עיני: לנתניהו אין חמלה; מפגינים מאיימים: נעבור לאלימות

(עדכון) - דבריהם של יו"ר ההסתדרות ושר השיכון בכנס "כלכליסט" בת"א נקטעו ע"י סטודנטים שאיימו: "ההתקפה האזרחית הבאה תהיה הרבה יותר אלימה; אתם לא יודעים מה מחכה לכם"

סטודנטים קטעו היום (ד') את נאומיהם של שר השיכון אריאל אטיאס ויו"ר ההסתדרות עופר עיני בכנס "כלכליסט" בת"א, תוך שהם מאיימים להחריף את המאבק החברתי ואף לנקוט באלימות. בכנס נאם גם שר התמ"ת שלום שמחון, שקרא לשמר את היחסים הכלכליים עם טורקיה.

"ועדת טרכטנברג תפתור את כל הבעיות. במקרה הטוב, הוועדה תציג עסקת חבילה למשק הישראלי בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים, פרט לממשלה. אחרת, ללא עסקת חבילה כזו, לא נצליח להתקדם", אמר שמחון.

לדברי שמחון, גם הכנסת, גם גורמים במשק ובהתאחדות התעשיינים ובהסתדרות העובדים צריכים להירתם למען הפיתרון הכולל למחאה בדבר יוקר המחייה. "אני לא מאמין שניתן באופן חד צדדי להגיע לשינוי בסדר היום במשק הישראלי ללא גורמים נוספים פרט לממשלה".

"אסור לנצל את המחאה כדי לחסל את התעשייה הישראלית", המשיך שמחון. "יש לנו כוונה לצמצם את יוקר המחיה בישראל, תוך התייחסות גם ליצרניות וגם לרשתות השיווק. אולם, חשוב שנשמור על התעשייה המקומית כדי שתשרת אותנו בשנים הקרובות".

שמחון התייחס למדיניות משרד התמ"ת לאור המשבר עם טורקיה, וציין כי הנחה את פקידי המשרד להמשיך "כשגרה" בעבודה השוטפת עם הצד הטורקי. "מדינת ישראל היא חלק מהמזרח התיכון. טורקיה היא המעצמה הבולטת באזור, ואנו מחויבים לשתף איתה פעולה באופן משמעותי".

שמחון סיפר כי במשרד התמ"ת פועלים כדי למנוע את "הידרדרות הסחר בין שתי המדינות", לאור העובדה שבחצי השנה האחרונה היקף הסחר עם טורקיה עלה באופן "דרמטי". "אסור לנו לתת למנגינה הזו להיפסק", הסביר שמחון.

סטודנטים הפריעו לעיני ואטיאס

בכנס נאם גם שר השיכון אריאל אטיאס, שספג צעקות ממספר סטודנטים שהגיעו למקום. הסטודנטים ישבו בקהל וכאשר אטיאס עלה לנאום הם התפרצו לעברו: "לא לפנות את חסרי הדיור מן המאהלים שיש להם מצוקות אמיתיות! יש אנשים שדורשים דיור ציבורי הוגן לכולם". הסטודנטים סיימו בזעקה: "העם דורש צדק חברתי".

אטיאס המשיך בדבריו ודיבר על מצוקת החרדים ברוח ימי המחאה החברתית: "החברה החרדית עוברת תהליכים ארוכים באופן שקט. הציבור החרדי הוא הראשון שסובל מכך שאינו גומר את החודש. לא צריך להסביר לציבור החרדי שהוא לא גומר את החודש - הוא יודע את זה".

אטיאס המשיך ואמר שהמחאה החברתית בישראל "מוצדקת", תוך שהוא מדגיש כי לא מדובר רק במחאה של מעמד הביניים, אלא גם של השכבות החלשות: "יש מיליון ישראלים שחיים מתחת לקו העוני. הם כמעט נשכחו במחאה הזו. איזה צדק חברתי זה אם נשכח השכבות החלשות. צריך לטפל בכל השכבות החלשות. אם יטפלו רק במעמד הבניים לא נוכל לרחוץ בנקיון את כפנו. אם מדברים על צדק חברתי - המיסים העקיפים הם הכי פחות צודקים. בוודאי לא חברתי. דלק , מים, חשמל, גני ילדים ועוד. אני משוכנע שאפשר אחרי המאבק הזה להגיע למקום טוב יותר. אפילו אם לא יהיה מושלם".

גם נאומו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני נקטע על ידי סטודנטים שהתפרצו לבמה. "ההסתדרות היא חלק מהבעיה של יוקר המחיה במדינת ישראל", הטיחו המפגינים בעיני. בין היתר, הם תקפו אותו על הכוונה להפריט את נמל אשדוד ושיגרו איום חריף: "ההתקפה האזרחית הבאה תהיה הרבה יותר אלימה; אתם לא יודעים מה מחכה לכם במחאה הזו".

"אין תחרות בשוק הישראלי ואנחנו משלמים את המחיר", פתח עיני את דבריו. "אנשים במדינת ישראל צריכים להתנצל כהם מרוויחים שכר בינוני. בפועל: יש לנו רק הפרטות, שוק חופשי - וכולם מרוויחים 4,000 שקל לחודש".

על המחאה החברתית אמר עיני: "הציבור אמר 'עד כאן, אני יוצא'. אבל בכל סיכוי - יש סיכון. אסור לנו להפסיד את המחאה הזו ולא לעשות שינוי, כי אחרת לא נצליח להוציא אנשים לרחוב יותר".

עיני תקף את נתניהו וציין כי "עבורו, לעשות משהו בשביל המחאה הזו, זה כמו להתגייר. אם נתניהו היה רוצה להשקיט את המחאה, יש לא מעט פתרונות בהם הוא יכול לנקוט: הפחתת מיסים, הסתת תקציבים, פתיחת מסגרת התקציב, והפתרונות עוד רבים. לממשלת נתניהו אין חמלה: לוקחים את כספי גביית היתר מהמיסים ומשתמשים בהם כדי לתרץ את הגדלת נטל המס בשנה הבאה. המנדט שניתן לפרופ' מנואל טרכטנברג והוועדה שלו אינו מספיק".