נורסטאר של כצמן מופסדת 500 מ' ש' מהשקעתה באורמת

שווי מניות אורמת שבידי החברה התכווץ במחצית הראשונה של השנה ב-146 מיליון שקל ■ כיום מחזיקה נורסטאר בכ-15.2% מהונה של אורמת

חיים כצמן ודורי סגל ממשיכים להקיז הפסדים, על הנייר בינתיים, מהשקעתם בחברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת תעשיות. מדוחות נורסטאר (גזית אינק. לשעבר) שבשליטת השניים, שפורסמו בשבוע שעבר, עולה כי שווי מניות אורמת שבידי החברה התכווץ במחצית הראשונה של השנה ב-146 מיליון שקל. כיום מחזיקה נורסטאר בכ-15.2% מהונה של אורמת, לצד היותה החברה האם של ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב.

שווי השוק של מניות אורמת שבידי נורסטאר עמד בסוף חודש יוני על 403 מיליון שקל - 55% פחות מעלות ההשקעה בהן, שעומדת על כ-912 מיליון שקל, קרי הפסד "על הנייר" של יותר מחצי מיליארד שקל. יש לציין, כי במהלך 2009 מכרה נורסטאר בהפסד ניכר כ-4% ממניות אורמת תמורת יותר מ-100 מיליון שקל.

מצב השווקים הנוכחי צפוי להמשיך ולפגוע בשווי ההחזקה של נורסטאר באורמת, הנמצאת בשליטת יהודית ויהודה ברוניצקי, גם ברבעון הנוכחי. מסוף יוני ועד היום איבדה מניית אורמת כ-16% מערכה, ובתרגום לשווי החזקותיה של נורסטאר - הפסד של כ-64 מיליון שקל נוספים.

שווי השוק של אורמת כיום הוא כ-2.2 מיליארד שקל - דומה לשוויה באמצע 2005. מתחילת השנה השילה מנייתה כ-38% משוויה, לאחר שאת 2010 סיכמה בירידה של כ-12%.

ארבע שנים חלפו מאז ניצת מאבק השליטה באורמת, שבדיעבד גרם נזק לכל המעורבים בו. ביוני 2007 רכשה גזית אינק כ-12% ממניות אורמת והגדילה בהדרגה את החזקותיה בחברה עד כמעט 20%, בהשקעה של כ-1.2 מיליארד שקל בסך הכל.

במסגרת מאבק השליטה רווי היצרים הגיבו המייסדים ובעלי השליטה, בני הזוג ברוניצקי, ברכישת ענק משלהם. הם הגדילו את חלקם באורמת ב-7% תמורת כ-600 מיליון שקל, שמקורם בהלוואה מבנק הפועלים.

הצניחה במניית אורמת מכאיבה לנורסטאר, אך משמעותית הרבה יותר לברוניצקים, שביצעו את רכישותיהם כשהמניה נסקה למחיר של 62 שקל. הם אמנם הבטיחו את המשך שליטתם בחברה, עם החזקה של 35% באורמת, אך החוב הכבד דוחף אותם לחפש פתרון מימוני ואף לוותר על מניות השליטה במפעל חייהם.

גזית גלוב מגייסת

ובגזרת הנדל"ן: החברה הבת גזית גלוב השלימה אתמול גיוס אג"ח בהיקף כולל של כ-450 מיליון שקל, באמצעות הנפקת סדרה חדשה, יא'. הריבית השנתית על הסדרה צמודת המדד עומדת על 5.35%, במח"מ של כ-8.5 שנים. תמורת ההנפקה תשמש את גזית גלוב להקטנת יתרות האשראי ולפעילותה השוטפת.

גזית גלוב מחזיקה ומנהלת 665 נכסים מניבים על שטח בנוי להשכרה של כ-7 מיליון מ"ר ביותר מ-20 מדינות ברחבי העולם. בדוחות הרבעון השני שלה הציגה זינוק של קרוב ל-70% ברווח הנקי ל-251 מיליון שקל, בזכות שערוכי נדל"ן בהיקף 651 מיליון שקל.

חברת נדל"ן מניב נוספת שהשלימה אתמול גיוס אג"ח, באמצעות הרחבת סדרה קיימת, היא אלוני חץ, שחלק משמעותי מפעילותה הוא השקעה בחברות מקבוצת גזית גלוב. החברה שבשליטת נתן חץ ומשפחת ורטהיים גייסה כ-330 מיליון שקל, בריבית שנתית של 3.92% ובמח"מ של 3.65 שנים.