהיו. הודעה זו באה, ככל הנראה, על רקע הדיווחים על מסכת השפלות שעברו תיירים טורקיים בנמל התעופה בן-גוריון, ועל טענות מבקרים ישראלים בטורקיה על בדיקות פולשניות ומביכות שנעשו להם במכוון, על ידי אנשי נמל התעופה "אתאטורק".

אתמול דווח על כך שצעד של הסלמה נוספת בין שתי המדינות עומד על הפרק: ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, מתכוון לבקר בעזה כבר במהלך השבוע הבא, ובכך לשבור את המצור על הרצועה. בעבר דווח מספר פעמים כי בכוונת ארדואן לבקר ברצועה, אך הביקור נמנע לבסוף או נדחה למועד לא ידוע. כעת, כאמור, צפוי ככל הנראה ראש הממשלה הטורקי לממש את כוונתו, זאת על רקע המשבר הדיפלומטי החמור בין שתי המדינות ולקראת ההכרזה הפלסטינית על עצמאות בעצרת הכללית של האו"ם.