בנו של פרקליט המדינה לדור - בין המתמחים שהתפטרו

לדור פסל את עצמו מעיסוק בעתירה נגד התפטרות המתמחים ■ רופא בכיר מהפריפריה על ההתנגדות לשעוני נוכחות: "אלה שרגילים לברוח מביה"ח באמצע יום העבודה, שיפסיקו ליילל"

פחות משבוע אחרי שבית הדין הארצי לעבודה קיבל את עמדת הפרקליטות לפיה התפטרות המתמחים נעשתה באופן בלתי חוקי, ל"גלובס" נודע כי אחד מבניו של פרקליט המדינה, משה לדור, רופא מתמחה בעצמו, החליט להתפטר בכל זאת, הפעם במכתב שנוסח באופן אישי.

לדור, כך נודע, חסך מעצמו מבעוד מועד את המבוכה הזאת, ופסל את עצמו מעיסוק באותה עתירה שהגישה המדינה נגד התפטרות המתמחים. למעשה, שניים מבניו הם רופאים מתמחים, וכך גם כלתו.

מי שעסק בעתירה הוא היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שגיבש חוות-דעת בעניין, והיא הוגשה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב. דובר משרד המשפטים אישר כי לדור פסל את עצמו מעיסוק בסוגייה, אולם סירב באופן טבעי להתייחס לעניין בנו.

רק לאחרונה לדור פסל את עצמו מלהכריע בסוגיית העמדתו לדין של מנכ"ל בנק הפועלים, ציון קינן, זאת משום שאחיו של לדור שימש בעבר בכיר בבנק הפועלים, ואילו קינן עסק בתנאי פרישתו.

הגשת מכתב התפטרות על-ידי בנו של פרקליט המדינה, כך על-פי גורמים מקרב המתמחים, עשויה להביך את עמדת המדינה, ולהוכיח את הטענה כי אלמנט הקולקטיביות בהתפטרות הקודמת אינו מעיד לכאורה על חוסר האותנטיות בכוונת המתמחים להתפטר באמת ובתמים.

לפי הערכות, עד כה הגישו מכתבי התפטרות בשנית כ-400 מתמחים מאזור המרכז, לעומת 1,067 מתמחים שהתפטרו באופן קולקטיבי לפני כחודש.

משרד יחסי הציבור של עמותת מרש"ם, הפועלת לייצוג המתמחים תוך בידולם מההסתדרות הרפואית, כבר לא מעדכן בדבר מספר המתפטרים, ככל הנראה בשל פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שאסר על העמותה לבצע צעדים ארגוניים ובפרט להוביל מהלך של התפטרות.

בתוך כך, ראשי ההסתדרות הרפואית (הר"י) מנהלים ביממה האחרונה קרב בלימה כנגד המהלך שצובר כבר תאוצה, במסגרתו 120 ראשי מחלקות ורופאים בכירים אחרים ממספר בתי-חולים במרכז הקימו ארגון חדש (ארב"ה) שיתחרה בההסתדרות הרפואית.

בהסתדרות הרפואית קיימו היום (ד') פגישות עם ראשי האיגודים המדעיים, כדי להסביר את הישגי ההסכם שנחתם ולמנוע התנתקות מהארגון. אמש (ג') התכנסו ראשי המחלקות בבית-החולים איכילוב, אחד ממעוזי ההתנגדות החריפים להסכם, וחתמו על אמנה הקוראת להתפטרותו של יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן.

אותם בכירים הבהירו כי אינם מתנגדים להטבות עבור רופאים בפריפריה, אולם לדבריהם יש להגדיל משמעותית את תוספות השכר לכלל הרופאים, לרבות במרכז.

הרופאים הבכירים הביעו התנגדות חריפה לסעיף המחייב החתמת שעון נוכחות. מאות רופאים מהמרכז כבר חתמו על עצומה כנגד הסעיף הזה, אף על-פי ששעון הנוכחות יאפשר לראשונה תשלום עבור שעות נוספות לרופאים שיישארו בבית-החולים בציבורי לאחר השעה 16:00.

"המתמחים הם בשר תותחים"

במכתב שנשלח לד"ר אידלמן והגיע לידי "גלובס", כותב רופא בכיר לטיפול נמרץ מבית-החולים נהריה, ד"ר עמוס סבו: "סוף-סוף מישהו דאג לפריפריה. וכל אותם צבועים שרגילים לברוח מבתי-החולים באמצע יום העבודה - שיפסיקו ליילל. חמורה מאוד התופעה שאותם רופאים בכירים במרכז מעודדים את המתמחים לשמש 'בשר תותחים' לשאיפתם לרדת משעון נוכחות. עצם העובדה שרק מתמחים מהמרכז התפטרו אומרת הכול. עמוד איתן על שלך, בבקשה, ואל תיכנע לאותם רופאים צבועים".