סילבן שלום מדבר ומבזבז

הייתי מאמין לסילבן אם היה נותן דוגמה אישית ומתפטר מתפקידיו המיותרים והיקרים

אני קורא לעדות את קוראי הוותיקים שיבואו ויאשרו ששנים רבות מאוד אני כותב שצריך לקצץ משמעותית את תקציב הביטחון - למען הביטחון. כל גוף גדול, הסברתי, חייב לעבור מדי כמה שנים התייעלות, אחרת סופו שהוא משמין, מסתרבל והופך לבלתי יעיל.

זה בדיוק מה שקרה לצה"ל במשך השנים. ההתכתשויות במטכ"ל, השחיתויות הקטנות, פרשיות כמו אלה שראינו בפרשת מינוי הרמטכ"ל האחרון - כל אלה הם סימפטומים של ארגון חולה. את התוצאות האחרות אנחנו רואים בשדות הקרב השונים: טעויות, מחדלים, תאונות מיותרות.

אושר הציף אותי

אני כמובן שמח על כל אדם שמצטרף לדעה זו. על אחת כמה וכמה כאשר דעה זו מקבלת גיבוי מאנשים רמי מעלה, או לפחות רמי תארים.

הנה אני רואה בגיליון "גלובס" מהשבוע (7.9.11), בראיון עם לילך ויסמן, את המילים הבאות: "לא כל תקציב הביטחון הוא ביטחון, יש אפשרות אדירה להתייעלות במערכת הביטחון (באמצעות קיצוץ של מיליארדים)".

אושר הציף אותי כאשר קראתי דברים אלה, ועוד ממי? סילבן שלום, הקרוי משנה לראש הממשלה וגם השר לפיתוח הנגב והגליל. אדם רם תואר ללא ספק.

דעות מדוברות בלבד

לצערי, האושר לא ארך זמן רב, כי ברגע שהזזתי הצידה את התארים הרמים מה נשאר? - סילבן שלום.

האיש היה שר בכיר במשך שנים רבות בממשלות הליכוד השונות: שר החוץ, המדע והטכנולוגיה, סגן ראש הממשלה, סגן שר הביטחון - לא תגידו סתם תפקידים, אלא כהונות בכירות ביותר, שאמורות להיות משפיעות. אלא מה? כדי שיהיו משפיעות בפועל, צריך שהאדם הנושא בתארים אלה ירצה להשפיע, ייאבק על דעותיו, יהיה מוכן לשלם עליהן מחיר, אם יש צורך.

אני לא זוכר תופעות כאלה אצל שלום. האם בכל תפקידיו, בכל תקופותיו השונות בממשלות ראינו אותו יוצא בקמפיין למען קיצוץ בתקציב הביטחון? אני לא מדבר על גמגום פה או ציוץ שם, אלא מאבק, עמידה על שלו, ניסיון רציני להטיל את כל משקלו? מישהו ראה אצלו דבר כזה?

היה גם שר האוצר

התפקיד של סילבן שעדיין לא הזכרתי הוא, כן, שר האוצר אצל אריאל שרון. שנתיים הוא היה בתפקיד הזה (2001-2003). כלומר, הוא ממש, בפועל, היה מופקד על תקציב המדינה, שהביטחון הוא חלק ממנו. זאת הייתה ההזדמנות הגדולה שלו ליישם את התזה שעליה הוא מדבר עכשיו: קיצוץ זה התייעלות. כלומר, לקצץ בביטחון זה דבר טוב לביטחון.

זה מה ששלום אומר עכשיו. זה מה שהוא לא אמר בכל שנותיו המרובות בתפקידים השונים, כולל האוצר. אני לא רוצה להתחייב, אולי הוא לחש משהו כזה באוזני בני ביתו. דבר אחד בטוח - לעשות הוא לא עשה דבר בכיוון הזה.

התמורה של הכלום

מה עושה סילבן עכשיו? כלומר בעצם הימים והרגעים שהוא מטיף על הצורך לקצץ? הוא מופקד על משרד שהעשייה שלו אינה מצדיקה את קיומו.

מה שסילבן שלום עושה כשר לענייני הנגב והגליל, יכול היה לעשות מנהל מחלקה במשרד ממשלתי אחר, כפי שהיה בעבר. שכן המשרד הזה הוקם מלכתחילה כדי לתת תפקיד בממשלה לשמעון פרס ולא משום שמישהו חשב שהוא נחוץ.

בשביל לשמר את מעמדו דרש סילבן שיזרקו לו עצם או שתיים, וכך הוא קיבל את המשרד המיותר. תמורת היותו השר של משרד מיותר מקבל סילבן, איש אמיד בעצמו, משכורות מנופחות, הטבות בלי סוף, נאלצים לממן לו שומרי ראש, לשכות, מסיבות, מנהלים, עוזרים יועצים - מיליונים עולים לנו האגו ורדיפת הכבוד שלו.

הייתי מאמין לסילבן אם היה נותן דוגמה אישית: הנה, כדי למנוע בזבוז, אני מתפטר מתפקידי המיותרים לחלוטין והיקרים מאוד. אבל הוא לא יעשה זאת. למה? כי עם כל התפקידים והתארים הוא נשאר סילבן.

הבהרה והבעת צער

לאחר שפרסמתי טור ביום 9.9 בעניין המשנה לראש הממשלה והשר סילבן שלום, התברר לי כי השר סילבן שלום אכן פעל בתפקידו כשר האוצר לקיצוץ תקציב הביטחון, וכי תקציב הביטחון שאושר בכנסת בשנת 2003 היה 41 מיליארד שקל, לעומת 45.5 מיליארד בשנת 2002. בנוסף, הוא אף התבטא בפומבי בהזדמנויות שונות בדבר הצורך בקיצוץ תקציב הביטחון גם לאחר סיום תפקידו כשר אוצר. אני מצטער על פרסום דברים שגויים בעניין זה.