לבני: טורקיה מריחה חולשתנו; דרעי: ישראל מדינת סדום

(עדכון) - יו"ר האופוזיציה ציפי לבני: "טורקיה מבינה שארה"ב לא רואה יותר בישראל כנכס, אלא כנטל" ■ אריה דרעי: "קפיטליזם זוהי מידת סדום, וזו החברה שיש לנו כאן"

"טורקיה מריחה את חולשתה ובידודה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית, ומנצלת זאת", אמרה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, בכנס "כלכליסט 2011" שמתקיים היום (ד') בת"א, בהתייחס להתפתחויות השליליות האחרונות ביחסים הכלכליים והביטחוניים בין ישראל לטורקיה.

"טורקיה מבינה שארה"ב לא רואה יותר בישראל כנכס, אלא כנטל - ולא פועלת להפסקת בידודה בעולם, ובכך מובילה גם לבידוד ארה"ב באו"ם", תקפה לבני. "טורקיה מבינה את מערכת היחסים הזו ומגבירה את שיתוף-הפעולה עם ארה"ב באשר לאיום האיראני".

לדברי לבני, אי-נכונותה של הממשלה לשוחח על הסדר קבע עם הרשות הפלסטינית, מוביל להמשך בידודה בעולם, ועשוי בסופו של דבר לגרום לכך ש"ישראל תאבד את תמצית הקיום שלה כמדינה יהודית ודמוקרטית. טוענים ש'כולם אנטישמיים' וש'אין מה לעשות', חוץ מלדבר על הכבוד הלאומי - וזה שיח שגוי".

בהתייחסה למחאת המחירים בדבר יוקר המחייה, התייחסה לבני לדבריו של יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי ב"צעדת המיליון" בשבת האחרונה. "הם זועקים את זעקת 'הישראלים החדשים' שרוצים לחיות כאן. בשבילי, זו הייתה 'הפגנת המיליון', גם אם לא היו בה מיליון איש".

לבני התייחסה למספר פתרונות אשר לדידה צריכים להתבצע בזמן הקרוב, לטובת הקלת נטל יוקר המחייה על אזרחי ישראל, ביניהם: הורדת נטל המסים העקיפים, הגברת התערבות הממשלה במשק, ועידוד יציאה לשוק העבודה של האוכלוסיה החרדית והערבית.

"הרעיון של שוק חופשי הוא לא להצטלם ליד צ'ק בהפרטה", תקפה לבני. "אלא לראות את נתוני המאקרו מתורגמים לאיכות חיים טובה יותר עבור אזרחי ישראל". לבני ציינה כי אינה מאמינה שממשלת ישראל מסוגלת לקבל את ההחלטות הנחוצות בעת הנוכחית: "התערבות הממשלה בשוק החופשי היא בניגוד להשקפתו של נתניהו".

אריה דרעי: "ישראל הפכה למדינת סדום"

"המשנה במסכת אבות מספרת על ארבע מידות באדם - כאשר על זה שאומר 'שלי שלי ושלך שלך, אומרת המשנה כי הוא 'מידת סדום'", כך פתח את דבריו אריה דרעי, בכנס "כלכליסט 2011" שמתקיים היום (ד') בת"א.

"קפיטליזם זוהי מידת סדום, וזו החברה שיש לנו כאן: חברה שמתרגלת לאי-נתינה כשמדינה לא מתערבת. מדינת ישראל היא מדינת סדום", אמר דרעי.

דרעי הוסיף להתייחס למחאה: "האם מדינת ישראל מסוגלת להרים שני דגלים גם יחד - הביטחוני והכלכלי? לדעתי התשובה היא כן. אזרחים ממורמרים שמרגישים כי המדינה עושקת אותם, מהווים איום לא פחות ברור מהאיום הביטחוני על ישראל. החוסן החברתי גובר על החוסר המדיני-ביטחוני".

"אני מפחד מאמירתו של איציק שמולי בנוגע ל'ישראלים החדשים'", אמר דרעי. "כדי להתמודד עם יוקר המחיה, צריך להקים גוף בדומה למכון התקנים - עם תקציב מחקר ופרסום גדולים - שיפרסם על כל מוצר שנקנה תו מחיר הוגן, בהתאם להמלצת המוכרים והמשווקים. הצרכן צריך לקבל את הכוח להחליט מה לקנות".

דרעי פנה למנהיגי המחאה והפציר בהם לזעוק גם בשם השכבות החלשות: "להם אין את האנרגיות הנפשיות והכוחות הנדרשים כדי להפגין, אולם גם להם זכות לצדק חברתי, והזכות להסתכל על ילדיהם בעיניים ולהבטיח להם עתיד טוב יותר".

דרעי המשיך להתייחס למחאה, והתסיסה שהיא גרמה בקרב הציבור הישראלי בשבועות האחרונים: "אי-אפשר לעשות שלום עם אחרים, כשאנחנו נמצאים במצב של חברה כה מפולגת", אמר דרעי, שציטט גם שיחה שקיים עם רה"מ לשעבר יצחק רבין, בה אמר האחרון כי "כדי לעשות שלום עם האוייבים שלנו - יש קודם כל לעשות שלום בתוכנו".

על הצורך בהשתלבות החרדים בשוק העבודה: "אחים אנחנו וגורל אחד לכולנו. רוחות השנאה עברו, ורוחות של תיקון גדול נושבות היום", אמר דרעי. "אני קורא לכם לאמץ אליכם את החרדים, לא לפחד מהזר והאחר".

"אין אפשרות לקיים את מדינת ישראל על פי שיטת הבחירות הקיימת, שיטה של ריבוי מפלגות ואחוז חסימה נמוך - זו שיטה שמונעת את משילות הממשלה", טען דרעי, שקרא לממשלת אחדות כדי להתמודד עם הבעיות שעומדות בפני מדינת ישראל. "אנו חייבים לשנות את שיטת הבחירות כדי להגביר את יציבות הממשלה ומשילותה. ממשלות ישראל עסוקות רק בשרידות פוליטית - הן היו יכולות לזכות במקום הראשון בתוכנית 'הישרדות'", לדבריו.