"הודעת ארדואן מחקה 15 מיליארד שקל בת"א - והירידות לא מוגזמות"

כלל פיננסים מנתח ההשלכות הכלכליות של משבר טורקיה: הדלק, המזון, התרופות והמכוניות יתייקרו ■ "אנשים לא מבינים את המחיר, תהיה פגיעה גם בפנסיה"

לאחר ניתוק היחסים החלקי - מגיע שלב הניתוחים: אמיר כהנוביץ', כלכלן המאקרו הראשי של כלל פיננסים, מעריך כי הודעת טורקיה על ניתוק היחסים המסחריים והצבאיים עם ישראל תגרור פגיעה קשה בכלכלה הישראלית. ההשלכות: כולם ייפגעו - ממשקי הבית דרך הנופשים ועד המשקיעים.

"משפחת ישראלית ממוצעת תפסיד 1,000 שקל בשנה מניתוק קשרים מלא עם טורקיה", כותב כהנוביץ'. "שוק ההון לא הגזים", הוסיף בהתייחסו לנפילות החדות היום (ג') בבורסה.

ישראל מייצאת לטורקיה סחורות ושירותים בכ-1.3 דולר בשנה ומייבאת סחורות ושירותים בכמעט 4 מיליארד דולר. משרד התמ"ת הגיב היום להודעת טורקיה על ניתוק היחסים המסחריים ואמר כי לטורקים יש יותר מה להפסיד מאשר לישראל. "הסחר עם טורקיה הינו לטובת הטורקים בסכומים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה עמד הגרעון המסחרי עמם על 267 מיליון דולר", נכתב בהודעת התמ"ת.

יש לציין כי טורקיה הבהירה אחר הצהריים כי ניתוק היחסים לא יחול על חברות פרטיות אלא רק על הקשרים הכלכליים הצבאיים, כך שמדובר בביטול עסקאות בהיקף קטן יותר. עם זאת, כהנוביץ' מנתח את השלכות ניתוק יחסים כלכליים מלא עם טורקיה, תרחיש שעלול לקרות בעתיד אם המשבר בין המדינות יחריף.

"משקיעים זרים יוצאים מישראל והשקל נפל מול כל המטבעות בעולם, מה שיגרום לעליות מחירים מקומיות במוצרי יבוא, ביניהם דלק, תרופות, מזון, ורכבים; או במילים אחרות: הפסד ריאלי למשקיעים ולצרכנים", כותב כהנוביץ'. "התגובה של השוק הייתה סבירה ולא מוגזמת ולמען האמת עוד לפני ההבהרה הוא לא תמחר ניתוק קשרים מלא עם טורקיה".

כהנוביץ' מפרט גם את "רשימת המפסידים" מניתוק קשרים כלכליים עם טורקיה: המשקיעים, החוסכים לפנסיה, הצרכנים ומשקי הבית. אגב, כלל פיננסים אומד את הנזקים היום בבורסה במחיקה של 11 מיליארד שקל במונחי שווי שוק במניות ו-4 מיליארד שקל באג"ח, קרי נזק כולל של 15 מיליארד שקל ביום אחד, במונחי שווי שוק כמובן.

"טורקיה היא לא רק שותפת סחר משמעותית שישראל מייצאת אליה, אלא גם פונקציה אזורית חשובה", הוא מדגיש. "ההשפעות מורכבות, מקיפות תחומים רבים ונראה שאינן בהכרח אינטואיטיביות, לא לציבור הישראלי ולא לטורקי שלא מבינים את המחיר".