"טורקים רבים מבינים שארדואן כפוי טובה, צבוע וחסר כבוד"

פיני אוסט שירת במילואים ב-1999 ביחידת החילוץ וההצלה שנשלחה לטורקיה, כיום הוא מנהל קשרי סחר ענפים עם הטורקים ■ "אני מוצף בימים האחרונים באימיילים, סמסים וטלפונים מטורקים, הדאגה שלהם פורצת גבולות הרבה מעבר ליחסי טורקיה-ישראל"

ב-19 באוגוסט 1999 רעדה האדמה באיזמיט, טורקיה. כ-17 אלף אזרחים, חיילים ותיירים נהרגו באחד מאסונות הטבע הנוראים שהעולם ידע במאה הקודמת. למחרת היום, כבר נחתו באיסטנבול משלחות חילוץ של צה"ל, במטרה לסייע ולעזור בהצלת חיים.

שלום שמי, פיני אוסט, בן 43, אזרח ישראלי גאה. אני לא פעיל פוליטי ולא פועל בשם של גורם ציבורי כלשהו. מעולם לא פניתי לגורם מדיני או פוליטי בישראל ובעולם, אבל ברור לי שהפעם, על רקע התנהלות ממשלת טורקיה בראשות ארדואן, יש טעם להזכיר למנהיגים הטורקים כפויי הטובה, ובעיקר לעמם, שהיה גם צד אחר.

כחייל מילואים ביחידת החילוץ וההצלה הצבאית, הייתי חבר במשלחת הישראלית שהגיעה לטורקיה מיד עם היוודע גודל האסון. המשלחת מנתה מאות חיילים, מחלצים, צוותי רפואה ופסיכולוגים. עם הגעתנו, התחלנו לפעול לחילוצם של חיילים בבסיסי הצבא הטורקי וחילוץ אזרחים שנפגעו ואיבדו את יקיריהם.

מדינת ישראל נרתמה לסייע לעם הטורקי בידידות, באנושיות ובכוונה טהורה. ישראל פעלה בהצלחה רבה לצד משלחות מצרפת, מאנגליה ומארה"ב. הגענו לסייע לידידים, שנקלעו לצרה.

אלא שאותו צה"ל, שהיה לצד העם הטורקי בשעתו הקשה ביותר, הוא אותו צבא שמנהיגי טורקיה דאגו להציגו לאחרונה בתכניות הטלוויזיה טרם אירועי המשט, כצבא ההורג ילדים ואזרחים חפים מפשע. אלה הקוראים לעצמם מנהיגים, ניסו במכוון לייצר מציאות שתפגע בדימוי הישראלי.

העם הטורקי, המתמודד עם טרור כורדי ופועל באופן אגרסיבי למגר אותו, אמור להכיר ולהעריך את הקושי בפעילות צבאית נגד טרור הפועל במכוון בתוך תאי שטח אזרחיים. הוא גם אמור להבין עד כמה צה"ל צבא הומני, ולהניח שאף שהינו כזה - צה"ל אינו חסין מתקלות וטעויות.

ישראל היא מדינה דמוקרטית והומנית, המתמודדת עם סכסוך קשה ומתמשך. בניגוד לשכנותיה, היא אינה קוטלת את אזרחיה כשאלה יוצאים להפגין. מעניין שמנהיגי טורקיה לא חולמים אפילו לשלוח סיוע כשנטבחים אזרחים מוסלמים בסוריה, לוב, סודן ומצרים. במקום לנסות ולסייע בפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני, מנהיגי טורקיה בחרו דווקא ללבות את האש ודחפו ליציאתו של המשט. במקום לנסות לפזר - הם בחרו לפזר רעל.

השתלחותם של מנהיגי טורקיה נגד ישראל אינה קשורה למשט או למשבר כזה או אחר; היא קשורה לאג'נדה פונדומנטליסטית, שעלולה להחזיר את טורקיה לימים טרום אטטורק.

ממשלת טורקיה בוחרת בדרך שגויה של ניתוק יחסים עם ידידה קרובה. על כך אני בז למנהיגים הטורקים הצבועים וחסרי הכבוד, ובמקביל ובאותה מידה - חס על העם הטורקי . מהיכרותי במסחר יומיומי עם אנשי עסקים טורקיים ובביקורי הרבים בטורקיה, ברור לי שמנהיגי טורקיה הנוכחיים לא יובילו את עמם לעתיד טוב יותר.

להיפך: הם, בראשות ארדואן, יגרמו לבריחה מואצת של השכבות המשכילות, שפניהן ממילא מערבה. אנשי העסקים והספקים הטורקים שעימם אני עובד, חוששים וחרדים לעתיד מדינתם. אני מוצף בימים האחרונים באימיילים, סמסים וטלפונים של עמיתים טורקים מודאגים, מאוכזבים ותמהים. הדאגה שלהם פורצת גבולות הרבה מעבר ליחסי טורקיה-ישראל, הם יודעים שהיחס לישראל הוא רק סימן לכיוון כללי, להתקרבות לאיסלאם הקיצוני.

במקרים רבים מנצחים אינטרסים כלכליים גחמות לב מנהיגים. במצב המתוח והקשה שנוצר כאן, כולי תקווה כי זה יהיה המצב גם במקרה הזה.

* פיני אוסט, מנכ"ל חברת אורגון